Gå til innhold

Problem ved bruk av ruter for ADSL deling

Anbefalte innlegg

Jeg har et rent kablet nettverk hjemme og har derfor ikke WLAN som kan skape nettverksproblemer. Jeg har et Lucent Cellpipe bridgemodem fra telenor og må derfor bruke en ekstern ruter for å kunne dele internett mellom flere maskiner. Og det er her problemet ligger.

Jeg har prøvd 4 forskjellige typer rutere og bare en av de klarer å koble opp PPPoE, dette er en SMC7004VBR Barricade som er den jeg har brukt en god stund. Forbindelsen ved bruk ruteren er ikke helt god og en test av ping mot f. eks. vg.no gir et slikt resultat.

Ping statistics for 193.69.165.21:

Packets: Sent = 100, Received = 85, Lost = 15 (15% loss),

Approximate round trip times in milli-seconds:

Minimum = 9ms, Maximum = 109ms, Average = 15ms

Nedlastinger fungerer ganske greit selv om ruteren har lett for å fryse og kreve en restart for å fungere igjen når den blir "belastet" med enorme 220kb/s. Ved vanlig surfing henger browseren ofte lenge når den skal laste en side og frustrasjonen blir stor iblant når man bytter side ofte. Dette har ingenting med belastningen av linja å gjøre siden det også skjer uten belastning. Forbindelsen fungerer helt greit hvis jeg kobler PC-en direkte til modemet og ringer opp fra PC-en så det er åpenbart noe galt med ruterløsningen.

Jeg har tenkt over om det kanskje hadde vært greit å kjøpe en ordentlig ruter og ikke en "billigboks" som alle de jeg har prøvd til nå kan beksrives som. Men jeg har inntrykket av at de vanligvis fungerer helt greit til enkle hjemmenettverk.

Endret av fjaler
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...