Deleted__- Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 (endret) Hei. Jeg fant ingen lignende emner. Idag ringte jeg nødtelefonen fra jobben min. Jeg valgte å ringe 112 siden det var politiet jeg ville ha tak i. Problemet var noen som nektet å forlate lokalet. Telefonen på jobb er ganske dårlig så jeg sliter med å høre folk i motsatt ende. Når dem i lokalet i tillegg gaulet på som bare det gjorde ikke det saken lettere. Jeg fortalte dem at jeg trengte politiet fordi jeg oppfattet dem som truende og kunne være til fare for andre kunder. De sa okai og at politiet ville være der innen 10 minutter. So far, so well. Tiden gikk og når klokken hadde passert 15-16 minutter ble jeg utålmodig. Dem oppførte seg truende mot meg, og jeg hadde ikke noe valg enn å ringe opp igjen og høre hva dem hadde å si, selv om jeg innerst inne visste at det ikke hjalp noe særlig og at jeg ville få svaret "de er på vei". Når man føler seg truet blir man jo litt desperat og kan finne på å ringe flere ganger. Det som overrasket meg var holdningen på han i motsatt ende av røret. Han tok telefonen, jeg presanterte meg på nytt og sa jeg hadde ringt tidligere og at politiet enda ikke hadde kommet. Han svarte meg: "Dette er ikke noe nødanrop, ring politiet på 02800". Pga dårlig lyd (som sagt) svarte jeg "hæ?" men da hadde han allerede lagt på og det var først i ettertid at jeg fattet hva han egentlig hadde sagt. Er dette serviceinnstilt holdning? Da jeg var på trafikkalt grunnkurs lærte jeg at man ikke kun skulle ringe 113 ved nødssituasjoner. Man kunne også ringe 113 om man trengte råd om førstehjelp og tips til hva man skulle gjøre. Jeg har vært av den oppfattelsen at 112 er det samme. Trenger man råd til hva man skal gjøre ved en vanskelig situasjon så er 112 plassen å ringe. Tar jeg feil? Såklart, jeg forstår at jeg i en gitt situasjon kunne tatt plassen til ei søt jente som akkuratt har blitt voldtatt og var skikkelig i nød. Det var ingen ALVORLIG nødssituasjon, men hvorfor henger det lapper overalt om nødnummeret 112 hvis jeg kun skal ringe dit ved ran, voldtekt, innbrudd og slåsskamper? Er det flere som har pugget 02800? Behandlingen jeg fikk fra 112 er på ingen måte et sårt minne i livet mitt, men jeg stiller spørsmål til den respektløse behandlingen jeg fikk da jeg for en gangs skyld skulle legge frem en problemstilling. Hva sier dere? Er ikke 112 til for slikt? ------------- For dem som ikke oppfattet "problemet", så ligger det i at jeg prøvde å fremlegge noe for politiet, og med folk kaklende rett foran resepsjonen oppfattet jeg ikke hva dem sa i motsatt ende og ba dem gjenta det, men da hadde de allerede lagt på, selv om jeg sa "Hæ?". Om jeg da VIRKELIG ikke hadde oppfattet det dem sa så hadde dem ikke vært i stand til å gjenta det, fordi dem allerede hadde lagt på. Hvis jeg hadde hatt flere spørsmål, hadde dem heller ikke vært i stand til å svare på dem. Hvis jeg ville dem skulle gjentatt telefonnummeret, hadde dem ikke heller da vært i stand til å gjenta det, fordi de smelte på røret før jeg fikk sjangs til å si en dritt før dem faktisk la på. Politiet dukket opp, men hvor ble det av den serviceinnstilte holdningen på motsatt ende av røret? Endret 16. mars 2008 av Insty Lenke til kommentar
-=CH=- Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Må bare si det at det er slik det er, men setter du deg i de i andre endens situasjon, flere hundre telefoner til dagen, ville jeg også vert litt cranky. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Du tror det bare er du som ringer politiet i Bergen, eller? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 112 er definitivt ikke nummeret å ringe "fordi noen er truende". Det er en grunn til at 02800 har blitt "det nye politinummeret", men at de ike har klart å spre det ut til folk er jo ikke din feil. Det er ikke personen i 112-telefonen sin feil heller, og han kan jo bli oppgitt dersom du tar telefontiden til andre som virkelig trenger akutt hjelp. Nå skal det sies at det ofte er samme person som svarer på begge numre, i hvert fall på kveldstid. Og i Oslo tar det sørgelig lang tid å få hjelp uansett. Lang ventetid på svar, så ventetid på å bli satt over til operativ uteleder eller noe i den duren, og så en evighet før de faktisk kommer. Nei, havner jeg selv i fare en gang, ringer jeg heller en taxi. De er der på en brøkdel av tiden. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Godt bevis på at politiet i Norge har for lite folk, og for lite penger... Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Godt bevis på at politiet i Norge har for lite folk, og for lite penger...Jepp. Det er trist når døgnåpne kiosker/butikker som Deli de Luca og 7-11 i sentrum faktisk må ha vektere natt til lørdag og søndag fordi det blir for mye bråk og man ikke kan stole på at politiet kommer. Folk som vil være jævler har jo all mulighet til det, når sjansen for å bli tatt for å lage kvalm, drive hærværk og banke opp noen er lik null, selv med ti vitner og kameraopptak. Først har de ikke tid og komme, etterpå har de ikke tid til å etterforske. Er det rart flere steder sliter med å finne nattevakter.. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Helt sant NgZ. Får håpe statsbudsjettet 2009 gir mer rom for politiet, og andre blålysetater for den saks skyld! Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Pfft. Alt fokus kommer til å være på å dra inn mer skattepenger som kan sløses bort på offentlig forvaltning. Mulig jeg er naiv, men jeg savner å gå ut i hønefoss der politiet kom når det var bråk, og gjerne ble stående en stund for å se at et fortsatt gikk rolig for seg, og snakke med folk som hadde vært innblandet eller angrepet. Ja, gjerne også kjøre en runde og se etter gjerningsmenn. Nå har de vel faktisk prøvd å øke antallet som tar politihøyskolen, men uten at de ikke fikk nok søkere. Det må være lite morsomt å prioritere hvilket av fem nødanrop man skal dra til. På sikt er det vel liten tvil om at dette kommer til å føre til en stor økning i tilfeller av selvtekt eller "vektertekt". Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Pfft. Alt fokus kommer til å være på å dra inn mer skattepenger som kan sløses bort på offentlig forvaltning. Mulig du har rett der. Vi kan bare håpe! Dette er vel dessuten offtopic, så vi får stanse en interessant samtale her. Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 16. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2008 Dere må ikke tro at jeg føler dette var skikkelig råttent og forventer bedre behandling. Det eneste er at jeg stiller spørsmålstegn til den bryske kommentaren jeg fikk når jeg faktisk hadde litt problemer. Jeg oppfattet det som ganske frekt. Såklart skal jeg ikke ta plassen til ei som virkelig trenger hjelp. Men ser ut som om de fleste faktisk fattet at jeg bare ville ha en diskusjon langs temaet og ikke at alle slår ring rundt meg. Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Dere må ikke tro at jeg føler dette var skikkelig råttent og forventer bedre behandling. Det eneste er at jeg stiller spørsmålstegn til den bryske kommentaren jeg fikk når jeg faktisk hadde litt problemer. Jeg oppfattet det som ganske frekt. Såklart skal jeg ikke ta plassen til ei som virkelig trenger hjelp. Men ser ut som om de fleste faktisk fattet at jeg bare ville ha en diskusjon langs temaet og ikke at alle slår ring rundt meg. Det som kan hende er at han hadde en annen på vent eller noe. Hadde han hatt bedre tid hadde du kanskje fått mer hjelp. Lenke til kommentar
Pogo Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Ringer du Legevakta her jeg bor, så risikerer du å møte en dritings meg i andre enden. En gang jeg satt å venta på noen som skulle bli sydd, ganske så påseila, så begynte telefonen i mottaket og ringe, og ingen var der for å ta den, husker vagt at jeg bevegde meg inn og svarte den Dritings som man var, fikk man faktisk notert ned personens navn, nr, adresse, og person nr, og hva som feilte han Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå