Gå til innhold

Nikon D60 eller Canon 450D?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva med: ingen av de.

Listen din mangler Olympus E-410/E-510, Pentax K10D/K200D og Samsung GX10.

Når du har sjekket alle de (og Canon/Nikon) -så velger du den du liker best.

Tom

Uansett kommer du til å ende opp med Sony A350 fordi de har den beste autofokusløsningen på liveview. Når de i tillegg har den soleklart beste ergonomien :tease: er det i grunn ikke så my å tenke på.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har noen fordommer mot "ukjente" merker kan du gjøre bedre kjøp enn disse, og da tenker jeg mest på funksjoner og spesielle egenskaper. Her på forumet er vi enige om at kameraene har forskjellig bildefilosofi, og at ingen egentlig er bedre enn de andre i denne prisklassen. Etter min personlige smak så vet jeg at jeg vil like Canon 450D med den nye kitzoomen veldig godt, men er også fascinert av de andre merkenes forskjellige filosofier. I det siste har jeg vært spesielt begeistret for Olympus, på samme måte som jeg før i tiden fikk et kick på forskjellige filmtyper.

Hadde jeg vært i markedet for en billig dslr i dag ville jeg utvilsomt ventet til Olympus E420 kommer på markedet i april. Hvis det ferdige produktet lever opp til forventningene blir det en bombe, med fravær av antishake som eneste svakhet. Det har forøvrig både Canon og Nikons kit, hvis du velger de nye kitzoomene med IS/VR. Prislappen og det utrolig kompakte designet er nok det som har skylden for det.

Det bør nevnes at de fleste av oss overlever uten antishake. Jeg forlater ikke min Canon-plattform for å få antishake i kamerahuset.

Hvis et ultrakompakt kamera ikke er det du er på jakt etter, og du ønsker et skikkelig seriøst kamera, ville jeg ha valgt enten Pentax K10D eller Samsung GX10. De er begge skikkelige entusiast/semiprohus, og hører altså til en helt annen prisklasse enn de andre modellene i prisklassen. De er på supersalg på grunn av at de har fått avløsere med fantastiske specs. Mest for pengene med god margin i følge min mening. Sjekk Akams anbefalinger av påskekameraer på forsiden.

Artikkelen er også publisert på dagbladet.no, og jeg ble oppriktig glad da jeg i dag morges så at for første gang har en dagsavis anbefalt noe annet enn Canon og Nikon. De har faktisk ikke anbefalinger av noen modeller fra de to store i sine påskeråd (dslr, selvfølgelig).

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Det som passet meg best i hånden. :)

Njaaaaaaaaaaaaaaaaaaa :hmm:

Jeg fant nå ut at D60 har autofokusen fra D40, som er en både treg og utdatert 3-punkts AF. Canon har deirmot hele 9-punkts AF som er helt ny og mye raskere, og mulighet til å velge et spesielt punkt i søkeren å justere etter.

D60 er sikkert et bra kamera ellers, men litt for lite nytt fra D40 i forhold til pris.

Lenke til kommentar

Jeg fant nå ut at D60 har autofokusen fra D40, som er en både treg og utdatert 3-punkts AF. Canon har deirmot hele 9-punkts AF som er helt ny og mye raskere, og mulighet til å velge et spesielt punkt i søkeren å justere etter.

D60 er sikkert et bra kamera ellers, men litt for lite nytt fra D40 i forhold til pris.

Husk at det er objektivet som utgjør fokushastigheten til D40, D40x og D60. Du vil få mye rasker autofokus med ett annet objektiv. F.eks Nikon AF-S f3.5-4.5 18-70mm eller det nye Nikon AF-S 16-85mm f3.5-5.6 VR II (med bildestabilisator).

Lenke til kommentar

Husk at det er objektivet som utgjør fokushastigheten til D40, D40x og D60. Du vil få mye rasker autofokus med ett annet objektiv. F.eks Nikon AF-S f3.5-4.5 18-70mm eller det nye Nikon AF-S 16-85mm f3.5-5.6 VR II (med bildestabilisator).

Ja, og en ting jeg glemte å nevne er at D60 ikke har innebygget AF. Litt synd med tanke på at man kan få kjøpt mange eldre linser på bruktmarkedet, og da er enda et argument over på kanonsiden.

Og poenget er at Canon leverer raskere fokus med 450D kit enn D60 kit. Jeg har ikke råd til en D60 + en linse til noen tusenlapper for å få rask AF.

Men ser i tester at D60 leverer knallfine bilder. Synd de ikke beholdt motoren til AF i huset og gjorde det mer en nyhet fremfor en svakt modifisert D40.

Endret av sentence
Lenke til kommentar

Eneste side med anmeldelse av A350 og D60

http://www.photoreview.com.au/reviews/digi...y-dslra350.aspx

http://www.photoreview.com.au/Nikon/review.../nikon-d60.aspx

Du går ikke galt med noen av de, og helt sikkert ikke 450D heller.

