madompa Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Hei Jeg jobber med en dokumentarfilm på skolen om hjemstedet mitt, som jeg ev. vil vurdere å selge senere. Jeg har en åpningsscene med klipp fra en lokal juletrefest, med barn som synger og går rundt treet. Er det slik at jeg må ha underskrift fra foreldrene til alle barna som er under 18 som er med på dette klippet? Når moren min skulle filme i barnehagen hun jobber og vise det på foreldremøtet, måtte hun visst ha underskrift av alle. Men journalisten som var på den samme juletrefesten og tok bilder av barna til avisa, hun trengte ikke det? Hva skal jeg forholde meg til? På forhånd takk Lenke til kommentar
Stoltenberg Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Det lille jeg har hatt om juss i slike situasjoner er at når det er snakk om en stor gruppe mennesker, så trenger man ikke tillatelse for dette. Dess mindre grupper og jo mer fokus det blir på enkeltindivider, jo mer øker behovet for en tillatelse fra den enkelte. Er det derimot noen som ikke vil være med i et klipp der det er snakk om en stor gruppe mennesker, så skal disse sensureres bort. For å omgå dette problemet helt, så er det beste å henge opp en plakat ett eller annet sted ved lokalets inngangsparti der det står at lokalene er overvåket eller blir filmet.. Da samtykker gjestene i at de blir filmet med en gang de går inn døra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå