Gå til innhold

Hva bruker du når du tar opp vokaler til låter, og hvordan gjør du det?

BorN

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle ta opp vokaler til en ny sang jeg skal begynne på. Jeg skal spille inn to stemmer til samme melodi (med forskjellig toneleie) slik at jeg får en slags tostemt vokal. Jeg har ikke tatt opp mye seriøst med en mikrofon koblet til en datamaskin før, så jeg trenger tips om hvordan jeg bør sette det opp rent praktisk.

For eksempel hvordan jeg kan holde tempoet slik at begge stemmene går like raskt (blir synkronisert). Jeg kan jo selvfølgelig bare synge inn vokalene hver for seg, men da risikerer jeg å ikke treffe tonen, ikke ha samme tempo på begge opptakene og så videre.

Hva gjør dere når dere skal ta opp vokaler til et musikkstykke? Bare synger dere inn det dere skal, (eventuelt redigerer det) og bruker det i sangen, eller er det flere steg dere går innom når det gjelder oppsett, opptak og etterarbeid?

Noen valgfrie spørsmål du kan svare på:

1. Hvilken mikrofon og/eller hvilket utstyr bruker du?
  2. Hvordan tar du opp lyden, sitter du ved datamaskina?
  3. Spiller du av resten av sangen mens du synger for å få rette toner?
  4. Andre ting som kan nevnes?

Endret av BorN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Cubase 4 gjennom m-audio mobile pre, med en mca (billig) stormembranmik.

2: går helt fint å sitte ved maskina, enda det kan være en fordel å stå hvis man skal synge noe som det er trøkk i.

3: Man bør definitivt høre det man har spilt inn før, mens man synger. For å ikke få det tatt opp igjen, bruker man en ganske lukket(lydtett) hodetelefon. Tror at dette vil løse de fleste problemene du har med synk

4: ting blir lettere med ordentlig utstyr. (Ok lydkort, ok mik, bra kvalitet på opptatkprogrammet osv)

Lenke til kommentar
singstar:)

Singstar-mikrofonen? Da er vi i så fall to!

1: Cubase 4 gjennom m-audio mobile pre, med en mca (billig) stormembranmik.

2: går helt fint å sitte ved maskina, enda det kan være en fordel å stå hvis man skal synge noe som det er trøkk i.

3: Man bør definitivt høre det man har spilt inn før, mens man synger. For å ikke få det tatt opp igjen, bruker man en ganske lukket(lydtett) hodetelefon. Tror at dette vil løse de fleste problemene du har med synk

4: ting blir lettere med ordentlig utstyr. (Ok lydkort, ok mik, bra kvalitet på opptaksprogrammet osv)

Du bruker altså en slik en?

Bruker du ASIO-protokollen som "driver" til lydkortet?

Ellers er det fritt frem å svare for de som vil det! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...