Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

varmekabel oppå glass?

Anbefalte innlegg

lurer på om hvordan det er og legge varmekabel oppå glass og deretter et tynt lag med sement?

holder på med et dyrebur som er bygget av glass.og trenger varmekabler inni buret, hvordan burde jeg gjøre dette isåfall?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør nok bruke en selvregulerende varmekabel som du kan lime til glasset og støpe over. Mye av varmen vil også bli ledet ut av glasset.. (dette kan unngås ved å ha i isolerende matte først..)

Du ka få kjøpt slike kabler i mange forskjellige lengder hos elektriker, med ferdig støbsel på..

:thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

buret skal fylles med vann på den ene siden,mens den andre som varmkabelen ligger på skal det ikke være vann..

har brukt en kabel fra jobb som man kan klippe i ønskes lengde og settepå en krympe strømpe..kabelen skal også skrelles på en spesiel måte..

kabelen heter raychem paralelle heating cable 8btv-2-cr (26 watt pr m)

nå har jeg kunn brukt 1m av kabelen,og den varmer ivertall godt.

støpte kabelen i husfix og la baderoms fliser på toppen. men kom over et problem.

kjøpte noe billig biltema byggeskum jeg måtte legge på noe av flisene..

men skummet begynte å smelte innvendig..

Rart egentlig for det virket ikke varmt før jeg tok på byggeskummet.

jeg kjente med handa på flisene om det var varmt etter å ha stått et par timer.vil tippe det var max 40 grader(og da er jeg sikker på at jeg tar hardt i)

mens det "dyre" bygge skummet fra jernia var like hardt og fint..

hva kan jeg da legge opp å flisene for å så legge byggeskum oppå der igjen?

Lenke til kommentar

Selvregulerende varmekabel er nok tingen for prosjektet ditt men ikke nødvendigvis Raychem kabelen du har fått tak i.

Den har en temperaturkurve som ligger noe høyt for dyret du skal ha i buret.

på 40 grader har den fortsatt 30-40% effekt å gi og den detter ikke ned på minimumseffekt før 65 grader.

26W pr. meter er mye i tillegg.

Du kan lese om det her. http://tycothermal.com/assets/Europe/Engli...389_R10_BTV.pdf

Selvregulerende kabel er nok det du skal ha men tror du skal få tak i kabel beregnet for frostsikring.

De ligger normalt på 10W/m og har en mye lavere temperaturkurve.

Problemet er at så lenge det legges noe oppå gulvet med varmekabel i vill varmen akkumuleres under det og temperaturen vil kunne bli som du selv erfarer 40 grader eller mere alt etter hvor mye kabelen er i stand til å gi så derfor en selvregulerende kabel med lav temperatur.

Lenke til kommentar

får man kjøpt selvregulerene varmekabel på 1 m?

varmen i gulvet skal være mellom 22-30grader max. ikke under 20grader..

hvilke kabel endbefales da? den må også helst tåle vann..

blir jo selvfølgelig støpt først,men om det kommer en liten lekasje så er det litt kjipt å drepe dyret om det for strøm i seg.

er det ikke mulig å bare bruke termostat på raychem kabelen da? hvilken termostat kan brukes på denne?

Endret av mEhE`
Lenke til kommentar

Varmekabler overlever om de blir våte eller havner under vann, de skal være helt vanntette.

Eneste som kan skape problemer er om det kommer såpevann til endeavslutning og skjøt for såpevannet løser opp limet i krympestrømpe og endeavslutning om det får tid på seg.

Termostat er heller ingen problem selv om du bruker selvregulerende kabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...