Gå til innhold

CPU viftens turtall avhenger av absolutt load

Cursio

Anbefalte innlegg

Jeg har et MSI K8N Diamond hovedkort med en AMD X2 3800+ prosessor.

Hovedkortet står innstilt med smartfan innstillinger, som gjør at turtallet skal variere etter temperatur.

Men nå varierer viften etter CPUens absolutte load i øyeblikket.

Det vil altså si at når pcen står idle har viften omtrent ikke hørbart turtall. Straks jeg starter et krevende program, eller et spill, går hastigheten på viften opp mange hakk, slik at den blir omtrent som en støvsuger. :)

Straks jeg avslutter programmet, og loaden går ned, roer viften seg ned til omtrent ikke hørbart turtall igjen.

Temperaturene endrer seg ikke så fort?!

Er det noen av disse bios-innstillingene jeg kan bytte for å endre på dette?

post-23390-1205606170_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Temperaturene kan endre seg veldig fort på cpu nivå.

Dermed så er det riktig at viften endrer hastighet såpass raskt for å kunne yte maksimalt.

Regner med du vinner med på å bytte kjøleløsning enn å bruke smartfan.

Hmm, jeg synes allikevel det er merkelig at viften senker turtallet innen det første sekundet etter jeg har droppet i cpu-load.

Jeg har på følelsen at det ikke er nok kjølepasta, i tillegg har varmesprederen vært av tidligere, så den sitter løst. Kan jeg lime denne fast langs festet på en eller annen måte, slik at jeg kan sørge for at den ikke flytter seg?

Jeg får ta en runde med isopropanol, og påføre kjølepasta skikkelig, og se hva som skjer! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg tatt alt fra hverandre, rengjort alle overflater med isopropanol, for så å legge et perfekt lag med kjølepasta på disse flatene.

Alt ble satt sammen igjen, og jeg er helt sikker på at alt sitter skikkelig.

Når jeg åpner PC health status i bios, begynner temperaturen på 70-80c, og fortsetter til 115c før datamaskinen skrur seg av.

CPU-viften og kjøleribben er dimensjonert til denne prosessoren.

Datamaskinen skrur seg bare av i windows når jeg kjører veldig krevende program, som feks CPU-test i 3dmark.

Ellers er pcen stabil i windows, ifølge speedfan har CPU 70-75 grader, core 1 og 2 har 40-60 grader. Men dette er vel alt for høyt?

Må jeg "kjøre inn" kjølepastaen for å få skikkelig ytelse av den? Hvorfor er det en såpass stor avstand mellom BIOS temperatur og Speedfan temperatur? Hvilken kan jeg stole på?

Lenke til kommentar
lagt for mye pasta kanskje?

evt ikke klipset kjøler skikkelig på plass?

Jeg tok akkurat så mye pasta at jeg ikke så gjennom den, et helt jevnt lag. Holdt på en stund faktisk :)

Kjøler har jeg dobbeltsjekket, ikke heller denne sitter løst.

Det er derfor det virker så merkelig!

Gjør det noe at kjølepastaen er et par år gammel? Det skal vel være mulig å oppnå lavere temperaturer enn dette selv uten pasta?

Lenke til kommentar

Hmm.

Kan jo være et par ting som ikke er helt i orden, men du kan jo først prøve å deaktivere smartfan i bios og sørge for at vifta går konstant på 100%. Er lyden utholdelig så kan det være tegn på at vifta ikke er helt ok.

Når det gjelder temperaturene du får, så er det ikke rart at temperaturen hopper direkte fra 40C til for eksempel 60C, men om du ser at temperaturen går fra for eksempel 80C til 40C så er det nok noe rart inne.

Min cpu ligger vanligvis på ca 23C idle, under load øker temperaturen på kjerne 1 og 2 til ca 42 etter kort stund (er vel ca 5s mellom hver temperatur avlesning) når jeg så slår av orthos så faller temperaturen til ca 27C og går så sakte ned til 23C igjen.

Det kan uansett være kjekt å sjekke følgende :

*Får kjøler bra nok kontaktflate med cpu? Smør på et tynt lag med kjølepasta på cpu, monter kjøler (uten å bevege den for mye, bare rett ned på cpu) som vanlig, demonter den etterpå og sjekk om det ble et ordentlig kontaktmerke med kjølepasta på kjøleribba. I noen tilfelle så kan det være en oval kjøleribbe som lager problemet, dette kan lett sjekkes ved å bruke en glassflate eller eventuelt en 100% rett linjal og sjekke visuelt.

*Er viftene utslitt / defekte? Dette kan kun sjekkes ved å erstatte viften eller å lytte etter "ulyd" , dog øret er ikke den beste metoden da det kan tolkes feil.

*Varmt kabinett? Ta opp sidedøra og se om temperaturene er bedre da, om det er 20C til 30C forskjell så har man definitivt et problem med luftgjennomstrømning.

Men jeg tror nok at viften kan være defekt, om temperaturene har vært normale før og dette problemet har oppstått nå i det siste så kan det tyde på at den rett og slett er avhengig av å få maks strøm for å kunne gi nok rpm til å kjøle cpu.

Bytt kjøler er mitt råd, tror det kan spare deg for mye feilsøkning, men et lite tips : Sørg for å kjøpe en god kjøler som er kompatibel med en eventuelt oppgradering for da trenger du ikke å ha et bomkjøp om det viser seg at det er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Jeg deaktiverte smartfan tidligere, og da gikk viften stabilt på 2800 rpm. Det er ingenting galt med viften, den bare bråker litt. :)

Jeg prøvde å kjøre 3d mark igjen, men datamaskinen slo seg av igjen under CPU-testene.

Ifølge speedfan har jeg en temperatur på 50-60 ved surfing, men gjør jeg noe krevende, stiger temperaturen fort opp i ca 75 grader, og faller igjen til 50-55 innen 2-3 sek etter jeg avslutter det.

Jeg har også prøvd med sidedøren av, men det hjalp ikke.

Jeg tror jeg uansett kommer til å bestille ny kjøler og kjølepasta, selv om jeg kanskje først bør ta alt fra hverandre, og sjekke på nytt.

Beklager sent svar, men tusen takk for god hjelp på veien! :)

Lenke til kommentar
Temperaturene kan endre seg veldig fort på cpu nivå.

Dermed så er det riktig at viften endrer hastighet såpass raskt for å kunne yte maksimalt.

Regner med du vinner med på å bytte kjøleløsning enn å bruke smartfan.

Hmm, jeg synes allikevel det er merkelig at viften senker turtallet innen det første sekundet etter jeg har droppet i cpu-load.

Jeg har på følelsen at det ikke er nok kjølepasta, i tillegg har varmesprederen vært av tidligere, så den sitter løst. Kan jeg lime denne fast langs festet på en eller annen måte, slik at jeg kan sørge for at den ikke flytter seg?

Jeg får ta en runde med isopropanol, og påføre kjølepasta skikkelig, og se hva som skjer! :)

Varmesprederen på cpu'en?

oppfatter det som om det er dette som lager trøbbel for deg...

Lenke til kommentar

Det med varmesprederen skal jo egentlig ikke være noe hokus pokus.

Jeg tror bare den skal hvile på kjernen, og få litt press fra kjøleren for å få skikkelig kontakt. Vil du anbefale meg å teste uten varmespreder?

Forresten, jeg tenker å kjøpe Zalman CNPS7000B-Cu som kjøler, er det noen som har noen bedre forslag i samme prisklasse?

Har tenkt å kjøpe enten Arctic 5 eller Arctic alumina. Er det egentlig noen merkbare forskjeller mellom disse to?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...