Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Når på året blir det påbudt med sommerdekk?

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Helt klart. Men så snart du beveger deg på tørr vei med dem, kan du bli bøtelagt for det.

Tull. Skal du for eksempel fra Oslo (med tørre veier) til fjells kan du helt lovlig kjøre med piggdekk fra Oslo. Du får ikke noen bot for dette om du skulle bli stoppet i Oslo.

Hvilken del av ordet "KAN" var det du ikke forstod?

Såklart vil nok politiet bruke skjønn, men de har all rett til å bøtelegge deg om de vil det.

Du skal sko deg etter føret, og nå som piggdekksesongen er over, er piggfritt det rette valget om du kjører til fjells innimellom.

Tror jeg skal kjøre rundt med piggdekk hele året jeg, og si at det er fordi jeg skal til Nordpolen. Da er det lovlig, right?

Lenke til kommentar

Hvis du kommer kjørende med piggdekk, takboks med masse bagasje, kjerring, unger, bikkje, ski og enda mere bagasje så tror jeg nok politiet lar deg kjøre. Men om du kommer kjørende alene i en tom, åpen cabriolet i bare t-skjorta så tror jeg ikke du får særlig medhold i "skal på hytta i fjellet". :p

Lenke til kommentar
Helt klart. Men så snart du beveger deg på tørr vei med dem, kan du bli bøtelagt for det.

Tull. Skal du for eksempel fra Oslo (med tørre veier) til fjells kan du helt lovlig kjøre med piggdekk fra Oslo. Du får ikke noen bot for dette om du skulle bli stoppet i Oslo.

Jo jo, helt klart! Da må du putta piggdekka sammen med bagasjen, og skifte når føret gjør det mer tillatende med piggdekk. ;)

Kom 7-8 cm med snø her jeg bor på Østlandet i dag, så tenker jeg drøyer det litt jeg. Det er jo like ulovlig og ikke være skodd etter føret også.

Lenke til kommentar

Såklart vil nok politiet bruke skjønn, men de har all rett til å bøtelegge deg om de vil det.

Du skal sko deg etter føret, og nå som piggdekksesongen er over, er piggfritt det rette valget om du kjører til fjells innimellom.

Tror jeg skal kjøre rundt med piggdekk hele året jeg, og si at det er fordi jeg skal til Nordpolen. Da er det lovlig, right?

Du skriver "så snart du beveger deg på tørr vei kan du bli bøtelagt". Jeg skriver at dette er tull. Som sagt, kan du vise til at du skal kjøre på snøføre har du ingenting å frykte. Dermed er altså din påstand om at "så snart man beveger seg på tørr vei" tull. Var det så vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar

Du skriver "så snart du beveger deg på tørr vei kan du bli bøtelagt". Jeg skriver at dette er tull. Som sagt, kan du vise til at du skal kjøre på snøføre har du ingenting å frykte. Dermed er altså din påstand om at "så snart man beveger seg på tørr vei" tull. Var det så vanskelig å forstå?

Vis meg hvor i reglene det står at du kan bryte veitrafikkloven hvis du er på vei til et sted hvor det er lovlig?

Blir jo som å kjøre en uregistert bil, og si at det er fordi du er på vei til banen.

Lær deg forskjell på blir, og kan.

Loven er enkel, en politimann har all rett til å bøtelegge deg for å kjøre på bare veier med piggdekk utenom sesongen. Greier du ikke å holde deg til regelverket, bør du velge piggfritt.

Og hvis du er i rett alder, kjører rett bil, og treffer på feil politi, kan du regne med at du BLIR bøtelagt for piggdekkene.

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar

Klart du kan, men politiet viser skjønn her, eg har aldri høyrt om nokon som får bot for å køyre med piggdekk utanfor sesongen. Det er ikkje det same som å køyre ein uregistrert bil, den skal du taue eller transportere på andre, lovlege vis. Det seier seg sjølv at ein ikkje kan ha 4 sommardekk i bilen og skifte fram og tilbake når du køyrer på tørre vegar og glatte.

