meaux Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Jeg refererer til linken fra avforums.com. Her har noen tatt bilder av de samme motivene med og uten ekstern blits. Det ser ut som bildene blir veldig bra når man bouncer, men vil man ikke få problemer med skygge fra lugg/nese/etc? Vil dere si at disse bildene er representative for 430ex eller annen ekstern blits? Hvis noen kunne tatt tilsvarende bilder og lagt ut, hadde det vært knall. Jeg har 30d med 18-55 f/3.5-5.6 IS og vurderer å kjøpe meg 430ex. Hvis jeg skaffer blits er det for å ta bilder innendørs i dårlig lys, feks fester/familieting/div i stue på kveldstid. Og hvis resultatet blir så godt som i disse bildene, er det egentlig ingen tvil om at jeg må løpe og kjøpe. Vet dere om man kan låne feks 430ex fra japanphoto i et par dager? Innebygd blits (350d): 430ex direkte: 430ex bounced: Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Ekstern blits er gøy! SB600-ern min utgjør mye, spesielt trådløsstyringen. Med popup-blitsen blir det fort slik når jeg tar bilder av katta mi: Med SB600 bouncet og fjærnstyrt blir det fort bedre: Lenke til kommentar
pederk Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 To bounce = å sprette. Du "spretter" blitzlyset i taket eller veggen, så motivet blir opplyst inndirekte. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 (endret) Samtidig spres lyset mer, slik at det blir jevnere over et større område . Det er bare en fin måte å unngå og fange motivet i en (hard) lysstråle, og heller få en 'snillere' belysning av motivet. Mange hater blits og vil for alt i verden ikke bruke det. Jeg mistenker at det ofte stammer fra negative erfaringer med innebygde blitser. Har man en god ekstern blits, og litt ekstrautstyr (gels) så kan man lage behagelig og varm belysning og gjerne ende opp med et enda bedre bilde enn hva man kunne ha/hadde fått med kun bruke 'ambient light' og raske objektiver. Beklager om dette ble off-topic. Mvh, Beej80 Endret 15. mars 2008 av Beej80 Lenke til kommentar
diax Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 (endret) Pga du skyter blitsen i taket/veggen får lyset en enormt flate det reflekterer fra. Slik at de eventuelle skyggene under nese/hake osv får et bredt "feather"-område. Litt enkelt forklart kan det sies at skyggen bygger seg opp sakte. Dermed blir den heller ikke så synlig. Når du bouncer får du bilder som ser mer naturlig ut, som om du ikke brukte blits i det hele tatt. 430EX er en glimrende blits. Det er ikke nødvendig å låne den. Det er bare å handle. Ønsker du senere å fjernstyre denne trenger du en transmitter eller f.eks 580EX II. Endret 16. mars 2008 av diax Lenke til kommentar
meaux Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 Hva bruker dere innendørs på kvelden (fest/middag/etc)? Holder det med lyssterkt objektiv, eller må man ha blits også? Jeg er egentlig veldig fornøyd med bildene jeg tar med 18-55 f/3.5-5.6 IS uten blits, i hvert fall hvis det er litt lys. Men noen ganger blir de for mørke og den innebygde blitsen er stort sett grusom. Veldig fin pusekatt forresten, ser veldig blid ut. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Det kommer jo helt an på hvor sterkt lys det er. Jeg har ikke et lyssterkt objektiv selv, men jeg klarer meg med kitobjektivet og blitsen så jeg kan vel ikke gi et 'sammenlignende svar'. Av og til holder det rett og slett ikke med kun et lyssterkt objektiv, da må man ty til blitsen. Mange mener jo at blits ødelegger stemningen i et bilde. Som svar på det mener jeg at de da bruker blitsen feil. Hovedargumentet for å ikke bruke blits er å beholde den naturlige belysningen og stemningen. Jeg mener man kan gjøre alt dette, og ende opp med et bedre bilde med blits. Generelt vil jeg si at: For alle som ikke er eksperter på fotografering så kommer de stort sett bedre ut ved å benytte seg av en (ekstern) blits, bouncet i tak, vegg, hjørne osv. Jeg glemte helt hva du spurte om. Det kan holde med lyssterkt objektiv, og det kan være nødvendig med blits. Merk at under slike omstendigheter er det en fordel å bruke 'lite' blits slik at man får den naturlige belysningen med i bildet også. Det er her mange gjør feil... De har blits av og 'på' (full styrke eller styrt av kamera, uten å selv tenke seg om hvilken effekt de ønsker). Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
EC Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Jeg har et MEGET godt eksempel på hva direkte og bounchet blitz gjør; dessverre kan jeg ikke legge ut på nett fordi jeg ikke innehar tillatelse fra personen på bildet. Men det er snakk om et portrett hvor jeg tok bildet både med direkte blitz og med bounchet blitz. Direkte blitz ble hardt og utilgivelig. Alt av rynker ble tydeliggjort og bildet ble svært lite flatterende. Så smalt jeg 430'en (blitzen altså) i veggen (hvitmalt), og personen framstod 10 år yngre og i et langt mer behagelig lys. Moral: Planlegg hvor du peker blitzen! Ellers finnes det softboks å få kjøpt som man trær utenpå blitzen. Det er også et MEGET godt alternativ! Også om man bouncher blitzen av taket. TIPS: Et stykke hvit kartong - gjerne en utbrettet melkepakke - kan fungere aldeles utmerket som reflektor av blitzen..... Lenke til kommentar
EC Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 PS: Husk på en ting med blitz: Mange blir utilpass om du smeller en svær linse og en gedigen blitz i øya på dem. Som fotograf bør du unngå å framstå på følgende måte: "Say hellooo to mah little friends!" *phhjjjuuuuuuuuuiiiiiiiiiiii* ... *BLAFF* Blir fort litt "grinchen-smil" på den måten... Lenke til kommentar
SebRamsland Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 (endret) Noe som også ble nevnt i en liten grad, er at man bør passe på at det er en hvit vegg man "bouncer" til. Er det en rød vegg, vil lyset også få en rød-aktig farge. Det kan jo selvfølgelig skape stilige effekter, men som oftest er dette lite ønskelig. Av personlig erfaring fungerer det som oftest greit å stille blitsen manuelt på laveste (1/64 i min anledning) lysstyrke i det vanskelige mørket, når "bouncing" ikke lar seg gjøre. For eks. i messehaller, hvor taket er minst 10 meter over deg ;P Endret 16. mars 2008 av Seb.R Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Har veggen jevn farve og blitslyset dominerer lysbildet kan det gå greit med diverse farver hvis man skyter i raw og justerer hvitbalanse etterpå, evt. er heldig med automatikken ved jpegbruk. Lenke til kommentar
EC Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Kan også ta ett stykk hvitt A4-ark og en strikk, brette arket rundt blitzhodet slik at det får en U-form i lengderetningen (legg blitzhodet midt på arket ved nederste kant og brett inn). Fest strikken rundt, og du har en fin-fin bouncher. Kjempesmart sak om du plages av fargestikk og/eller for stor avstand til det du skal bounche lyset av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå