Gå til innhold

Fjernstyringsproblemer Linux Mint

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har et problem. Jeg formaterte om en pc fra Windows XP til Linux Mint, med formål om å prøve noe nytt. Fra før har jeg brukt eksternt skrivebord når jeg skal fjernstyre pcen fra en annen plass og det har fungert veldig fint uten lagg i det hele tatt. Men nå, som jeg bruker Linux Mint sin innebyggede VNC Server så har pipen fått en annen låt.

Det går utrolig treigt. I går, da jeg satt på samme nettverk som Mint-Pcen og fjernstyrte så gikk det greit, men da var jeg jo på samme LAN. Jeg fikk tatt opp statistikk over "MB sent" på Linux Mint og uploaden for å fjernstyre VNC var på skyhøye 3-4 megabytes per sekund! Jeg har 10mbit upload på linjen, men det er jo nok til "bare" 1,2 mBps upload, noe som egentlig skulle holde i massevis. Det kan jo nødvendig å måtte sende så mye data for å få et laggfritt desktop bilde?!

Jeg er avhengig av å fjernstyre den datamaskinen ofte, og skal det gå så seint så tror jeg at jeg rett og slett må formatere tilbake igjen. Men kanskje dere har noen tips til hvordan jeg kan få det til å gå vesentlig kjappere?

Takker for alle råd og tips! Ha en god påske :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VNC er ikke den mest effektive protokollen, men den kan tweakes litt ved å velge forskjellig bitmap encoding. Fordelen med VNC går mest på at det er en veldig plattformuavhengig løsning.

Hvis du på død og liv trenger GUI så kan du prøve andre løsninger, som SSH (m/ X forwarding) eller NoMachine NX.

Men det vanligste og desidert kjappeste er å fjernstyre med shell, og da bruker man såklart også SSH. I tillegg er det svært sikkert, og det egner seg godt for automatisering, fordi du kan sette opp public/private key autentisering, slik at du kan lage scripts som automatisk logger seg på forskjellige PCer og kjører kommandoer derfra :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Nomachine knuser Microsoft sin remote desktop på ytelse, du kan sitte med simpel ADSL og full desktop og minimal lagg. Den er dessuten trygg siden alt går kryptert gjennom ssh (i motsetning til MS sin løsning som går helt åpent på nettet, og derfor kun bør brukes som lokal løsning). Sjekk signaturen min for oppsett. VNC er treg fordi den rett og slett sender hele skjermbildet som et bilde, og med akseptabel refresh kan du selv regne deg fram til hvor mye data som må gå gjennom linjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...