Det er riktignok snakk om svært få tilfeller der dette i det heile tatt er aktuelt, eg kan ikkje sjå for meg at politiet faktisk går på jakt etter piggdekk, sjølv om det ikkje hadde overraska meg.

Eg har forresten piggdekka på framleis, det kom 20cm snø for to dagar sidan, så det var greit.

Lenke til kommentar
Klart du kan, men politiet viser skjønn her, eg har aldri høyrt om nokon som får bot for å køyre med piggdekk utanfor sesongen. Det er ikkje det same som å køyre ein uregistrert bil, den skal du taue eller transportere på andre, lovlege vis. Det seier seg sjølv at ein ikkje kan ha 4 sommardekk i bilen og skifte fram og tilbake når du køyrer på tørre vegar og glatte.

Du skal transportere bilen på lovlig vis med piggdekkene på også. Du har alternativene bilhenger og lastebil.

Og som sakt tidligere, det finnes piggfrie vinterdekk. Og med det ustabile klimaet du har, vil jeg anbefale deg det neste vinter.

Du skal sko deg etter forholdene vet du. ;) Piggdekk på tørr asfalt er ikke å sko seg etter føret, og det er heller ikke sommerdekk på glatt føre.

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar
Ikkje piggfritt på klink våt is heller. Eg har ikkje tenkt å kjøpe to sett vinterdekk.

Forskjellen er at piggfritt er godkjent for å kjøre på våt is. Piggdekk er ikke godkjent for bruk på tørr asfalt utom piggdekksesongen.

Når det kommer til manøvrering av bilen, har jeg ikke hatt noen problemer på klinkeis med piggfritt, der er det fart som er stikkordet. Og den skal som kjent avpasses etter forholdene. Det eneste problemet jeg har vært borti i forbindelse med klinkeis og piggfritt, har vært bakkestart.

Du greier deg nok med et sett vinterdekk. Du bor i milde Norge, ikke på nordpolen.

Lenke til kommentar

Er ikkje noko problem for meg, har ikkje tenkt å køyre med piggdekk utanfor sesongen (med unntak av i kveld :p).

Eg ser derimot ikkje problemet ved at enkelte køyrer med piggdekk nokre dagar ekstra for å være på den sikre sida, om dei bur på fjellet eller rett og slett i delar av landet der det farmleis er glatt. Å velje type dekk ut frå dei dagane er litt dumt. Dei dagane betyr ikkje ein dritt i forhold til alle som køyrer rundt med piggdekk frå november til påske. Reglar er reglar ja, men det må visast skjønn. Dessutan står det veldig klart i loven at om forholdene ikkje tillet deg å køyre med sommardekk så gjer du ikkje det.

Har ikkje tenkt å ta noko piggdekk/piggfritt-diskusjon her.

Eg kan aldri sjå for meg at det er snakk om så mange promille av noregs befolkning som har bruk for vinterdekk utanfor sesongen, i så fall, la dei få drive på.

Lenke til kommentar
Er ikkje noko problem for meg, har ikkje tenkt å køyre med piggdekk utanfor sesongen (med unntak av i kveld :p).

Eg ser derimot ikkje problemet ved at enkelte køyrer med piggdekk nokre dagar ekstra for å være på den sikre sida, om dei bur på fjellet eller rett og slett i delar av landet der det farmleis er glatt. Å velje type dekk ut frå dei dagane er litt dumt. Dei dagane betyr ikkje ein dritt i forhold til alle som køyrer rundt med piggdekk frå november til påske. Reglar er reglar ja, men det må visast skjønn. Dessutan står det veldig klart i loven at om forholdene ikkje tillet deg å køyre med sommardekk så gjer du ikkje det.

Eg kan aldri sjå for meg at det er snakk om så mange promille av noregs befolkning som har bruk for vinterdekk utanfor sesongen, i så fall, la dei få drive på.

Jeg er helt enig i at det ikke gjør noe at folk kjører litt over fristen om nødvendig, og at politiet bør bruke skjønn.

Det jeg ville frem til, er at de kan bøtelegge deg for det hvis de vil være jævlige. :p

Dette blir mitt siste innlegg i denne tråden.

Lenke til kommentar

"Vis meg hvor i reglene det står at du kan bryte veitrafikkloven hvis du er på vei til et sted hvor det er lovlig?"

Jeg gidder ikke bruke så mange kalorier på å overbevise en guttunge med to års farstid i trafikken. Du kan jo lese hva vegvesenet skrev på sine hjemmesider, og etter det kan du forstatt påstå at det er forbudt å bruke piggdekk uansett.

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=SVVa...kkelMedRelatert

"Blir jo som å kjøre en uregistert bil, og si at det er fordi du er på vei til banen.

Lær deg forskjell på blir, og kan."

Hehe, du mener det er en bra sammenligning? Siden du trekker inn eksemplet, kan du gi meg ett eksempel på når du bruker skjønn for å kunne rettferdiggjøre å kjøre en uregistrert bil i trafikken? Det er nemlig mulig å bruke skjønn mtp. dekk, så siden du sammenligner disse to tingene bør du vel kunne vise til dette.

"Loven er enkel, en politimann har all rett til å bøtelegge deg for å kjøre på bare veier med piggdekk utenom sesongen. Greier du ikke å holde deg til regelverket, bør du velge piggfritt."

Det er mye du ikke kan tydeligvis. Dette er pisspreik. Kjører du med piggdekk i mai i Oslo og kan vise til at du skal til fjells hvor det er uforsvarlig å bruke sommerdekk har du ingenting å frykte, det heter seg nemlig det at man skal "sko seg etter forholdene". Som en over her skrev, skal man tolke regelverket slik kun du gjør må man i disse situasjonene putte piggdekkene i bagasjen og bytte underveis.

"Og hvis du er i rett alder, kjører rett bil, og treffer på feil politi, kan du regne med at du BLIR bøtelagt for piggdekkene."

Nei. Har du litt oppi topplokket og har GRUNN TIL å bruke piggdekk har du ikke noe å frykte. Kjører du derimot rundt med den sure BMW-en din i byen uten mål og mening (med piggdekk) blir du selvfølgelig bøtelagt om du blir stoppet.

Lenke til kommentar
Ikkje piggfritt på klink våt is heller. Eg har ikkje tenkt å kjøpe to sett vinterdekk.

Forskjellen er at piggfritt er godkjent for å kjøre på våt is. Piggdekk er ikke godkjent for bruk på tørr asfalt utom piggdekksesongen.

Når det kommer til manøvrering av bilen, har jeg ikke hatt noen problemer på klinkeis med piggfritt, der er det fart som er stikkordet. Og den skal som kjent avpasses etter forholdene. Det eneste problemet jeg har vært borti i forbindelse med klinkeis og piggfritt, har vært bakkestart.

Du greier deg nok med et sett vinterdekk. Du bor i milde Norge, ikke på nordpolen.

Jeg kan nevne en annen ting Yngvejos, siden du er så bastant i dine påstander. Du skal sko deg etter forholdene, ikke sant? Vel, jeg har tidligere jobbet som saksbehandler i et forsikringsselskap som behandlet blant annet forsikringskrav på bilskader. Her var det en sak hvor en person hadde lagt om til sommerdekk og kjørte på disse etter at "tidsfristen" på piggdekk var gått ut. Personen kjørte av veien på fjellet, og kom følgelig med et forsikringskrav. Jeg avkortet erstatningen hans med 30% fordi han ikke hadde skodd seg etter forholdene. Han gikk til forsikringsklagekontoret med dette, fordi han mente han ikke hadde gjort noe feil. Du kan jo gjette hvem som fikk medhold? Joda, forsikringsklagekontoret var helt enige i min avkortning. Hvordan forklarer du den?

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at det ikke gjør noe at folk kjører litt over fristen om nødvendig, og at politiet bør bruke skjønn.

Det jeg ville frem til, er at de kan bøtelegge deg for det hvis de vil være jævlige. :p

Dette blir mitt siste innlegg i denne tråden.

Hele poenget kjære deg, er at de IKKE bøtelegger deg hvis du har god grunn til å bruke piggdekk. Dette kan bekreftes av en kamerat av meg som jobber i politiet, de har faktisk fått beskjed om å ikke bøtelegge pga. tidlig påske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...