SRD Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Hvordan kmaeraet er p holde i spiller ingen rolle for meg. Jeg kan godt holde i en murstein og ta bilder, dersom den gir gode bilder og kreative muligheter for en fornuftig pris. Du kan ha verdens beste kamera når det gjelder bildekvalitet, men er det dårlig å holde i, og/eller knapper og funksjoner er plassert idiotisk, ender det som regel med at ikke bilde blir tatt, eller tatt for sent. Så hvordan ergonomien er og hvordan kameraet er å holde blir ofte veldig avgjørende. Husk på at de kameraene som tar best bilder, er svære, bruker film og fastopptikk og alt må stilles inn manuelt Så da foretrekker jeg heller DSLR Ps. Jeg sier ikke at Canon 450D er dårlig å holde i, men bare anbefaler deg å prøve det først. Lenke til kommentar
sentence Skrevet 19. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2008 Jeg kunne gjerne ha trengt et kamera som er litt solid, men samtidig rimelig. Jeg fant forresten ut at Pentax sitt K200D har et godt isolert kamerahus mot støv, sand og fukt. Og jeg liker å ha en ekstra sorthvitt LCD på toppen av kameraet som skal være fordel i sterkt lys. Det samme har K200D. Jeg regner med at K200D er et bra kjøp, hvis det skulle bli til det. Med like gode funksjoner som feks. EOS 450D. Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Jeg kunne gjerne ha trengt et kamera som er litt solid, men samtidig rimelig. Jeg fant forresten ut at Pentax sitt K200D har et godt isolert kamerahus mot støv, sand og fukt. Og jeg liker å ha en ekstra sorthvitt LCD på toppen av kameraet som skal være fordel i sterkt lys. Det samme har K200D. Jeg regner med at K200D er et bra kjøp, hvis det skulle bli til det. Med like gode funksjoner som feks. EOS 450D. Og i tillegg får du innebygd antishake med på kjøpet; det er en såpass stor fordel å ha at jeg ikke ville vurdert et kamera uten. Du har vel sett den filmsnutten som demonstrerer antishake effekten, jeg legger linken ved likevel: Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 (endret) Like mange? Mange flere. Det er jo like tett som en K10D, i tillegg til at det har antishake, rawknapp, autoiso bla bla bla. Nikon og Canons modeller har strengt tatt ingen funksjoner i det hele tatt i forhold til K200D, kun de absolutt nødvendigste for å ta bilder. Endret 19. mars 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
SRD Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Like mange? Mange flere. Det er jo like tett som en K10D, i tillegg til at det har antishake, rawknapp, autoiso bla bla bla. Nikon og Canons modeller har strengt tatt ingen funksjoner i det hele tatt i forhold til K200D, kun de absolutt nødvendigste for å ta bilder. Jeg visste ikke at Pentax K200D hadde display på toppen, nå fikk jeg veldig lyst på det kameraet Men får nok heller kjøpe optikk til min D40x. Så får jeg heller velge Pentax neste gang Ellers så er Nikon D80 veldig billig for tiden, men jeg tror jeg heller ville valgt Pentax Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Like mange? Mange flere. Det er jo like tett som en K10D, i tillegg til at det har antishake, rawknapp, autoiso bla bla bla. Nikon og Canons modeller har strengt tatt ingen funksjoner i det hele tatt i forhold til K200D, kun de absolutt nødvendigste for å ta bilder. Jeg visste ikke at Pentax K200D hadde display på toppen, nå fikk jeg veldig lyst på det kameraet Men får nok heller kjøpe optikk til min D40x. Så får jeg heller velge Pentax neste gang Ellers så er Nikon D80 veldig billig for tiden, men jeg tror jeg heller ville valgt Pentax Det greieste er å holde seg til det man har. Selv har jeg alltid elsket Nikon, og har fremdeles analogt utstyr fra Nikon som må tvinges ut av mine kalde, døde fingre hvis noen skal overta det. Jeg valgte likevel Canon i nyere tid, fordi huset virket bedre enn D70, og jeg fikk et godt tilbud fra en som hadde gjort et bomkjøp i utlandet. Jeg har forumets billigste samling optikk, men vurderer likevel ikke å bytte. Hadde jeg startet på nytt ville jeg i dag valgt Pentax, Olympus eller Sony. Likevel fortsetter jeg nok med Canon grunnet fremtidig FF, og fordi jeg liker den generelle bildefilosofien. At jeg sikler på andre merker, og anbefaler dem til nye brukere, skyldes at en nybegynner like godt kan legge pengene i noe som gir mer bang for the buck. Jeg vurderer jo tross alt at jeg kan få stort utbytte av min gamle Nikkor-optikk med et Canons dSLR og adapter. Slike forhold har jo ikke en som kommer fra kompaktkamera å ta hensyn til. Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Nikon D60 eller Canon 450D? Hvis du skulle ha valgt mellom disse to, hvilket ville du ha valgt? Hva er argumentene til valg og ikke-valg? Takk på forhånd for svar. Du velger egentlig et SYSTEM. Nikon-systemet, Canon-systemet eller et annet. Alle fungerer omtrent på samme måte. Med mindre du er villig til å bruke mye penger, er det bedre å bruke pengene på god optikk, enn på dyrt hus. Optikken vil ha omtrent samme verdi om 20 år, mens huset er "gammelt og utdatert" når neste modell kommer. Kjøp et billig hus (brukt?), og ETT GODT objektiv (brukt?). Lær deg å bruke øynene, og kameraet! -Kunnskap er billig! -Et dyrt avansert hus er ikke lettere å lære seg å bruke, enn et billigere og enklere hus. For, som det er blitt sagt tidligere har på forumet, er kriteriene for at et godt bilde skal bli tatt: 1. Fotografen (DU) .. 2. Optikken .. 3. Kamerahuset Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå