Gå til innhold

Yamaha 20 HK 1987 starter, men stopper etter ca. 1 minutt


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et problem med påhengsmotoren (2 takter). Den starter, men slukner etter en liten stund igjen. Den starter igjen etter en stund med samme påfølgende hendelsesforløp

Jeg er helt fersk og har akkurat kjøpt båt og motor. Min første tanke var at det kanskje kunne være pluggene? Er det andre ting det kan være. Fikk beskjed av selger om at motoren hadde gått helt fint i fjor. Det var kanskje 3 liter bensin på tanken fra i fjor, som jeg nå toppet med 18 liter ny bensin og helte på 2% olje. Håper noen kan hjelpe.

Endret av patronskive
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det skader nok ikke å bytte pluggene nei

 

Hva med bensintilførselen? er det forgasser?

 

(jeg har ikke skrudd mye båtmotor, men har skrudd mye andre 2 takt motorer og det er som oftest ett problem med tenning/bensintilførsel når de oppfører seg sånn)

Bensin tror jeg den får. Når det gjelder forgasser så vet jeg egentlig ikke hvordan det fungerer. Fikk ikke med "owner's manual" på den. Er det forøvrig noen nettsider som gir god info om hvordan man skal sjekke slike ting?

Lenke til kommentar
Åssen høres den ut når den stopper da?

 

Hvis du vet hvilken modell motoren er så skulle det gå ann å finne ut litt mere :)

Står 1987 i tittelen, så hva trur du? :)

 

Ta opp forgasseren, sjekk om det har satt seg noe møkk i flotøren!

Og blås inn i alle rør og hull som er på forgasseren, helst med trykkluft.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske grønn når det gjelder å lokalisere flottører, forgassere og slikt :( Ingen som vet om en nettside med litt oversikt. I kontrakten står det Yamaha 20 HK nr 25/560 dersom det sier noen noe.

Når den stopper så går den ned i turtall til den dør... det tar 3-5 sekunder.. Ikke noe smell eller andre ulyder, den bare dør. Tok ut pluggene, de sorte men ellers hadde det ikke bygget seg opp noe tykt lag av sot. Forøvrig takker jeg for alle svar så langt. Jeg skal undersøke de av tipsene jeg klarer selv i morgen. Hvordan lokaliserer jeg forgasseren, og vil en dykkeflaske kunne brukes til å blåse ut av foregasseren (har ikke annet utstyr til den slags).

Endret av patronskive
Lenke til kommentar

sånn ser forgasseren ut: http://www.crash.no/images/phbgds

Og flotøren sitter under det sorte dekselet i bunn.

Hver forsiktig så du ikke mister noen deler!

 

Dykkerflaske er nok ikke helt optimalt, du kan jo rense etter beste evne uten luft å!

 

Men har den gnist? hvis ikke kan det hende stiftene er slitte!

Skru ut pluggen å legg den inntill gods når du sjekker om det er gnist! IKKE rør pluggen når du drar i snora, det kan være ubehagelig :)

 

Og nå reiser jeg til Italia, så lykke til videre med feilsøkinga!

Lenke til kommentar
Kan nesten vedde på at det er rusk i forgasseren, jeg hadde det samme problemet med en Yamaha 25hk.

Tok ut forgasseren og rensa den så gikk den som et lyn igjen :p

Sliter fortsatt litt med å finne ut hvor forgasseren sitter. Er den bak deksel, eller skal det være mulig å se den med den uten å skru?

Lenke til kommentar
Kan nesten vedde på at det er rusk i forgasseren, jeg hadde det samme problemet med en Yamaha 25hk.

Tok ut forgasseren og rensa den så gikk den som et lyn igjen :p

Sliter fortsatt litt med å finne ut hvor forgasseren sitter. Er den bak deksel, eller skal det være mulig å se den med den uten å skru?

 

Spørr ikke meg :p Fikk noen andre til å gjøre det :!:

Lenke til kommentar
Kan nesten vedde på at det er rusk i forgasseren, jeg hadde det samme problemet med en Yamaha 25hk.

Tok ut forgasseren og rensa den så gikk den som et lyn igjen :p

Sliter fortsatt litt med å finne ut hvor forgasseren sitter. Er den bak deksel, eller skal det være mulig å se den med den uten å skru?

 

Spørr ikke meg :p Fikk noen andre til å gjøre det :!:

Kan nok se ut til at jeg må bruke samme fremgangsmåte selv :)

Lenke til kommentar
Kan nesten vedde på at det er rusk i forgasseren, jeg hadde det samme problemet med en Yamaha 25hk.

Tok ut forgasseren og rensa den så gikk den som et lyn igjen :p

Sliter fortsatt litt med å finne ut hvor forgasseren sitter. Er den bak deksel, eller skal det være mulig å se den med den uten å skru?

 

Spørr ikke meg :p Fikk noen andre til å gjøre det :!:

Kan nok se ut til at jeg må bruke samme fremgangsmåte selv :)

 

Kan se om jeg får noen til å finne den på et bilde, så kan jeg poste det her :)

Men kan være lurt å få noen til å hjelpe deg, hvis du er like grønn som meg så er det like greit å gjøre det med en gang :p

Endret av Kuli93
Lenke til kommentar
Kan nesten vedde på at det er rusk i forgasseren, jeg hadde det samme problemet med en Yamaha 25hk.

Tok ut forgasseren og rensa den så gikk den som et lyn igjen :p

Sliter fortsatt litt med å finne ut hvor forgasseren sitter. Er den bak deksel, eller skal det være mulig å se den med den uten å skru?

 

Spørr ikke meg :p Fikk noen andre til å gjøre det :!:

Kan nok se ut til at jeg må bruke samme fremgangsmåte selv :)

 

Kan se om jeg får noen til å finne den på et bilde, så kan jeg poste det her :)

Men kan være lurt å få noen til å hjelpe deg, hvis du er like grønn som meg så er det like greit å gjøre det med en gang :p

 

Er helt sikkert hakket grønnere enn deg, så det er nok et godt råd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...