sinnaelgen Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 (endret) etter at det ble opnet en kiwi butikk nermeste by der mine foreldre av og til handler måtte de se hvilke priser de har på matvarene. for noen måneder siden var de på kiwi siden kiwi reklamerer med at de har "fjernet" momsen skulle man tro at de var biligere en f.eks Rema på frukt og grønt. men den gang ei. så vidt jeg vet så er det kun kiwi som har redusert prisen - eller har de det ? ps: jeg trenger hjelp av moderator for å finne en passende plasering av denne posten. Endret 15. mars 2008 av elg-elg123 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 ps: jeg trenger hjelp av moderator for å finne en passende plasering av denne posten. Nja? Prisjakt på Kiwi da? Vi flytter tråden hvis noen klager på plasseringen. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 De har vel ikke reklamert at de har lavere priser. De gjør sine varer 13% rimeligere. Er det noe som må være misvisende må det vel heller være at de bruker ordet "mums". I Norge heter det jo merverdiavgift. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 18. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2008 nå var det jeg som brukte orde momms da. side kivi visstnok har redusert prisen tilsvarende 13% merverdiavgift ( ikke reduser prisen med 13 % ,. det blir et annet regnestykke ) så forventer man at de ikke er så mye dyrere en f.eks Rema , men det kan virke som om det er dyrere fortsatt . da måtte de da ha vær 30-50% ( kanskje) dyrere en Rema 1000 . det synes jeg virker en smule underlig Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Kiwi kan jo ha hatt en førpris som lå noe høyere enn Rema. De reklamerer jo bare med at de har senket sine egne priser med ~13%. Det behøver ikke bety at de blir billigere enn Rema. Forøvrig så har jeg inntrykk av at Rema har gått til motangrep ved å senke sine priser noe slik at Kiwi ikke skal virke noe billigere likevel. Coop satser på kampanjepriser på utvalgte grønnsaker og frukt og veksler på hvilke produkter som har lav pris. Lenke til kommentar
lambiks Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Kiwi kan jo ha hatt en førpris som lå noe høyere enn Rema. De reklamerer jo bare med at de har senket sine egne priser med ~13%. Det behøver ikke bety at de blir billigere enn Rema. Forøvrig så har jeg inntrykk av at Rema har gått til motangrep ved å senke sine priser noe slik at Kiwi ikke skal virke noe billigere likevel. Coop satser på kampanjepriser på utvalgte grønnsaker og frukt og veksler på hvilke produkter som har lav pris. Det stemmer det du sier om at Rema har gått til motangrep. Husker jeg fikk en reklame i posten for en stund siden der de hadde dedikert en hel side til frukt og grønt, der de hadde en tekst som lød noe sånn som "Lave priser, selv med moms". Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2008 hvis det stemmer da er det letere å forstå forskjellen. hvis Kivi hadde senket prisen uten at Rema hadde det da ba burde kivi i teorien ha vær en smule billigere en Rema. 13 % prisforskjell er ganske mye Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 bare for å klargjøre et lite poeng her: Det heter moms, og står for meromsetningsavgift, dvs. det samme som mva (merverdiavgift). Det heter ikke "mums" eller "momms". For øvrig står det skrevet på Kiwis nettsider at de har kuttet prisene på frukt og grønt tilsvarende momsen, det vil si at prisene deres har blitt ca 12% lavere. Det er ingen grunn til å klage over at prisene på Kiwi fortsatt er høyere enn på Rema, ettersom hver enkelt butikk(-kjede) står fritt til å sette sine egne priser. 12% utgjør ikke mye totalt sett når man sammenlikner prisene sett ut ifra en forbrukers synspunkt. Den største effekten til denne kampanjen er trolig publisiteten rundt saken, og politisk diskusjon. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 jepp 12% av en klase bananer blir ikke akkurat mye penger Lenke til kommentar
Loko Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Sist jeg sjekket var det faktisk meny som hadde lavest pris på frukt og grønt. Lenke til kommentar
enden Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 bare for å klargjøre et lite poeng her: Det heter moms, og står for meromsetningsavgift, dvs. det samme som mva (merverdiavgift). Det heter ikke "mums" eller "momms". Har de endret forkortelsen da? Før MVA ble tatt i bruk stod vel MOMS for Midlertidig Ordning med MerverdiSkatt, nettopp fordi den skulle være midlertidig. Eller er det jeg som har fått inn litt vranglære? Ellers er vel dette stuntet til Kiwi på grensen til brudd på markedsføringsloven. Jeg synes det er mulig å argumentere med at dette er et tilbud (nedsatt pris i en klart definert tidsperiode), og da er man pliktig til å oppgi førpriser. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Før så het det "meromsetningsavgift" eller såkalt "moms". Denne ble erstattet for noen år tilbake av "merverdiavgift" og dermed forkortelsen "mva". Angående førpriser så mener jeg det var en annen bruker her som postet noe om denne saken tidligere. Mener at Kiwi hadde en liste i butikken med de gamle prisene. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Merverdiavgift/Mva eller "moms" SAME SHIT - DIFFERENT WRAPPING - Alle vet hva man snakker om uansett..get over it. Toll vs mva derimot... Endret 28. mars 2008 av MrLee Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Ellers er vel dette stuntet til Kiwi på grensen til brudd på markedsføringsloven. Jeg synes det er mulig å argumentere med at dette er et tilbud (nedsatt pris i en klart definert tidsperiode), og da er man pliktig til å oppgi førpriser. Sist jeg var på Kiwi sto det på prislappene hva som var førpris (mener det står "Pris før mva er fratrukket" eller noe sånt). Så det burde ikke være så vanskelig å forstå hva som er før- og nåpris Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Ellers er vel dette stuntet til Kiwi på grensen til brudd på markedsføringsloven. Jeg synes det er mulig å argumentere med at dette er et tilbud (nedsatt pris i en klart definert tidsperiode), og da er man pliktig til å oppgi førpriser. Sist jeg var på Kiwi sto det på prislappene hva som var førpris (mener det står "Pris før mva er fratrukket" eller noe sånt). Så det burde ikke være så vanskelig å forstå hva som er før- og nåpris Feil. Kiwi trekker ikke fra momsen på frukt og grønt, de gir avslag tilsvarende mva. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Ellers er vel dette stuntet til Kiwi på grensen til brudd på markedsføringsloven. Jeg synes det er mulig å argumentere med at dette er et tilbud (nedsatt pris i en klart definert tidsperiode), og da er man pliktig til å oppgi førpriser. Sist jeg var på Kiwi sto det på prislappene hva som var førpris (mener det står "Pris før mva er fratrukket" eller noe sånt). Så det burde ikke være så vanskelig å forstå hva som er før- og nåpris Feil. Kiwi trekker ikke fra momsen på frukt og grønt, de gir avslag tilsvarende mva. Det stemmer, og det er mulig jeg husker litt feil, men det står noe sånt på prislappene. Poenget mitt var å fortelle at det faktisk står før- og nåpris på varene.. Kan tenke meg at Kiwi skriver det sånn for å vise at prisen er redusert pga "momskampanjen" og ikke et tilfeldig tilbud Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 er ikke det egentlig en måte å lure kundene på ? da de tror at kiwi er biligere en de andre butikkene. Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 er ikke det egentlig en måte å lure kundene på ?da de tror at kiwi er biligere en de andre butikkene. Det er det reklame går ut på... Å få kunden til å tro at din butikk er best både prismessig og ellers. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 men når kunde forstår at de er lurt kommer de neppe tilbake. ved å lure kundene på denne måten så jager de faktisk kundene i stedet. det kan da ikke være meningen ? Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Det er da lov å ha høyere priser enn konkurrentene? Mange har "tilbud" som ikke viser seg å være så bra. Spar for eksempel, de har et tilbud denne uka der man hvis man kjøper 10 stk. 1,5 liters brusflasker kun betaler for 6 (40% rabatt). Ser tilsynelatende bra ut, men når du ser på prisen på flaskene er det like billig å kjøpe 10 flasker til fullpris i en billigbutikk. Er da like misvisende det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå