Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rettigheter ved stopp av Tollvesenet

pierce007

Anbefalte innlegg

Idag var det en dårlig dag på jobb. Handlet litt i Strømstad til påsken og kjørte "bakveien" hjem.

Et stykke over på norsk side legger Tollvesenet seg bak bilen min (uten kjørelys!!!) uten at jeg selvfølgelig har noen grunn til mistanke. Må så stoppe for å fylle diesel, og da ser jeg ID kortet hans. Etterpå bærer det til tollstasjonen for forlelegg. Heldgivs fikk jeg beholde en del da:-).

Men her ligger striden slik jeg ser det.

Jeg ble aldri opplyst over mine rettigheter når det gjelder bla å godta forelegget eller ikke og konsekvensene av dette. Det eneste jeg fikk beskjed om var skriv under her i den hvite rubrikken. Etterpå så jeg at det stod subsidiært 4 dagers fengsel under bot beløpet.

Da jeg en gang fikk fartsbot, ble jeg opplyst om dette - at jeg kunne evt gå videre med saken.

Men uansett så vil vel dette ikke hjelpe ved en evt klage? Hva om jeg feks vil gå i fengsel og få dette på rullebladet fremfor boten.....

En annen ting og er dette med å kunne stoppe bilister lenge over grensen fra nabolandet. Finnes det ingen regler for dette? Hva om jeg feks ikke måtte fylle diesel og hadde kjørt 15 mil til feks - hadde de kjørt etter og tatt meg da?

Dette spørsmålet hvorvidt en har lov eller burde ha lov å stoppe bilister lenge over grensen bestrider jeg en del, men de fleste jurister er vel ikke enig i dette tenker jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes hele saken høres merklig ut.

Hadde de kamera i bilen som filmet deg over grensen?

Hvor langt fra grensa ble du stoppet?

Du skal også opplyses om alternativene dine når du vedtar en bot, så personlig ville jeg ha gått videre med dette hvis jeg var deg.

Lenke til kommentar
Synes hele saken høres merklig ut.

Hadde de kamera i bilen som filmet deg over grensen?

Hvor langt fra grensa ble du stoppet?

Du skal også opplyses om alternativene dine når du vedtar en bot, så personlig ville jeg ha gått videre med dette hvis jeg var deg.

Om jeg ble filmet eller ikke vet jeg ikke. Tenkte ikke på å spørre der og da. Ble spurt om hvor jeg kom ifra. Og som den ærlige meg sa jeg jo Sverige.....

Hvor langt over grensen er jeg litt usikker på her og nå, men kan det være noe slik som ca 2,5 mil eller noe. Kan fort finne ut avdet ved å sjekke hvor den Statoil stasjonen jeg stoppet på ligger....Lå vel noe som ca milen bak meg eller noe ved første tenkning.

Men spørsmålet er jo hva jeg har å vinne/tape ved evt å gå videre med saken?

Lenke til kommentar

Er du nafmedlem kan du høre med den gratis advokathjelpen du får der, hvis ikke finnes det jusstudenter rundt omkring som gir gratis juridiske råd, tror det er best du spør noen av de som kan loven slik av vi som synser ikke får deg i problemer :)

Men personlig synes jeg hele saken er rar, og mener du burde ha sluppet unna alt og fått tingene dine tilbake hvis de ikke har bildebevis på en eller annen måte.

Lenke til kommentar

De er offentlige tjenestemenn på høyde med politi og lignende. Jeg vet om folk som har blitt stoppet i Hamar, etter å ha passert grensen ved Strømstad. De kan faktisk følge etter deg og ta deg hvor som helst. Det har de myndighet til.

Når det kommer til å godta forelegget eller ikke, så er vel dette som vanlig: Har du skrevet under på det, så har du godtatt det. Klage i ettertid kommer du nok ikke langt med, dessverre.

Uansett var det du som brøt loven, og jeg skjønner ikke hvorfor du skal sitte og få "sympati" fordi du ble tatt for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...