Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

DinSide idag: Bredbånd via satelitt (Swepet) -??

Anbefalte innlegg

http://www.dinside.no/php/art.php?id=85805

Er det noen som har erfaringer om dette tilbudet? DinSide er jo rimelig seriøs, så det burde være trygt å hive seg på. Der jeg bor, blir det neppe utbygd noe ADSL i overskuelig fremtid, så i bredbåndsabstinens vurderer jeg å ta sjansen å svi av 3000 spenn på denne. Selve oppsettet vil passe fint i det utstyret jeg allerede har.

Man har jo dette med Pingtid og alt som hører med ved satelitt, men såfremt det går raskt når det først kommer ( :lol: ), så hvem bryr seg om det går et par hundre millisekunder.

Det som er viktig er stabiliteten, og i artikkelen står det at Swepet ( http://www.swepet.com ) har tilbydt denne aksessen i Sverige i ett år - skulle gjerne fått hørt noen erfaringer fra brukerne før jeg kjøper.

Så herved oppfordres alle som vil ha bredbånd men som ikke kan få det fra pengepugerne i Telenor om å grave om mer informasjon! Sikkert flere enn meg som kunne tenke seg raskere download.[/url]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, da har jeg gjort litt research. Sendte en mail til swepet med ting jeg lurte på, og det kan leses nedenfor hvis noen er interessert. Imidlertid har jeg regnet litt på det, og selv om abn.prisen er ok pr. mnd. for en vettig aksess, vil det at du må påregne tellerskritt, bety at med normal bruk (for oss) ca. 3 timer pr. dag totalt bety en ekstraregning på nærmere 1200 kroner..... (kr. 15,- pr. time x 3t x 7dager x 4 uker=1260,-

Da nærmer man seg jo tiscali-priser :( Nesten.

Og da er det jo ikke noe morsomt.

Her er svaret på mine spørsmål til Swepet for de som likevel er nysgjerrig:

Hei, Paramont!

Leste med spenning artikkelen på DinSide i dag om satelitt-bredbånd. Og har lest grundig på Swepet's hjemmesider samt deres. Imidertid er det noen spørsmål som jeg gjerne skulle ha fått besvart. Kopi av denne mailen går til DinSide, som sikkert ønsker å teste løsningen etter hvert og selv få besvart noen av spørsmålene under som de vil formidle til sine begeistrede lesere.

Spørsmål 1.

Tellerskritt-prisen virker noe høy. For å redusere denne - kan man benytte seg av rabattordninger fra

Telenor, som er mitt telefonselskap? Med det mener jeg å få redusert ringeprisen via rabattordninger som f.eks. "Familie og Venner" o.l. En slik løsning fordrer at betalingen for "samtalen" går via telenor, dvs. at bruken faktureres via telefonregningen, som en vanlig samtale og deretter rabatteres av Telenor.

Fungerer denne "oppringingen" slik? Eller faktureres tellerskrittene som må til direkte via dere/Swepet?

Svar:Teleräkningen kommer direkt från oss

Spørsmål 2.

Som så mange andre, har jeg parabol fra før. Mitt oppsett er av vanlig type Canal Digital, type den som selges på Elkjøp. Selve parabolen er ganske stor (normal, vi bor utenfor Trondheim), har doble parabolhoder av type universal LNB. Kun det ene hodet brukes i dag til å se TV. Det andre står ubrukt. Satelitten er innstilt på THOR (II?).

Kan jeg benytte samme anlegg og det andre parabolhodet som ikke er i bruk (ULNB), og koble til satelittmodemet? Vil det fungere?

Svar: Ja han kan använda sitt ULNB som är riktat mot VIASAT

Spørsmål 3.

Vil f.eks. "tunge" websider man surfer seg frem til lastes ned raskere, type Flash-sider eller er det bare enkelte filer som markeres for nedlasting som vil komme fort ned?

Svar: Nej allt som laddas ner kommer fram fortare men en hemsida laddas alrdrig hem snabbare än ca 300Kbps

Spørsmål 4.

Fungerer løsningen med andre programmer enn nettleser; type FTP, epost o.l.?

Svar: Ja detta är en helt öppen internet tjänst

Spørsmål 5.

Hvor mange sekunder er 3-400 millisekunder?

Svar 0,3-0,4

Spørsmål 6.

Hvordan er vil dere vurdere stabiliteten på tjenesten? For en tid tilbake var det mulig å kjøpe internett via satelitt fra et selskap i europa, som bl.a. ble omtalt på DinSide, men etter hva jeg kunne bedømme fra informasjonen som fantes da, angret brukerne bittert fordi tjenesten ikke holdt hva det lovet.

Svar: Swepets tjänst är helt öppen utan några gränser för hur mycket man får ladda hem eller dylikt, hastigheten kan däremot variera på peektid så kan man i värsta fall "bara" få 50% av bandbredden.

Spørsmål 7.

I overskuelig fremtid: Vil det være mulig å få upload via satelitt også? Tiscali tilbyr dette, men er som sikkert kjent helt håpløst dyrt.

Svar: Vi har idag inga planer på dubbelriktad satellit förbindelse då detta är för dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...