Gå til innhold

Pcen henger seg og hardisken går i en merkelig takt

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vile prøve windows igjen da jeg har brukt linux.

Dette skjer hver gang jeg prøver windows, pcen henger seg og hardisken går i en merkelig takt. Etter 1-2 min så går det over og kommer tilbake om ikke lenge. Dette er noe som ikke skjer i linux, så tror ikke det er noe med hardisken. Jeg har 256 mb ram og 2ghz cpu, pcen er fra 2001-2002 eller noe.

Vet noen svare? Hadde vært suuuupert!

Endret av dannyboy_1992_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Harddisken går i en merkelig takt? Det betyr uansett at den leser data fra et eller annet sted, om du ikke driver på med noen større filoperasjoner når dette skjer burde du sjekke om det er noe i bakgrunnen som leser/skriver store mengder data...sjekk feks med Process Monitor.

Lenke til kommentar
Nei, det skjer vis den jobber mye på en måte, det er litt vanskelig og forklare siden det bare kommer liksom..

256MB minne er langt i fra nok for å kjøre XP. Pagefile(virtuel minne) går grazy grunnet gamle og trege disker, samt mangel på mer fysisk minne, tipper jeg da..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Vel min trofaste bærbare fra 2001 med 256mb ram kjører Xp-med sp2 utmerket, om han bare har firefox og avg på maskinen burde ikke dette være noe problem?

At harddisken fryser helt hvor indikatoren bare lyser med et konstant lys høres egentlig merkelig ut...du burde kanskje kjøre en diskkontroll på den...feks Chkdsk.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Jeg får se, det ser sånn ut at det er når jeg driver med litt større ting at pcen henger seg. Men jeg får se litt videre så kanskje jeg finner ut problemet.

Edit: Kjører en chkdsk nå.

Endret av dannyboy_1992_
Lenke til kommentar
Vel jeg bruker ikke Anti-virus så sparer en del minne der, og Xp er rimelig flink til å adaptere seg til maskiner med mindre minne. Ved normal bruk går jeg vertfall ikke på sidevekslingsfilen.

Vil du gi meg en screenshot av taskmanager/ytelse i standby stilling?

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Kom på en ting nå! Noen ganger før så kjede det også i opstarten av windows, altså når den loader. Da kunne det ta opp til 5 min til jeg kom inn i windows og enda 10 min før den var ferdig så jeg kunne begynne med andre ting.

Lenke til kommentar
Kom på en ting nå! Noen ganger før så kjede det også i opstarten av windows, altså når den loader. Da kunne det ta opp til 5 min til jeg kom inn i windows og enda 10 min før den var ferdig så jeg kunne begynne med andre ting.

Typisk minnemanko med "mett" windowsregister og unødvendige prosesser som starter opp sammen med Windows.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Nå gidder jeg ikke windows xp mer på denne pcen, innstalerer linux nå(xubuntu 7.4).

Det kom opp at windows manglet en fil også ba meg reparere, men underveis så henger pcen seg opp igjen, venta 10 min men det samme. Så har gitt opp windows på denne dritt pcen!

Takk for hjelpen uansett!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...