Gå til innhold

HK til Q9450 og 8GB DDR2-800

Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle bygge et billigst mulig firekjernesystem som skal overklokkes.

Jeg setter meg som mål å klare å tyne opp FSB fra 333 til 450 og dermed få prosessoren opp fra 2667 til 3600 MHz og minnet opp fra DDR2-800 til DDR2-1080 DDR2-900. Komponentene jeg har sett meg ut i første omgang er:

Intel Core 2 Quad Q9450

Gigabyte GA-P35C-DS3R

2x TwinMOS DDR2-800 TwiSTER 4096 MB (2 x 2048)

Tror dere jeg klarer overklokkingsmålet med disse komponentene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på at Q9450 har så lav multiplere men kun 8, vis dette gi 1800FSB på 3,6Ghz.. Det er vel ganske mye får et HK, spsielt med dårlig kjøling..

Hadde vel godt får Abit IP35 Pro, er vel det billigste kortet du kan kjøpe får å kunne klokke til 450+.. Abit IP35 Pro er et knall bra OC hk får å si det mildt..

Endret av OpelPower
Lenke til kommentar

Har dårlige overklokkings erfaringer med TwinMos. (lenge siden men uansett)

Disse er rimelige og et godt alternativ. Mushkin

Ellers burde det vel gå med en ok kjøler, kanksje X38 er å foretrekke foran P35 baserte kort når det gjelder Quad's men da stiger prisen.

Som et alternativ til Gigabyte har du Asus P5K serien som klokker bra med QX9650 sies det på xtremesystems.

Lenke til kommentar

Hvis det er kjølingen av brikkesettet som er begrensningen så kan jeg sikkert bare montere en vifte på kjøleren. Kjøleren på NB på abit-kortet og Gigabyte-kortet er jo ganske lik i størrelse.

Hvis det skulle vise seg å ikke overklokke helt til målet så blir jeg nok fornøyd med litt lavere hastighet også.

Men hva med ram? Virker det sannsynlig å klare å presse opp de brikkene til DDR2-1080? Går det greit med tanke på divider?

Lenke til kommentar
Med tanke på at Q9450 har så lav multiplere men kun 8, vis dette gi 1800FSB på 3,6Ghz.. Det er vel ganske mye får et HK, spsielt med dårlig kjøling..

Hadde vel godt får Abit IP35 Pro, er vel det billigste kortet du kan kjøpe får å kunne klokke til 450+.. Abit IP35 Pro er et knall bra OC hk får å si det mildt..

Ser ikkje ut som du klarer å klokke så mye enda med det kortet der da :!:

Lenke til kommentar
Lurer litt på hvorfor du ønsker 1080MHz? 1:1 divider og 900MHz er vel litt mer realistisk.

Jeg regnet bare 35% overklokk på FSB og brukte samme prosentvise overklokk på minnet.

Når du sier det så høres selvsagt 1:1 mye mer realistisk ut. Jeg skal fikse førsteposten deretter.

Lenke til kommentar

En ting til jeg har tenkt på er om det er mulig å få tak i et hovedkort med integrert grafikk som samtidig egner seg for overklokking? Saken er at dette systemet ikke skal brukes til noe grafikk men jeg trenger høy CPU-ytelse og flest mulig kjerner på grunn av parallellisert programvare. 8GB er et minimum så et eventuelt hovedkort med integrert grafikk MÅ ha 4 minneporter.

Liste over mulige hovedkort i prisguiden.

Egner noen av hovedkortene med brikkesettene G33 eller G35 seg til overklokking?

Lenke til kommentar
En ting til jeg har tenkt på er om det er mulig å få tak i et hovedkort med integrert grafikk som samtidig egner seg for overklokking? Saken er at dette systemet ikke skal brukes til noe grafikk men jeg trenger høy CPU-ytelse og flest mulig kjerner på grunn av parallellisert programvare. 8GB er et minimum så et eventuelt hovedkort med integrert grafikk MÅ ha 4 minneporter.

Liste over mulige hovedkort i prisguiden.

Egner noen av hovedkortene med brikkesettene G33 eller G35 seg til overklokking?

Asus P5E-VM HDMI kan være noe å se på, link til Newegg

Lenke til kommentar

Detta kort Simen,

https://prisguiden.no/product.php?productId=75903

Såg en som klarade suicide benching på 650+ fsb. Dock bara med en dual core (8400 tror jag det var). Men en quad har sin begränsning vid +-450 fsb i alla fall. Kan du få tag på 800mhz minne som klarar 4-4-4-15 så klarar de lätt 900+ vid 5-5-5-15. Problemet är bara att väldigt få hk tycker om 8gb med ram över 800mhz. Firman jag jobbar för testar just 8gb ganska mycket och begränsningarna ligger mer på hk än på minne. Annars vore det väl trist om det skulle vara ram som stoppade dig i från 900mhz när du har resten av hardware som klarar biffen.

Lenke til kommentar

Takk for god info mackanz. Du sier det er mer hovedkortet enn minnet som begrenser minnehastigheten. Den viktigste delen på hovedkortet som begrenser minnehastighet er vel brikkesettet. Vet du om bedre kjøling av brikkesettet vil hjelpe på minnehastigheten? Eller er det andre faktorer som spiller mer inn? Kondensatorer?

Maskina skal stå på et serverrom så støynivået spiller ingen rolle. Jeg kan godt sette noen heftige vifter på brikkesettet. Den skal kjøre et svært CPU-intensivt program på alle kjernene. Jeg skal justere overklokkinga sånn at den ikke krasjer så ofte. Om den krasjer sjeldnere enn 1 av 10 ganger på tallknusing som tar 24 timer så er jeg fornøyd. (Vi har selvsagt servere til mer kritiske ting)

Lenke til kommentar

HK begränsar minnehastigheten när du fyller soklarna med brickor, ja. Med 2 brickor är allting enormt mycket enklare. Med 4X2GB blir det ännu värre. Vi har rimeliga 2GB brickor som glatt klarar 1000-1100 mhz i par på de allra flesta hk (i vart fall hk som har en del options i bios), men det är ganska få HK som klarar 8gb ram i mer än DDR900. Kondensatorer har mer innverkan på cpu överklockning som regel. För att ta ett exempel. Jag har ett helt vanilla Asus P5K som klockar ok. Quad till 430 fsb, dual core till en bit över 500 fsb, men det piper och tjuter om varenda kondensator på kortet. Det låter som en fin vårdag när alla fåglar är i farten faktist. Där kommer kvalitet på kondensatorer in.

Till och med MSI klarar 500+ fsb med sina kort för tiden. Fa'n trodde det för ett år sen? Spök till allvar, mycket ligger i själva chipsetet som du säger. Ett X38 bör i teorien klara att klocka lika mycket vare sig det heter jalla eller DFI, men bios engineers har sinnsykt mycket att säga när det kommer till överklockning.

Limiteringen just nu ligger på 2 ställen när det gäller intels chipset: Quadcore och minnen. Med en multi på 8 och du har som mål att komma till 4ghz må du ha minnen som klarar 1000 mhz sedan 1:1 är minsta dividern. Det finns i princip inga retail quadcore som klarar mycket mer än 440-450 fsb. Inte många i vart fall. Då är du nede i 8X430 som max stabil klock (tar 430 för att ha en stabil nivå) vilket ger under 3.5 ghz. Då är det inte hk som sätter begränsningen längre, utan själva cpu (om du har quadcore). Mer volt på chipset kan eller vill ge 10-15fsb extra i de flesta fall, men då blir det varmt så om du kan ha en fet fläkt på chipset så är det en bra start.

När det gäller minnen, för att vara helt ärlig så tycker jag det är ganska så dumt att spara på kanske 3-400 spänn på att välja 800mhz minnen och hoppas på att de klarar 900-1000 mhz. Nu har inte jag exakt prisbild, men skiljer det så mycket mellan 800mhz minnen och 1066 minnen? Jag håller med om att kan man spara penga så ska man göra det, men om man har som mål med en överklock vill man ju inte sitta med en jävligt bra cpu + hk men så stoppar minnet framfarten? Blir ju ungefär som att tanka en Porshe 911 med diesel.

HK som jag linkade till ska klocka som ett svin för att vara ett m-ATX. Skulle det inte göra det av någon anledning så kan man ju alltid hiva det in i mediacentern. Jag ska själv skaffa det kortet inom en dag eller 25, kanske vi kan ha en online session och se hur det går om du skaffar ett du med? Inte all världen med pengar om det inte klockar bra då.

Lenke til kommentar

Det ser ut til at jeg må roe ned forventningene mine litt.

8*430 = 3,44 GHz høres greit ut. Med fsb:ram på 1:1 betyr det DDR2-860.

Budsjettet tillater ikke så mye mer men hvis jeg går for en Q9550 i stedet for Q9450 så får jeg bare 8,5 multiplikator. Altså 8,5*430 = 3,65 GHz. Det synes jeg ikke er verd 1500 kr i prisforskjell.

8GB er minimum for programmet som skal kjøres så jeg kan ikke gå ned til 4GB. Da får jeg heller ofre litt hastighet for å få 8GB.

Hvis jeg går for det GB-kortet så kan vi gjerne sammenligne resultater.

Lenke til kommentar

Låter förnuftigt Simen. Jag håller med dig, 1500 spänn för ett par hundra mhz och en mycket varmare maskin låter inte som en bra deal nej. Jag hoppas också få tag på 8gb snart då jag har kört en del med ramdrive på slutet med success. Loading av diverse program och spel i ramdrive gör detta till en annan värld. Men jag kör nog på XP 64 bit i stället för Vista då det är mycket mindre resurskrävande sedan man vill ha mest möjlig ram i ramdrive.

Endret av mackanz
Lenke til kommentar

Det er min plan også :) XP x64 Edition

Jeg tenkte jeg skulle prøve ramdrive i denne maskina bare for se om det har noe for seg i dette programmet. Men det blir bare for å prøve siden jeg trenger helst alle 8GB til programmet.

Jeg har tenkt litt på en sær ramdrive-løsning. Jeg kan lage en 8GB ramdrive på en annen server som denne maskina skal stå sammen med. Men overføring mellom maskinene er bare 2* Gbit full duplex nettverk i gang-modus. Selv om man bruker ramdisken over nettverket så vil den vel yte ganske mye bedre enn en intern harddisk? Hvis regner med ca 40% overhead på nettverket blir båndbredden ca 1200 Mbit/s = ca 150 MByte/s og en ping (responstid) som er under 1ms. Jeg tror jeg skal prøve å se om det gir noe bedre ytelse i programmet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...