Buu Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Jeg trenger et nytt digitalkamera. Hadde et fra Fujifilm FinePix som var ca 4 år gammelt som jeg var KNALLFORNØYD med. Det tok bra bilder uansett hva jeg gjorde. Kunne skru på kamera, ta bilde og voila, knallfine bilder. Dette kamera gikk i stykker på barselavdelingen på sykehuset rett etter sønnen min ble født (GRRR) og vi fikk et Casio Exilim EX-Z11 7,2 MP kamera i barselgave. Dette kamera er vi IKKE fornøyd med. Det er tregt til å ta bilder, bildene ble flere ganger uskarpe/ufokuserte og lysforholdene ble feil + mye støy. Vi ønsker derfor et nytt et. KRITERIER: Vi trenger kamera mest til innebilder da vårt yndede fotoobjekt er babyen på 6 mnd. * Tar raske bilder (ellers er øyeblikket over for lengst) * Enkelt å bruke * Har makro-funksjon * Helst under 3000kr Har ikke så mange vanskelige kriterier, men jeg synes alle de nyeste kameraene er så kompliserte Og vil helst ha noe jeg (som kvinne) kan forstå meg på siden det er jeg som er fotografen her i huset Har lest en del om FujiFilm f40fd her inne, er det noe jeg burde gå for? Som jeg har skjønt er visst ikke masse MP det beste og da står jeg helt fast i hva jeg burde kjøpe. Beklager mega-langt innlegg, men håper noen kan hjelpe meg. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Siden du var knallfornøyd med Fujifilm er det ingen grunn til å bytte merke. De er fortsatt best i klassen på støyegenskaper i dårlig lys/høyere ISO, og F40fd som du nevner er et meget godt valg. Unntaket i denne serien er F50fd, siden Fujigutta falt for megapikselfristelsen og dytta tåpelige 12 megapiksel inn i det. Det straffet seg støymessig. Fordelen med F50fd er bildestabilisatoren, selvsagt, men den reddeer jo uansett ikke ISO-egenskapene. Jeg har ellers sett en vaiant av F40fd som har dukket opp, nemlig F47fd. Den ser svært så lik ut som F40fd, men skal ha stabilisator. F40fd ligger ellers på snaue 2K for tiden, og er da godt innenfor ditt budsjett. F47fd mener jeg å ha sett til like over 2K. Har F40fd selv som ekstrakamera, og er meget fornøyd. Egne erfaringer finner du i linken i signaturen min. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 (endret) Enig med manskow. Er man fornøyd med Fuji er det ingen grunn til å ikke velge en Fserie-modell. Endret 18. mars 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Er i samme bås... Har et Nikon D70, men behøver et lite kamera til familiebruk. Kravet er gode bilder på auto for alle typer fotografer, og dette med ansiktsgjenkjenning høres jo kjekt ut. Lider litt av at ikke alle i familen skjønner hvordan fokusen på D70'n fungerer..... Har sjekka lite rundt ennå, men ser at mange snakker godt om F40fd, og det koster nå omlag 1500,-. Kun ut i fra dette virker det jo lovende... Mitt pristak er ca. 2300,-, finnes det andre alternativer? Jeg bryr meg døyten om antall MPix, bare det gir OK bilde og er nogenlunde kjapt å bruke. Ser jo at F50fd har stabilisator og muligens noe bedre logikk, men dertil høyere støy. Og så finnes IXUS 7x, 8x og 9x serien. Canon har totalt mista oversikten hos... Mao. jeg er noe forvirra Lenke til kommentar
Buu Skrevet 21. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2008 Tusen takk for svar! Da har jeg bestilt Fujifilm F40FD med original bæreveske og 2gb XD minnekort (pakkeløsning). Inkludert frakt kom det på 2000 kr!! Det føltes som et kjempekjøp Da håper jeg at jeg blir fornøyd Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Helt sikkert, men jeg ville stoppet med det ene xD-kortet som er i pakkeløsningen, og forøvrig gått for SD-kort til øvrig utvalg. De er svært mye rimeligere, og som regel også kjappere. I tillegg er SD særdeles mer utbredt vedr. støtte i kortlesere. Har hatt flere kortlesere, herunder også integrert i PC, som har kranglet fysisk med xD-kort. SD-kort får du prismessig nærmest kastet etter deg for tiden, også i anstendige merker. Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Helt sikkert, men jeg ville stoppet med det ene xD-kortet som er i pakkeløsningen, og forøvrig gått for SD-kort til øvrig utvalg. De er svært mye rimeligere, og som regel også kjappere. I tillegg er SD særdeles mer utbredt vedr. støtte i kortlesere. Har hatt flere kortlesere, herunder også integrert i PC, som har kranglet fysisk med xD-kort. SD-kort får du prismessig nærmest kastet etter deg for tiden, også i anstendige merker. Yter kameraet likt på begge standardene, dvs. hvis du har xD og SD kort med lik ytelseså har kameraet samme ytelsen? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Det finnes ikke så raske XD-kort som er like raske som dagens raske SD-kort. Prisen er jo ikke noe problem lenger. Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 En ting er ytelsen på selve kortene, en annen ting er hvor kjapt kameraet klarer å håndtere kortet. Det jeg lurer på er kameraets ytelse på interfacet. Litt med tanke på at Fujifilm tidligere kun har benyttet xD(?), og kan interfacet deres muligens fortsatt være bedre på denne kortstandarden....? Bare et wild-shoot fra min site... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 (endret) Neppe. De var jo med på å finne opp XD, og noe måtte de jo bruke det til. Det er forresten mulig at de har en mulighet til panorama stitchet sammen i kamera kun med XD, slik som Olympus har. Endret 22. mars 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 f40fd kom med posten i går, og det virker strålende ut i fra forventningene! Hastigheten er mer en bra nok for mitt bruk, face-detect fungerte faktiske. Vel og merke så lenge ansiktene er vendt fremover, men her må man vel ha f100fd for å få full uttelling.... Neste gang Også meget brukervennlig, bør fungere fint for hele familien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå