Gå til innhold

Skal kjøpe NES, videokabler?


Slurt-is

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg savner min gamle NES (ble ødelagt for ca. 10 år siden), og har nå lyst til å kjøpe en igjen.

 

Jeg fant et ganske godt tilbud, med 26 spill og fire kontroller (med adapter), men dessverre følger det ikke med videokabel.

 

Hvilken videokabel trenger jeg? Hvilke porter har den? Jeg har trålet hele internett, men har ikke klart å finne étt bilde av en NES bakifra. Trenger jeg spesialkabel for NES, eller trenger jeg f.eks. bare RCA kabler?

 

Kan noen hjelpe? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

begynner å bli noen år siden jeg så en NES, men jeg mener (med forbehold) den har innebygget rf-modulator. hvis så er tilfelle, trenger du kun en ''antennekabel'' som man før scarts dager brukte mellom visdospiller og tv. ca. kr 30,- på europris.

 

hvis den derimot bruker samme ''antennekabel'' som f.eks c64 trenger du samme kabel som over, men du må bytte ut hun-kontakten med en rca(phono)-plugg.

Lenke til kommentar

Det er litt forskjellig fra maskin til maskin; eksempelvis bruker franske maskiner bare RGB-kabel. De fleste maskiner har imidlertid vanlig SCART (rød, gul og hvit plugg) som alternativ. Man kan i så fall plugge dem inn i maskinens høyre side.

 

To generelle tips ved NES-kjøp:

 

1)

NES er en maskin som går veldig lett i stykker - nesten like lett som xbox 360. Vanlige problemer er a) bøyd connector b) slitt connector c) skitten connector d) defect lockoutpin. Resultatet er at spill ikke starter, og at det røde lyset på maskinen blinker. Anbefaler derfor å kjøpe en maskin som er testet før salg (med mindre den er ny). Det florerer av maskiner på sider som qxl, ebay.co.uk og ebay.com.

 

2)

Hvis man kjøper engelsk maskin på ebay.co.uk eller amerikansk maskin på ebay.com er det mye lettere og billigere å få tak i spill. Dette takket være nevnte sider, som har et fantastisk utvalg - man kan til og med kjøpe splitter nye og forseglete spill. Mange spill kom ikke til europa, så amerikansk er egentlig best, men frakten for spill blir noe dyrere om en bestiller fra statene. Merk at verken engelsk maskin (PAL-A) eller amerikansk maskin kan spille norske spill eller spill fra kontinentet.

Endret av -kai-
Lenke til kommentar

Hvordan er det med strøm til NES'en? Husker ikke helt hvordan den var. Tviler på at den taklet både 110 og 220 volt, slik som i disse dager?

 

Edit: Var kanskje bare et vanlig adapter? Isåfall kan man kanskje bruke en norsk strømforsyning uten problemer? Altså, om man kjøper en amerikansk NES.

Endret av ZyberZone
Lenke til kommentar

Takker for gode og utfyllende svar :)

 

Det ble til at jeg la inn bud på en NES (ebay.co.uk), og venter nå i spenning. At norske spill ikke ville virke på den visste jeg ikke, men hovedgrunnen til at jeg bestilte fra England og ikke USA var pga. volt forskjellen (slipper omformer, trenger da kun adapter, noe som jeg har liggende her) og frakt.

 

edit:

Er det mulig at NESen jeg bestilte kun har antenneutgang? Og vil det eventuelt funke bra på en nyere LCD TV?

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar

Min NES har scart uttak på sida. Men ikkje til stereo lyd. Er bare en til video og en til lyd, så eg har laga ein splitt på lyden for å få lyden i begge høytalerne.

Når det gjelder strøm så kjøpte eg ein trafo med riktig utgang på clas. Kosta vel 150kr.

Lenke til kommentar

Jeg vant auksjonen, så da er det bare å vente! Synd at frakten koster like mye som selve konsollen og spillene da...

 

Jeg betalte 450kr for:

 

1 NES

4 originale kontrollere + adapter (siden NES originalt støtter kun 2)

1 pistol

26 spill

 

Det var vel en ganske grei pris?

 

Men angående kontrollene, når får man brukt 4 stk?

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar
Takker for gode og utfyllende svar :)

 

Det ble til at jeg la inn bud på en NES (ebay.co.uk), og venter nå i spenning. At norske spill ikke ville virke på den visste jeg ikke, men hovedgrunnen til at jeg bestilte fra England og ikke USA var pga. volt forskjellen (slipper omformer, trenger da kun adapter, noe som jeg har liggende her) og frakt.

 

edit:

Er det mulig at NESen jeg bestilte kun har antenneutgang? Og vil det eventuelt funke bra på en nyere LCD TV?

 

Man kan bare spille UK-spill på en engelsk NES ja. Ikke norske. Engelske NES maskiner er kjent som PAL-A, norske maskiner og maskiner fra kontinentet som PAL-B.

 

De aller fleste NES støtter SCART, men anbefaler å vente og se. Bør uansett gå greit å finne en kabel og koble til. NES fungerer bra på LCD-TV, men en del av tilbehøret virker ikke - blant annet zapperen (dette da zapperen "kommuniserer" med lysrør på gamle TV'er).

Lenke til kommentar
Jeg vant auksjonen, så da er det bare å vente! Synd at frakten koster like mye som selve konsollen og spillene da...

 

Jeg betalte 450kr for:

 

1 NES

4 originale kontrollere + adapter (siden NES originalt støtter kun 2)

1 pistol

26 spill

 

Det var vel en ganske grei pris?

 

Men angående kontrollene, når får man brukt 4 stk?

 

Hvis det er i bra, fungerende stand, og det ikke bare er søppel-spill som Dragons Lair høres det ut som et bra kjøp.

 

Som sagt i forrige post virker imidlertid ikke zapper-pistolen på LCD-tv.

 

Er noen sportsspill som bruker fire kontroller, men det er ikke veldig vanlig. Kan dog uansett være greit å ha flere kontroller i backup, da NES-kontroller er relativt skrøpelige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...