Amund_Blix Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Dias/negativscannere i multifunksjonsskrivere er ikke noe å samle på, temmelig så skrale greier som regel. Canon 8800f koster 1600-1700,- og fra hva jeg kan se av bildeeksempler på Flicr, er den slett ikke ille med 35mm. Scandinavian Photo har forøvrig hyggelige priser på film, om man kjøper 10 eller fler. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Blir vel en tur innom herr Stasi her i Bergen etterhvert, så får jeg se hvordan jeg får digitalisert bildene etterhvert. Er dias eller negativer å foretrekke om bildene ikke skal printes direkte? Tenkte å ha dias/negativer i bakhånd, skanne disse og evt bestille forstørrelser om det er noe som er virkelig bra. Endret 25. mars 2008 av Crazysteps Lenke til kommentar
modin Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Blir vel en tur innom herr Stasi her i Bergen etterhvert, så får jeg se hvordan jeg får digitalisert bildene etterhvert. Er dias eller negativer å foretrekke om bildene ikke skal printes direkte? Positiv film er vel langt bedre enn negativ, men også vanskeligere å eksponere rett selvsagt, noe som minner meg på at jeg må levere dias-film til framkalling nå. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 26. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2008 Blir vel en tur innom herr Stasi her i Bergen etterhvert, så får jeg se hvordan jeg får digitalisert bildene etterhvert. Er dias eller negativer å foretrekke om bildene ikke skal printes direkte? Positiv film er vel langt bedre enn negativ, men også vanskeligere å eksponere rett selvsagt, noe som minner meg på at jeg må levere dias-film til framkalling nå. Så dias er positiv film? Eksponeres ferdig i kameraet? Mens negativer eksponeres i mørkerom? Slik å forstå? Dette kan jeg lite om merker jeg Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Så dias er positiv film? Eksponeres ferdig i kameraet?Mens negativer eksponeres i mørkerom? Slik å forstå? Positiv betyr at du ser du riktige fargene på filmen når den er fremkalt (må fortsatt fremkalles, og det er en annen prosess enn vanlig negativ-film), mens negativ er invertert. Lenke til kommentar
modin Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Så dias er positiv film? Eksponeres ferdig i kameraet?Mens negativer eksponeres i mørkerom? Slik å forstå? Dette kan jeg lite om merker jeg Nei all film eksponeres i kameraet, eksponeringen er jo selve prosessen der det kommer lys på filmen som skaper et bilde. Forskjellen på prositiv og negativ film, er at positiv film skaper et positivt bilde som er egne for framvisning gjennom belysning, dvs det som er lyst på filmen er lyst i virkeligheten. Negativer skaper derimot et reversert bilde fra virkeliheten de ommerådene på filmen som blir sterkt belyst blir altså mørke på negative. All film er i utgangspunktet slik at de ommerådene som blir belyst blir mørke av sølvoksid mens de som ikke blir belyst beholdes lyse. Forskjellen på Dias og negativ fargefilm, er at framkallingsprossesen er annerledes i prossesen fra å få en trelagssvarthvit film til å bli en fargefilm med tre forskjellige lag med farger. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 26. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2008 ok. hva er det som gjør at dias er vanskeligere å eksponere riktig da? Er denne typen film mer sensitiv for over/undereksponering? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 ok. hva er det som gjør at dias er vanskeligere å eksponere riktig da?Er denne typen film mer sensitiv for over/undereksponering? Dias kan ikke presses like mye, du har lite å gå på. Kan sammenliknes med jpg og råfiler på DSLR... Lenke til kommentar
modin Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 ok. hva er det som gjør at dias er vanskeligere å eksponere riktig da?Er denne typen film mer sensitiv for over/undereksponering? Diasfilm som har et bilde som er likt virkeligheten er sensitiv for overeksponering fordi det som er lyst på filmen er lyst i virkeligheten, og man kan ikke hente innformasjon ut av ommeråder der det ikke har lagt seg noe farge. Negativ film har derimot mørke høylys, og det kan dermed gjerne hentes fram informasjon ved å skru opp lystyrken i framkallingen. Desuten er eksponering av dias langt viktigere siden disse skal gjennomlyses og det er selv filmen altså den man har hatt i kameraet som blir bildene, mens ved negativ film så lager man et positivt bilde av filmen og man kan dermed justere avik i kopieringen. ok. hva er det som gjør at dias er vanskeligere å eksponere riktig da?Er denne typen film mer sensitiv for over/undereksponering? Dias kan ikke presses like mye, du har lite å gå på. Kan sammenliknes med jpg og råfiler på DSLR... Dette kan forstås litt galt, generelt presses hverken negativ eller positiv fargefilm, selv om positiv film faktisk kan presses i større grad enn negativ (om jeg husker rett), men negativ film har som sagt fordelen av reversert bilde og muligheten til å justere i kopiering. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 26. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2008 ok, da forstår jeg. Viktige ting å tenke på. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Dette kan forstås litt galt, generelt presses hverken negativ eller positiv fargefilm, selv om positiv film faktisk kan presses i større grad enn negativ (om jeg husker rett), men negativ film har som sagt fordelen av reversert bilde og muligheten til å justere i kopiering.Sant nok, var litt upresis der... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå