Gå til innhold

Objektiv med god zoom til 450D

Anbefalte innlegg

Hei

Skal kjøpe mitt første digitale speilkamera, og har bestemt meg for å gå for det kommende Canon 450D. Er helt og fullstendig amatør og kan stort sett svært lite om brennvidde, ISO o.l. betegnelser, men lærer fort. Som amatør ønsker jeg ikke å bruke all verdens med penger, men ønsker å kunne zoome inn på dyr på en behagelig avstand om jeg skulle møte på noen i naturen (bor på Svalbard, så avstand kan være viktig for helsen....:) det er ikke store forskjellen på prisen med kun hus eller med standardobjektivet slik at jeg nok vil kjøpe med....samtidig ønsker jeg et objektiv til med god zoom til en behageli penge....ikke for å drive reklame, men vil kjøpe fra Netshop, og vil ikkje kjøpe objektiv som koster over 4000 hos dem med moms...noen tips? liker orginalt, men er det nødvendig? f.eks det Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS? kan det passe fint? mulig dette er et dumt spørsmål, men det at det er 55-250mm, er det slik at fra starten av er det zoomet inn litt siden det starter fra 55mm,eller er det bare jeg som overhodet ikke har peiling? :) om man vil ha enda bedre zoom, kam man da kjøpe en telekonverter 2x, som f.eks vil gi da 500mm?

På forhånd takk for alle svar

Hilsen en fullstendig amatør...:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror nok at det er lurt å starte med kit-objektivet og 55-250mm IS. Fordelen med 55-250mm er at den har en grei optisk ytelse, samtidig som den har bildestabilisering.

Du bør dog være klar over at 250mm kan bli litt i det minste laget. Men da må du opp i 400-500mm, og det blir fort dyrt.

Tom

Lenke til kommentar

Jeg her også planer om og kjøpe Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS.

har hørt mye bra om dette objektivet og det er ikke så alt for dyrt til å ha IS. (noen som har eksempel bilder med dette objektivet)

Når det gjelder telekonverter har jeg ingen personlig erfaring,

men det går utover lysstyrke og kan gå utover biledkvalitet.

har og så hørt at med noen objekter blir bildekvaliteten helt ubrukelig.

Mange sier at en telekonverter er en nødløsning.

Lenke til kommentar
Når det gjelder telekonverter er det ikke alle objektiv som er kompatible med disse.

ok, noen som vet om canon 55-250mm er kompitabel med telekonverter? Ser at netshop har tamron mens komplett har orginalt canon! noen som er kompitabel med nevnte linse?

Lenke til kommentar
Når det gjelder telekonverter er det ikke alle objektiv som er kompatible med disse.

ok, noen som vet om canon 55-250mm er kompitabel med telekonverter? Ser at netshop har tamron mens komplett har orginalt canon! noen som er kompitabel med nevnte linse?

Da objektivet har lav lysstyrke, så er den ikke det. Problemet er ike nødvendigvis den optiske kvaliteten men det at kameraet får ikke nok lys til å fokusere. Og søkeren blir i tillegg så mørk at det blir vanskelig å bruke den til manuell fokus.

Skal du ha bruke en konverter så bør objektivet ha falst lysstyrke, og da f/2.8 eller f/4.

Tom

Lenke til kommentar

Canon og Sigma sine telekonvertere passer ikke fysisk på det objektivet.

Tamron ser ut som om det fysisk kan passe. - hvis noen kan bekrefte det hyll ut.

Soligor og Kenko passer fysisk - men resultatet blir dårlig.

Endret av Patrol_33
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...