Gå til innhold

Hjelp til å finne kraftig bærbar til musikkproduksjon

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en kraftig PC som det går frem av emnetittelen. Jeg har svært liten peiling på hva som gir best ytelse når det kommer til prosessor, ram, harddisk osv, så hjelp på det feltet ville vært fint.

Jeg vil helst ikke bruke særlig mer enn 15000, men hvis det er verdt det, er jeg villig til å slenge i litt mer.

Maskinen skal hovedsaklig brukes til musikkproduksjon, men også til mer hverdagslige ting som nettsurfing, msn osv. Musikkprogrammet jeg bruker, Ableton Live, støtter multicore og multiprosessorer, hva nå enn det måtte bety. Når jeg kjører så mange plug-ins og samples som jeg gjør, vil jeg helst være i stand til å gjøre dette uten at cpuen ikke klarer mer.

Jeg trenger altså rask harddisk, kraftig prosessor, og stor skjem(oppløsning). Å ha mye skjermplass er viktig for meg.

Om det er windows eller osx er et fett for meg, siden Ableton Live og de fleste plug-in instrumentene jeg kjører støttes av begge systemene.

Jeg sliter litt med å orientere meg i jungelen med forskjellige merker. Det virker som det er mange produsenter som ikke har mulighet for konfigurasjon. Dette ville vært et pluss, men ikke nødvendig akkurat.

Jeg håper det er noen som har noe hjelp å bidra med til en stakkars noob.

Takk på forhånd,

- Kristian.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke så god peiling på musikkproduksjon, men hvis du har et epplehus i nærheten så kan du jjo gå å spørre dem om de har noen tips til en god mac. Mac er i allefall svært populær blandt folk som driver med grafisk arbeid, fordi den har bedre ytelse på slike aplikasjoner (tror jeg).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg trenger en kraftig PC som det går frem av emnetittelen.

Det virker som det mangler noe i innlegget ditt. De jeg kjenner som driver med musikk kobler gjerne PC-en til noe musikkutstyr (lydkort, synth'er etc). Denne koblingen vil jo sette krav til PC-en (riktige type utgang eller plass til innstikkskort).

Hvorfor bærbar ? Det er større oppsett-fleksibilitet med stasjonære samt at de er billigere. Musikkprod krever ofte kobling(er) til eksternt utstyr som en ikke kan dra med seg rundt i alle fall.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Både lydkort og synther går på USB, men jeg skulle tro så mange tilkoblingsmuligheter som mulig ville vært en fordel.

Hvorfor bærbar? Tja. Litt fordi jeg har blitt vant med det og fordi jeg tenker det ville vært kjipt hvis jeg hadde behov for å ta med meg PCen og blitt nødt til å drasse med meg en stasjonær maskin.

Dessuten tror jeg det ville vært praktisk med bærbar maskin til eventuelle opptredender/opptak o.l. Og eventuelt i forbindelse ved skolegang på høgskole eller universitet til høsten.

Det som er, er jo såklart at stasjonære er billigere og kraftigere, men sånn til nå tror jeg bærbar er tingen, så sant ikke noen andre har noen innspill å komme med.

Takker forresten for forslagene ovenfor; jeg skal sjekke dem ut. Kjør på videre om noen har noe mer å bidra med :)

Lenke til kommentar

Har du lydkort/break-out boks? Sikkert en fordel med line-out/in og mic-in, men de er jo som regel bare mini-jack, så det egner seg knapt til noen ting :thumbdown:(annet enn web-cam eller noe...). Fordel med FireWire og 3-4 USB 2.0 porter.

Ser at MacBook Pro har SPDIF-utgang, samt en tidligere Lenovo R60...Da har du jo et digitalt interface. Videre er det DVI-tilkobling for ekstern skjerm på MacBook'en (skjønner ikke hvorfor det ikke er flere som har det :ermm: )

Jeg er selv på utkikk etter bærbar (har en stasjonær PC som er bra utstyrt for musikkproduksjon; med lydkort fra Creative Pro (E-MU): software-sampler, software-miksebord osv.)

Endret av 7r
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...