vidarho Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Har lenge lurt på hva konkret forskjellen mellom et rockekors (link 1) og et jernkors er. Har lenge vurdert å kjøpe bassgitaren som det er linket til under, men om jeg ikke har noen måte å forklare at det ikke er jernkors og at jeg ikke er nazist har jeg ikke særlig lyst til å kjøpe den. Regner med at Nikki Sixx ikke var en nazist og at det er rockekors han har på bassen sin. Har også blant annet sett korset i Brides of Destructions "Shut the fuck up"-video. Hjelp! Link1: http://epiphone.com/default.asp?ProductID=...CollectionID=12 Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Jernkorset er kanskje primært assosiert med Nazi-Tyskland, men i følge Wikipedia ble det første jernkorset tildelt i 1813. http://en.wikipedia.org/wiki/Iron_cross Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Nå står det jo "Rosewood-Iron cross" på den siden du linket til. Samme greien. Lenke til kommentar
vidarho Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 Ser ikke helt hvorfor min helt Nikki Sixx m/fler skal bruke jernkors. Var en venn av meg som kom med uttrykket rockekors, og virker ikke så helt urimelig med tanke på spekteret av artister som har brukt/bruker det. Noen som vet hvorfor? Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Tja, fordi det er tøft? Nok en gang referer jeg til Wikipedia, hvor det står nevnt i artikkelen jeg linket til at mange har tatt etter Lemmy i Motörhead, som jeg forstår det som startet med det. Akkurat som Judas Priest gjorde lakk, lær og motorsykler kult, og mange andre band tok etter. (Og for den saks skyld også visse fargede og svært stygge plastikksko jeg har sett hakket for mye av i fjor sommer.) Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Det er lang tradisjon for flørt med nazismens symboler innen rocken. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Motorsykkelgjenger har jo brukt jernkors lenge. Se på chopperne. Ikke alle der er så jævlig nazistiske av seg, liksom. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Det tyske militæret bruker jernkorset enda. Nazister!!11 Lenke til kommentar
steinar2000 Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Nå skal det sies at jernkorset overhodet ikke har noe med nazisme å gjøre, men etter andre verdenskrig har det fått en litt uheldig betydning. Uansett syns jeg det er dumt å flørte med slike symboler når det er åpenbart hva man refererer til. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Jernkorset stammer vell ifra middelalderen, tror store riddere spesielt korsfarere brukte det. Lenke til kommentar
T-ooT Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Det er sant som Sebbe sier, og det er jo enda en grunn til at det har fått negativ betydning, etter hva korsfarererne gjorde i "det hellige land". Selv ser jeg ingen grunn til å ikke bruke jernkorset, jeg har selv et belte med mange små jernkors på og Black Label Society t-skjorta mi prydes av et jernkors. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Jernkorset har aldri hatt noe med nazismen å gjøre, så hvorfor skulle folk påstå du var nazi om du kjøper en gitar med tegnet på? Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Greit at jernkorset ikke har noe med nazismen å gjøre, men hva var det som populariserte dette symbolet, om ikke andre verdenskrig og den tyske krigsmakten? Jernkorset blir som et "uangripelig" opprørssymbol. Man skjønner at det er litt lefling med forbudte ting, uten at bæreren har tatt'n helt ut og gått for den ugjenkallelige sjokkverdien i et hakekors. Sex Pistols brukte hakekorset for sjokkverdi, og det å bruke det tyske jernkorset er sjokkverdi light. Lenke til kommentar
Allighiero Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 "The Iron Cross is often worn by certain members of the biker community, originally worn not because of its Nazi connotations but more as a sign of rebellion but today is perceived as a symbol of honor, valor, strength and standing up for one's beliefs." Lenke til kommentar
Zenia Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Tja, fordi det er tøft?Nok en gang referer jeg til Wikipedia, hvor det står nevnt i artikkelen jeg linket til at mange har tatt etter Lemmy i Motörhead, som jeg forstår det som startet med det. Akkurat som Judas Priest gjorde lakk, lær og motorsykler kult, og mange andre band tok etter. (Og for den saks skyld også visse fargede og svært stygge plastikksko jeg har sett hakket for mye av i fjor sommer.) Noe av grunnen til at Lemmy frontet denne trenden er nok hans fascinasjon for nazi-effekter. Selv om han regner seg selv som en anarkist (og dermed ikke en nazist), så har han en stor samling med Nazi memorabilia liggende på lur. Lenke til kommentar
MVR Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Tror ikke mange vil tenke at du er nazist om du kjøper et jernkors for å ha på gitaren. Alle vil da skjønne at du mener det som et rockekors! Jeg forbinder ikke jernkors med nazisme. Lenke til kommentar
Mark 9 Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Swastika(Hakekorset) er et gammelt symbol som nazistene mente så kult ut og dermed ville bruke.. http://no.wikipedia.org/wiki/Hakekors http://en.wikipedia.org/wiki/Swastika OT, jeg vet.. Lenke til kommentar
kalli Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 (endret) Jeg forbinder hvertfall jern-korset med Choppers, så tror nok de som sier at det ikke er et nazi-symbol har rett Endret 1. april 2008 av kalli Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Det er vel mer pga folk ikke kan historien sin. Bare spør hvem som helst over 70 og du vil få svar. Lenke til kommentar
Allighiero Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Det norske forsvaret har jo jernkors på sine panservogner da.. Hadde det vært et veldig nazistisk symbol regner jeg med at de hadde blitt fjernet.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå