dan83 Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 hei har prøvd å ta litt bilder ved bruk av A og S, MEN sjønner ikke helt verdiene på kameraet mitt: de verdiene jeg kan velge mellom på A er F2,8 til F8. Jeg har jo sett at folk har skrivd om verdier opp til 20??? Er bare kamerat mitt dårlig når det gjelder å velge blender instillinger? Prøvd også å ta noen bilder med P, men da merker jeg at kameraet bruker meget lange lukker tider, så er nesten umulig å få et skarpt bilde!!?? Virker som om kamerate gjør en dårlig jobb, eller er det noe jeg kanskje ikke har forstått?? Viker nesten som om det ikke er noen vits å bruke manuele funksjoner på kameraet mitt hvis man ikke har et stativ??? Ved bruk av S, så kan jeg velge verdier fra 1-4?? Det er vell slik at 1 er rask lukker tid, eller? jeg har et fujifilm s6500fd , som noen kanskje allerede har fått med seg!!! irritert.... Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 hei har prøvd å ta litt bilder ved bruk av A og S, MEN sjønner ikke helt verdiene på kameraet mitt: de verdiene jeg kan velge mellom på A er F2,8 til F8. Jeg har jo sett at folk har skrivd om verdier opp til 20??? Er bare kamerat mitt dårlig når det gjelder å velge blender instillinger? Prøvd også å ta noen bilder med P, men da merker jeg at kameraet bruker meget lange lukker tider, så er nesten umulig å få et skarpt bilde!!?? Virker som om kamerate gjør en dårlig jobb, eller er det noe jeg kanskje ikke har forstått?? Viker nesten som om det ikke er noen vits å bruke manuele funksjoner på kameraet mitt hvis man ikke har et stativ??? Ved bruk av S, så kan jeg velge verdier fra 1-4?? Det er vell slik at 1 er rask lukker tid, eller? jeg har et fujifilm s6500fd , som noen kanskje allerede har fått med seg!!! irritert.... fant ut litt mer nå anngående lukkertider...men fortsatt like "dum" når det gjelder bruk av A. Vet at høye verdier betyr mindre blender, men jeg har lissom ikke alt for mange verider å velge mellom: F 2,8 til F8 Har prøvd mange verdier(makro), men finner det nesten umulig å få et skarpt bilde...lukker tiden blir for treg uansett føler jeg:( Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 (endret) Eneste rådet jeg har til deg er å lese bruksanvisningen til kameraet. Det VET jeg at du ikke har gjort, for du har brukt kameraet ditt HELT feil... Hva slags kamera har du? A = aperture prioritet, dybdeskarphet, angis som brø, 1/f, der større f-tall (mindre brøk) gir bedre dybdeskarphet. S = shutter prioritet, lukkertid, angis som brøk, 1/s, der større s-tall (mindre brøk) gir raskere lukkertid. Hvis du har kameraet på A kan du velge A selv, og kameraet velger S for deg. Har du valgt en "gal" A kan kameraet velge en lang lukkertid f.eks og du får blurry bilder hvis du tar bilder med kameraet i hånda. Hvor mye du kan stille på A er avhengig av objektivet. Endret 15. mars 2008 av jale Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 nå prøver jeg litt ved bruk av A, ved å stille på blender instillinger, men det som skjer nå er at det kommer opp AF i rødt og supermakro logon blinker???Komme også opp en gul remse på siden med en pil som peker nedover Hva i helvet betyr dette??? Tyderligvis MYE jeg har å lære når det gjelder å bruke blender instillinger og lukkertider!!?? Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 Eneste rådet jeg har til deg er å lese bruksanvisningen til kameraet. Det VET jeg at du ikke har gjort, for du har brukt kameraet ditt HELT feil...Hva slags kamera har du? A = aperture prioritet, dybdeskarphet, angis som brø, 1/f, der større f-tall (mindre brøk) gir bedre dybdeskarphet. S = shutter prioritet, lukkertid, angis som brøk, 1/s, der større s-tall (mindre brøk) gir raskere lukkertid. Hvis du har kameraet på A kan du velge A selv, og kameraet velger S for deg. Har du valgt en "gal" A kan kameraet velge en lang lukkertid f.eks og du får blurry bilder hvis du tar bilder med kameraet i hånda. Hvor mye du kan stille på A er avhengig av objektivet. kan innrømme at jeg ikke har lest alt i bruksanvisningen, men den er ikke akkurat til å skryte av Men uansett, det burde vell være mulig å bruke P ved supermakrobilder uten bruk av stativ? Det er rett og slett umulig å få et skarpt bilde når jeg prøver P ved supermakro...sikkelig skuffende:/ Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 (endret) Jeg vet ikke. Selv har jeg nikon D80, så jeg kjenner bare det. Rød AF kan jo bety at kameraet ikke klarer å fokusere. Den gule remsa kan bety at bildet kommer til å bli undereksponert (mørkt) hvis du tar bilde. Men jeg vet ikke hvordan det ser ut i søkeren din, så jeg vet ikke hva det betyr sikkert... Men, som sagt, så er manualen veldig grei å ha til å finne ut hva slike ikoner betyr. Jeg fikk kjempeutbytte av manualen til mitt D80, og jeg kunne en dritt før. Vil si at jeg fortsatt er nybegynner. edit: Jeg så først nå at du hadde et kompaktkamera jeg. Endret 15. mars 2008 av jale Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 jeg har lissom ikke alt for mange verider å velge mellom: F 2,8 til F8Det er helt normalt for et kompaktkamera på grunn av fysiske begrensninger. Speilreflekskameraer er mer fleksible og har større spennvidde. Prøvd også å ta noen bilder med P, men da merker jeg at kameraet bruker meget lange lukker tider, så er nesten umulig å få et skarpt bilde!!??Hvis du er innendørs uten spesielt kraftig belysning så er det helt normalt. Juster opp ISOen eller pøs på med mer lys. Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Som det blir nevnt her tidligere så justeres S (lukker) i A modus automatisk, og A (blender) i S modus automatisk. I P justeres både S og A automatisk, men du kan sansynlig hvis overstyre lukker eller blender. Det at du ikke får skarpe bilder skyldes for lang lukkertid. Hvis vi tar i utganspunkt i at du tar bilde i A og justerer blender til F8 så vil kameraet justere lukkeren slik at bilde skal bli riktig eksponert. Typisk vil du her ved innendørsbelysning få for lang lukkertid til at du kan ta bilder handholdt, fordi forlite lys vil slippe gjennom objektivet. for å få ned lukkertiden må du da enten øke ISO verdien, kjøre på med blits eller få lyset opp omgivelsene nok til at bilde kan bli eksponert riktig, og med en så kort lukkertid at bilde blir skarp når du tar bildene handholdt. Og bare så det er sakt, det er ikke kameraet ditt som er "dårlig". Jeg har selv Nikon D80 og det er skjeldent det er nok lys til at jeg kan ta makrobilder uten stativ eller blits. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Som Kristallo skriver så skyldes f/8 som minste blender at objektivet er foran en liten sensor. Dess mindre sensor, dess mindre behov for små blendere. Hvis Fuji hadde strukket strikken lenger så hadde det gått ut over skarpheten grunnet diffraksjon. Det er heller ikke nødvendig, fordi f/8 på en superzoom gir mer enn nok dybdeskarphet, mer enn et slr på f/11 og f/16. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå