Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

5 GHz trådløst n nettverkskort

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet så må man registreres i Norge for å bruke 5GHz nettet siden det brukes til militær og satelitt kommunikasjon.I USA brukes den likt som 2.4 båndet og er godkjent til hjemmebruk.

Jeg har selv en Cisco som kan kjøre 2.4 og 5 GHz samtidig.

Den er pålagt å scanne etter en ledig 5 GHz kanal med DFS(Dynamic freqeuency selection)uten

forstyrrelser,noe som den gjør automatisk for å ikke forstyrre satelitt og militært utstyr.

802.11 a har også et mye større kanal utvalg enn 802.11b og g.

En annen fordel med 802.11a er at den teoretiske data rate for 802.11a og 802.11g er 54 Mbs

men i praksis så er er 802.11a raskere i throughput(den hastigheten du virkelig har)fordi 802.11a kjører på høyere frekvens men det gjør også at den ikke har så lang rekkevidde som b og g.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar
men i praksis så er er 802.11a raskere i throughput(den hastigheten du virkelig har)fordi 802.11a kjører på høyere frekvens men det gjør også at den ikke har så lang rekkevidde som b og g.

11a har 12 mulige kanaler helt uten overlapping mens det er bare 3 slike for 11g.

Båndbredde pr WLAN og hastighet er identisk for a & g men praktisk hastighet vil nok oppleves større på 11a fordi man har mye mindre forstyrrelser (hvertfall ennå).

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
11a har 12 mulige kanaler helt uten overlapping mens det er bare 3 slike for 11g.

Båndbredde pr WLAN og hastighet er identisk for a & g men praktisk hastighet vil nok oppleves større på 11a fordi man har mye mindre forstyrrelser (hvertfall ennå).

Stemmer,men throughput er også høyere på 802.11a uavhengig av støy selv om begge står som 54Mbs i spesifikasjoner,grunnet høyere frekvens som også gir mindre rekkevidde.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet så må man registreres i Norge for å bruke 5GHz nettet siden det brukes til militær og satelitt kommunikasjon.I USA brukes den likt som 2.4 båndet og er godkjent til hjemmebruk.

Jeg har selv en Cisco som kan kjøre 2.4 og 5 GHz samtidig.

Den er pålagt å scanne etter en ledig 5 GHz kanal med DFS(Dynamic freqeuency selection)uten

forstyrrelser,noe som den gjør automatisk for å ikke forstyrre satelitt og militært utstyr.

802.11 a har også et mye større kanal utvalg enn 802.11b og g.

En annen fordel med 802.11a er at den teoretiske data rate for 802.11a og 802.11g er 54 Mbs

5GHz båndet er ikke lisensiert. Du kan kjøre ulisensiert radio i dette båndet.

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...