Gå til innhold

Lader du mobilen ofte?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ikke Li-Ion batterier i nye telefoner men Li-Po (Lithium Polymer).

Det er det som brukes i modellfly/helikopter osv. Det er mye kunnskap om LiPo ute på nettet. Jeg lader mine batterier i en bransikker bøtte selv om det ikke er farlig hvis man lader/utlader riktig.

LiPo-batterier liker ikke å lades ut. De vil helst lades så ofte som mulig. Hvis de skal oppbevares over 1 uke bør de lades ut til ca 50%. De første gangene de brukes bør de ikke lades mer enn 50% ut før lading. De tar skade av lav spenning når de er nye. Forventet levetid på LiPo er ca 100-200utladninger. (Billige mye mindre)

Det er feil at alle nye telefoner bli levert med Li-Po batterier. Muligens SE leverer, men Nokia selger enda telefoner med Li-Ion. Ta foreksempel Nokia 6300.

Lenke til kommentar
Det er ikke Li-Ion batterier i nye telefoner men Li-Po (Lithium Polymer).
Som martiol påpekker er nye batterier av typen "Poly-lithium", tror K750i var min første med den typen batterier.

Nå har det seg slik at jeg har kjøpt et "nytt" batteri til 8310en jeg "pusser opp", og det er av typen Li-ion.

Er BLB-2 så gammelt at det bør førstegangslades i 12-16 timer?

Nei du trenger ikke å lade opp et Li-Ion 12-16 timer første ganger. Lad til det er fullt og bruk.

For å lære mer kan dere ta en titt på http://batteryuniversity.com/

Lenke til kommentar
Mobilen trives best på innerlomma.

Jeg er ikke helt enig. De fleste av dagens mobiler konker ut nesten bare de hører ordet luftfuktighet. Skal man ut og gå i kulda, særlig med fysisk aktivitet som skigåing, jogging etc. så blir det ofte høy luftfuktighet på innsiden av jakka. Vær sikker på at hvis mobilen konker på grunn av høy luftfuktighet under jakka så vil butikken/reparatøren hevde at det slett ikke er normal bruk å ha mobilen på innerlomma når man skal ut på tur. Ikke normal bruk betyr at man ikke får reparasjonen dekket av reklamasjonsretten (eller garantien for den saks skyld).

Når jeg er ute og sykler har jeg somregel mobilen på ryggen(i baklommene), men putter den i en brødpose først, det holder den fin og tørr(ellers ville den blitt klissbløt av svette). Det er selvfølgelig bakvendt å få tak i den, du må åpne posen etc for å kunne snakke ordentlig. Nå har jeg riktignok ikke mobilen med for å være tilgjengelig selv, men som en ekstra sikkerhet dersom det skulle skje noe. Jeg hører somregel ikke mobilen pga vind, men det hender jeg merker at den vibrerer :)

Lenke til kommentar
Bare et lite tips til de av dere som er avhengig av lang batterilevetid men som av ulike grunner ikke alltid har tillgang til lader, www.dealextreme.com selger mobilbatterier til en svært lav penge. De sendes også fraktfritt til norge, og havner rett i postkassen etter typisk 2-3 dager. Selv kjøpte jeg 5 batterier til min Nokia N95 for knappe 20 kr stykket. Har alltid to stk liggende i en liten innerlomme i jakken i de tilfeller det skulle trenges, de er jo så små at det merkes ikke uansett. Så her er det bare å flerre opp visakortet kjøpe seg et par dagers aktiv batterilevetid for under hundrelappen!

Bra tips :thumbup:

Men hvordan er kvaliteten på disse batteriene? Rettere sagt: hvor lenge holder de batteriene du har kjøpt sammenliknet med et nytt orginalbatteri?

Jeg spør fordi jeg lurer på om disse egner seg for å erstatte gamle slitne batterier eller bare som "nødbatterier".

Lenke til kommentar
Men hvordan er kvaliteten på disse batteriene? Rettere sagt: hvor lenge holder de batteriene du har kjøpt sammenliknet med et nytt orginalbatteri?

Jeg spør fordi jeg lurer på om disse egner seg for å erstatte gamle slitne batterier eller bare som "nødbatterier".

Batteriene jeg linket til (disse) er så og si identiske med originalbatteriene fra Nokia bortsett fra emballasjen og klistremerket utenpå. Dette er uoriginale batterier med samme spesifikasjoner som de originale. Kvaliteten er helt på topp og de egner seg like godt som originale batterier. Du ville ikke merket forskjell på et slikt og et originalt med mindre du tok en kikk på merket utenpå. Du kan trygt erstatte dine gamle batterier med slike! Selv er det nærmest tilfeldig om jeg bruker originalbatteriet eller et av de andre. :)

Det er vel snakk om engangsbatterier?

Nei dette er batterier som fungerer på samme måte som originalbatterier, de er bare produsert av noen som ikke har direkte tilknytning til den aktuelle mobilprodusenten. De lades og brukes på samme måte som originale batterier.

Lenke til kommentar

Ser dessverre at de ikke har riktig batteritype til min mobil (SE W380i, BST-39). Men det kommer vel nok etterhvert. Hvis ikke klarer jeg meg forløplig fullt ut med ett batteri. Med min sparsomme mobilbruk holder en lading mer enn lenge nok.

Lenke til kommentar
Det er vel snakk om engangsbatterier?

Nei dette er batterier som fungerer på samme måte som originalbatterier, de er bare produsert av noen som ikke har direkte tilknytning til den aktuelle mobilprodusenten. De lades og brukes på samme måte som originale batterier.

Av og til er faktisk "uorginale" batteri laget på samme fabrikk som de orginale også. Ofte kommer de ut fra akkurat samme maskin, bortsett fra at de får et annet klistermerke på seg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 6 måneder senere...
Godt at dere avliver myter som klattlading og førstegangslading. Jeg opplyser naturligvis kunder om at "produsenten anbefaler at telefonen lades 12-16 timer første gangen", men gjør det aldri selv.

Hvilke produsenter gjør det? Jeg kan ikke huske å ha sett noe om det i manualen på de telefonene jeg har hatt de siste årene. Du som selger burde jo vite at det begynner å bli en del år siden man burde lade telefonen over natten for å få mest mulig ut av batteriet. Når batteriet er fullt slutter det å ta imot strøm, sånn har det jo vært i en god del år nå. Det er faktisk mange som tror på dette når du (og mange andre) sier det til dem, og ergrer seg over at de ikke får brukt telefonen det første halve døgnet eller må sitte med telefonen tilkoblet strømnettet. :p

Lenke til kommentar

Min mobil holder nesten skremmende lenge. Kan gå en uke før min SE P1 må i pluggen, men nå bruker jeg den ikke ekstremt aktivt til vanlig heller, og ufrivillig lar jeg det oftest være én strek eller ingen igjen før jeg lader den.

Men jeg sparer vel strøm på å ha 20% lysstyrke på skjermen i stedet for 100, noe som faktisk funker. Må myse litt i kraftig lys, men det sparte batteriet er verdt det. BT er av med mindre jeg sender en fil over til en kompis. 3G'n virker som om den bare slår seg av når det ikke er nett for den. Og pga skoleregler er den nesten alltid i stille.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...