Perkeleh Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Har et lite problem... Kjøpte meg ny HDD her i dag, men får den f**n ikke til å funke! Har en SATA-disk ifra før, og den funker perfekt. Pløyd meg igjennom BIOS, men uten hell Har også søkt masse rundt på nettet, men finner ingenting Takker for svar Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Har et lite problem... Kjøpte meg ny HDD her i dag, men får den f**n ikke til å funke! Har en SATA-disk ifra før, og den funker perfekt. Pløyd meg igjennom BIOS, men uten hell Har også søkt masse rundt på nettet, men finner ingenting Takker for svar En ny harddisk pleiier som regel vøre uformatert. Har du xp eller vista må du inn på diskkonfigurasjon i datamaskinbehandling, da finner du diskene du har og velg formater på den nye disken. Lenke til kommentar
Perkeleh Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 Har et lite problem... Kjøpte meg ny HDD her i dag, men får den f**n ikke til å funke! Har en SATA-disk ifra før, og den funker perfekt. Pløyd meg igjennom BIOS, men uten hell Har også søkt masse rundt på nettet, men finner ingenting Takker for svar En ny harddisk pleiier som regel vøre uformatert. Har du xp eller vista må du inn på diskkonfigurasjon i datamaskinbehandling, da finner du diskene du har og velg formater på den nye disken. Jeg finner ikke diskn i BIOS, den ligger heller ikke på datamaskinbehandling. Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Har et lite problem... Kjøpte meg ny HDD her i dag, men får den f**n ikke til å funke! Har en SATA-disk ifra før, og den funker perfekt. Pløyd meg igjennom BIOS, men uten hell Har også søkt masse rundt på nettet, men finner ingenting Takker for svar En ny harddisk pleiier som regel vøre uformatert. Har du xp eller vista må du inn på diskkonfigurasjon i datamaskinbehandling, da finner du diskene du har og velg formater på den nye disken. Jeg finner ikke diskn i BIOS, den ligger heller ikke på datamaskinbehandling. Tar deg ikke for å være idiot men har du plugget både signal og strømkabelen til disken.? Lenke til kommentar
Perkeleh Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 Har et lite problem... Kjøpte meg ny HDD her i dag, men får den f**n ikke til å funke! Har en SATA-disk ifra før, og den funker perfekt. Pløyd meg igjennom BIOS, men uten hell Har også søkt masse rundt på nettet, men finner ingenting Takker for svar En ny harddisk pleiier som regel vøre uformatert. Har du xp eller vista må du inn på diskkonfigurasjon i datamaskinbehandling, da finner du diskene du har og velg formater på den nye disken. Jeg finner ikke diskn i BIOS, den ligger heller ikke på datamaskinbehandling. Tar deg ikke for å være idiot men har du plugget både signal og strømkabelen til disken.? hehe Jepps, har det Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Kan være du har koplet den på "en annen disk kontroller" som f.eks krever raid oppsett på hovedkortet enn den andre disken. Hva slags hovedkort og hva slags disk er det ..? Lenke til kommentar
Perkeleh Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 Kan være du har koplet den på "en annen disk kontroller" som f.eks krever raid oppsett på hovedkortet enn den andre disken. Hva slags hovedkort og hva slags disk er det ..? Hovedkort: MSI K8MM3-V KM800 HDD: Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Antagelig "negotiation" som ikke funker på det hovedkortet. Ta og manuelt jumpre disken til SATA 1.5 generation så funker det sikkert. Quote: In some rare cases SATA 1.5Gb/s hosts can not establish SATA interface connection with SATA 3.0Gb/s devices due to interface protocol issues. In this case the jumper may be installed as shown on the figure below to force the device to negotiate for SATA 1.5Gb/s speed. Hvor du plasserer jumper på samsungen vises her: http://downloadcenter.samsung.com/content/...SATA_eng_r4.pdf Lenke til kommentar
HAG Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Hovedkortet er fra "steinalderen" og støtter ikke "SATA2" som disken har, kikka litt i manualen til MB, SATA porten(e) (1 0g 2) kan settes til raid eller IDE, for en enkel disk "må" den stå til IDE. Fant ikke ut om disken fra Samsung har en jumper for og skille mellom SATA1 og SATA2 for disken, frykter Samsung har et "triks" med software for og la en SATA2 disk "oppføre seg" som en SATA1 disk... Har noen Seagate 7200.10 disker der det er en jumper som "default" står på "SATA1" og jumperen må flyttes for og få "SATA2" egenskaper. Her er en manual for MSI hovedkortet, på side 3.15 står det litt om SATA kontaktene og "styringa" av de. Lenke til kommentar
Perkeleh Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 (endret) Antagelig "negotiation" som ikke funker på det hovedkortet.Ta og manuelt jumpre disken til SATA 1.5 generation så funker det sikkert. Quote: In some rare cases SATA 1.5Gb/s hosts can not establish SATA interface connection with SATA 3.0Gb/s devices due to interface protocol issues. In this case the jumper may be installed as shown on the figure below to force the device to negotiate for SATA 1.5Gb/s speed. Hvor du plasserer jumper på samsungen vises her: http://downloadcenter.samsung.com/content/...SATA_eng_r4.pdf Takk Skal prøve det. EDIT: Funka ikke.. Endret 15. mars 2008 av KAZ8 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 (endret) In some rare cases SATA 1.5Gb/s hosts can not establish SATA interface connection with SATA 3.0Gb/s devices due to interface protocol issues. In this case you should switch your drive to SATA 1.5Gb/s speed with a software which we are providing via www.samsunghdd.com. http://www.samsung.com/global/business/hdd...&orderNum=2 Altså virker det som de har kuttet ut dette vha jumpere på deres nyere disker. Edit: Du må uansett få CMOS til å detektere disken. Har du satt mode til LBA / Large. Endret 15. mars 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
Perkeleh Skrevet 16. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2008 In some rare cases SATA 1.5Gb/s hosts can not establish SATAinterface connection with SATA 3.0Gb/s devices due to interface protocol issues. In this case you should switch your drive to SATA 1.5Gb/s speed with a software which we are providing via www.samsunghdd.com. http://www.samsung.com/global/business/hdd...&orderNum=2 Altså virker det som de har kuttet ut dette vha jumpere på deres nyere disker. Edit: Du må uansett få CMOS til å detektere disken. Har du satt mode til LBA / Large. Er det siste som er problemet! Finner for svarte ikke disken i BIOS! Hvis jeg går inn i BIOS, også videre inn på "Standar CMOS Features" > "IDE Channel 2 Master [None]" > "IDE HDD Auto-Detection [Press Enter]" > [Enter] > "Detecting Hard Drive..." Står på det siste punket i...tja..helt til jeg rebooter PCen (sto i 15 min i sta.... <_<) Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 In some rare cases SATA 1.5Gb/s hosts can not establish SATAinterface connection with SATA 3.0Gb/s devices due to interface protocol issues. In this case you should switch your drive to SATA 1.5Gb/s speed with a software which we are providing via www.samsunghdd.com. http://www.samsung.com/global/business/hdd...&orderNum=2 Altså virker det som de har kuttet ut dette vha jumpere på deres nyere disker. Edit: Du må uansett få CMOS til å detektere disken. Har du satt mode til LBA / Large. Er det siste som er problemet! Finner for svarte ikke disken i BIOS! Hvis jeg går inn i BIOS, også videre inn på "Standar CMOS Features" > "IDE Channel 2 Master [None]" > "IDE HDD Auto-Detection [Press Enter]" > [Enter] > "Detecting Hard Drive..." Står på det siste punket i...tja..helt til jeg rebooter PCen (sto i 15 min i sta.... <_<) dette er en sata.? se på sata merking. det er mulighet for merking av sata disker... jaja. god natt Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Det er kun P-ATA enhetene du styrer i standard cmos settings. Du skal inn i "Integrated Peripherals" - "IDE Devices Configuration" OnChip SATA = Enabled SATA Mode = IDE Onchip IDE Channel 0 = Enabled Onchip IDE Channel 1 = Enabled <- Antagelig denne sata porten din nye disk er på.. Lenke til kommentar
Perkeleh Skrevet 16. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2008 In some rare cases SATA 1.5Gb/s hosts can not establish SATAinterface connection with SATA 3.0Gb/s devices due to interface protocol issues. In this case you should switch your drive to SATA 1.5Gb/s speed with a software which we are providing via www.samsunghdd.com. http://www.samsung.com/global/business/hdd...&orderNum=2 Altså virker det som de har kuttet ut dette vha jumpere på deres nyere disker. Edit: Du må uansett få CMOS til å detektere disken. Har du satt mode til LBA / Large. Er det siste som er problemet! Finner for svarte ikke disken i BIOS! Hvis jeg går inn i BIOS, også videre inn på "Standar CMOS Features" > "IDE Channel 2 Master [None]" > "IDE HDD Auto-Detection [Press Enter]" > [Enter] > "Detecting Hard Drive..." Står på det siste punket i...tja..helt til jeg rebooter PCen (sto i 15 min i sta.... <_<) dette er en sata.? se på sata merking. det er mulighet for merking av sata disker... jaja. god natt Yeah. PC-en har en SATA-disk fra før. Lenke til kommentar
Perkeleh Skrevet 16. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2008 Any1? Haster på en måte.. Lenke til kommentar
Perkeleh Skrevet 16. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2008 Plz. Haster xD Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Win2000/XP/Vista overstyrer BIOS så det er ikke 100% sikkert at du MÅ finne den i BIOS først. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 HAr du prøvd å bytte til en ny SATA kabel. Lenke til kommentar
Perkeleh Skrevet 16. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2008 Det er kun P-ATA enhetene du styrer i standard cmos settings. Du skal inn i "Integrated Peripherals" - "IDE Devices Configuration" OnChip SATA = Enabled SATA Mode = IDE Onchip IDE Channel 0 = Enabled Onchip IDE Channel 1 = Enabled <- Antagelig denne sata porten din nye disk er på.. Står akkurat slik, ja.. Win2000/XP/Vista overstyrer BIOS så det er ikke 100% sikkert at du MÅ finne den i BIOS først. Vel, den er uansett ikke å finne i Windows da HAr du prøvd å bytte til en ny SATA kabel. Jepp, prøvde kabelen til disken som sto i ifra før... Den er GARNATERT til å funke.. For den funker nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå