Gå til innhold

Hva er fremtiden - DisplayPort eller HDMI?

HowCome

Anbefalte innlegg

Hei!

Står ovenfor et vanskelig valg: Enten en heller "rimelig" 24" skjerm med HDMI inngang, eller en dyrere Dell 24" med både HDMI og DisplayPort. Eneste argumentet for å brenne av 2000kr ekstra for Dell'en er DisplayPort.

Men hva kan vi forvente oss av standard i fremtiden? Har søkt mye på nettet, og mange sier at DisplayPort er arvtageren til VGA og DVI, mens HDMI tar over fra S-video og komponent. Likevel er jeg i veldig tvil hva jeg bør velge til PC-en - selv om DisplayPort er laget for PC, så betyr det ikke at den vinner mot HDMI. HDMI har tross alt et kraftig overtak i antall, og DisplayPort må ta igjen vanvittig for å kjempe.

Så - hva tror dere blir den nye standarden innen PC? Bør jeg gå for en skjerm med DisplayPort slik at jeg er "sikret" for en liten del av fremtiden, eller er HDMI en liten vinner allerede også innen PC-markedet?

Endret av above_trutth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den ekstra prisen på Dell-kjermen er ikke pga displayport, men heller fordi den bruker en bedre og dyrer panell.

Nå får flere GPUer displayport, da kan det gå bare en vei og flere skjermer kommer til å ha dette også. Jeg tror ikke det er snakk om år, men heller månder før det vil dukke opp skjermer med displayport. Og det er nok en fordel å ha dette portet.

EDIT: men HDMI kommer til å være på plass uansett, det vil ikke forsninne.! DVI kommer til å være der ved siden av displayprot for en god stund også. Det som kan forsvinne snart er VGA.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...