A350 har også ny og rask af-modul (hentet fra A700), samt 9 fokuspunkter (noe du svært sjeldent trenger).

Du sier dog lite hva du er ute etter. Dersom du sier mer vil du helt sikkert få mer respons i denne tråden.

Lenke til kommentar

Å velge fokuspunkt tar alt for lang tid. Det er MYE lettere, raskere og mer fornuftig å bruke spotfokus. Legg objektet du vil fokusere på i rammen i søkeren, trykk utløseren halvveis ned, komponer og trykk helt ned. Tar mye kortere tid enn å bruke fokuspunkter (som jeg synes blir mer og mer et brife-tall).

Ellers synes også jeg det er underlig at du ikke engang vurderer andre merker, og ignorerer de som anbefaler å titte på de. Canon og Nikon er store av hovedsaklig to grunner... gammel vane og markedsføring. Du kan få minst like bedre eller bedre kamera eller pakker fra Olympus, Pentax eller Sony. Det hele kommer an på hva som passer ditt bruk best. Det kan være at Canon og Nikon er et dårlig valg for deg og ditt bruk i forhold til andre merker. Olympus E-510, Pentax og Sony har for eksempel bildestabilisering i huset, noe både Canon og Nikon mangler. Kan virke som du er litt for påvirket av de tidligere nevnte grunner til å ta et fullt overveid valg. Om du derimot har vurdert de andre, trekker jeg selvsagt den påstanden tilbake.

Om valget nå fortsatt står mellom 450D og D60 ser det jo ut som du allerede har bestemt deg :) Mangelen av fokusmotor på D60 er sjelden et problem for D60's målgruppe, autofokusen er mer enn rask nok på de fleste objektiver, og det kan være grepet passer deg bedre enn 450D. Men som andre også sier... kjøp kameraet i en butikk. Det er ikke mye dyrere om du bor relativt sentralt (om det i det hele tatt er dyrere enn fra en seriøs nettbutikk), og du kan føle og kjenne på kameraene før du tar et valg. Følelsen er viktigere enn det meste annet, for jo mer vel du føler deg med et kamera, jo større blir gleden og lysten til å ta bilder. Et kamera man ikke er helt fornøyd med, blir liggende alt for mye på hylla.

For hva vi her på forumet anbefaler, er sterkt farget av våre egne personlige meninger.

Lenke til kommentar

Det at Nikon har holdt på siden første verdenskrig ellertidligere, og at Canon produserer verdens mest solgte produkter, gjør at man føler seg mer trygg på disse to merkene enn mindre kjente og lite omtalte merker. Ja, jeg kan gå glipp av noe her og der, men hvis jeg går glipp av mye med EOS 450D, er det rart at 350D og 400D er verdens mest solgte SLR.

Jeg har vel bestemt meg, ja. 450D er veldig fristende! :)

Hvordan kmaeraet er p holde i spiller ingen rolle for meg. Jeg kan godt holde i en murstein og ta bilder, dersom den gir gode bilder og kreative muligheter for en fornuftig pris. :)

Lenke til kommentar
Det at Nikon har holdt på siden første verdenskrig ellertidligere, og at Canon produserer verdens mest solgte produkter, gjør at man føler seg mer trygg på disse to merkene enn mindre kjente og lite omtalte merker.

Nå er det bare det at Minolta (Nå Sony), Olympus og Pentax har også holdt på siden før krigen ...

Tom

Lenke til kommentar
Det at Nikon har holdt på siden første verdenskrig ellertidligere, og at Canon produserer verdens mest solgte produkter, gjør at man føler seg mer trygg på disse to merkene enn mindre kjente og lite omtalte merker.

Nå er det bare det at Minolta (Nå Sony), Olympus og Pentax har også holdt på siden før krigen ...

Tom

Hvorfor er de da så lite etablerte i forhold til Nikon og Canon? :hmm:

Lenke til kommentar
Hvorfor er de da så lite etablerte i forhold til Nikon og Canon? :hmm:

De er da så langt fra "lite etablerte". Det blir bare tull å påstå. Men i en del land (og spesielt i Norge) er de nok mindre etablerte enn Canon og Nikon. Hvorfor? Ikke fordi de er dårligere.

For det første; markedsføringsbudsjett. Spesielt Canon har et ekstremt markedsføringsbudsjett, som er en av de største grunnene til at de er så store som de er. Nikon har også fått opp dampen, og det hovedsaklig etter at også de ble tyngre på markedsføring. De har ligget relativt "lavt" en stund. Så at et merke selger mye, betyr ikke nødvendigvis at det er så veldig mye bedre enn alle andre. Det kan bety noe så enkelt som at de er flinkere til å fortelle folk hvorfor de er gode... og at de gjør det oftere enn andre ("hjernevasking", det er jo det reklame er).

For det andre; spesielt Pentax og Olympus er mye, mye større i mange andre land enn i Norge. Du skal ikke lenger enn til Sverige, før Pentax har et mye større fotfeste. Olympus mener jeg å ha hørt er det største merket i en del land, blant annet i noen asiatiske (husker ikke hvilke). Men både Pentax og Olympus har hatt en oppsving i Norge den siste tiden. Sony startet litt tregt med kun én modell i lengre tid, etter at Minolta-systemet hadde vært borte fra markedet en stund og mistet en del tilhengere. De har nå imidlertid lansert en rekke nye kamera, og det er dumt at de andre merkene å ikke ta de seriøst.

Du mister nok ikke mye (om noe) ved å velge EOS, men det kan være du får mer ved å velge et annet merke. Det avhenger av deg. Personlig ville jeg ikke uten videre ignorert gode tips om andre merker, selv om det er viktig at du velger et kamera du føler deg vel med. Men de andre merkene har så gode kamera, at du fort kan få fort tillit til et eller flere av deres kamera om du leser litt om de og prøver de i butikk. De er også stort sett litt rimeligere, for å kapre markedsandeler fra Nikon og Canon, der du ofte betaler litt for navnet. Ha et åpent sinn :)

Lenke til kommentar
Det at Nikon har holdt på siden første verdenskrig ellertidligere, og at Canon produserer verdens mest solgte produkter, gjør at man føler seg mer trygg på disse to merkene enn mindre kjente og lite omtalte merker. Ja, jeg kan gå glipp av noe her og der, men hvis jeg går glipp av mye med EOS 450D, er det rart at 350D og 400D er verdens mest solgte SLR.

Jeg har vel bestemt meg, ja. 450D er veldig fristende! :)

Hvordan kmaeraet er p holde i spiller ingen rolle for meg. Jeg kan godt holde i en murstein og ta bilder, dersom den gir gode bilder og kreative muligheter for en fornuftig pris. :)

Jeg vil først begynne med litt kamerahistorie sakset fra Wikipedia:

Nikon Corporation was established in 1917.

1948: the first camera with the Nikon brand was released, the Nikon I.

1959: Nikon F is Minolta's first single-lens reflex camera

Pentax Corporation is a Japanese company founded in 1919 as Asahi Optical Joint Stock Co.

1952: Asahi Optical introduced its first camera, the Asahiflex (the first Japanese SLR).

Minolta was founded in Osaka, Japan in 1928.

1929: Marketed the Company's first camera, the "Nifcalette".

1937: The "Minolta Flex" is Japan's first twin-lens reflex camera.

1958: The Minolta SR-2 is Minolta's first single-lens reflex camera.

1985: The Minolta Maxxum 7000 becomes the world's first truly successful autofocus SLR.

Olympus was established on October 12, 1919

1936: Olympus introduced its first camera, the Semi-Olympus I

Canon, the predecessor company was established in 1930.

1934 they released their first camera, the Kwanon

Så er spørsmålet hvorfor er ikke de mindre merkene mer kjent? Super8 svarer utmerket på dette - markedsføring. Faktum er at slike ting som dette går i bølger. På 80-tallet var Minolta størst på verdensbasis etter at de lanserte autofokus. De andre merkene brukte noen år på å ta igjen det teknologiske forspranget Minolta fikk i 1985. Pentax var uhyre populære i Norge på 70-80 tallet og muligens det mest populære merket. Nå er det Canon og Nikon som sitter i førersetet, men det er ikke gitt at de vil sitte der om 10-20 år, verden er i forandring - hele tiden. Dersom du har bestemt deg for Canon vil du helt sikkert få et veldig bra kamera, men det kan godt tenkes at det er andre kamera som hadde passet deg bedre.

Faktum er at samtlige kamera vil gi deg gode bilder og kreative muligheter. Husk at kameraet er ditt verktøy, og for at du som fotograf i størst mulig grad skal få utbytte av din kreativitet og fotoglede bør gå for det kameraet som ligger nærmest dine behov.

Mine personlige preferanser er:

Ergonomi - man skal gjerne holde på i timesvis, og dersom kameraet er anstrengende og dårlig å holde i ender det gjerne med at man gir opp halvveis.

Funksjoner - trådløs blits, bildestabilisator, liveview, af hastighet etc, hva er viktig mtp i forhold til de bildene du har planer om å ta.

Bildekvalitet - iom at alle dSLR gir god bildekvalitet, blir dette punktet i mine øyne underordnet, dersom du har planer om å ta f.eks mye konsertbilder kan f.eks ytelse på høy iso ha betydning (uansett vil valg av objektiv ha større betyning for bildekvaliteten enn valg av kamera).

Nevnte jeg viktigheten av ergonomi?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...