Gå til innhold

hvor mye er dataen min verdt? hjelp!


Anbefalte innlegg

hei,

jeg har planer om å selga dataen min.

en stasjonær dell.

noen av specs som jeg husker i farta er:

2,4 duo core prosessor.

2 gb ram.

Nvidia 256mb geforce 9600GS er skjermkortet.

hardisken tror jeg er enten 160gb eller 200gb, skal sjekke

 

resten er standard dell ting, feks, strømforskyning osv.

den bråker lite. et lite sus ved oppstart.

følger med skjerm som fungerer helt utmerket og et veldig bra lydanlegg.(pga noe galt med bassen vil jeg legge ved til en billig penge)

den er snart et år gammel, vista fulgte med men jeg satt inn xp isteden.har begge cdene så de kan også legges ved.

 

kjøpepris var 15k og er usikker hvor mye den burde settes ned utifra kjøpepris(er ivrig etter å selge litt fort så må nok tenke litt trekk bare på det)

 

Den kjører helt fint enda. og har ikke hatt problemer annet enn med spill som ikke fungerte sammen med enkelte av delene i den.

 

trenger også noen tips om hva jeg bør gjøre før jeg legger den ut på markedet, annet enn å formatere og slikt. og hvor jeg bør legge den ut, annet enn finn.no

 

kjøpte den for å ha en god data jeg kan bygge ut osv, men vil nå heller ha en mer mobil bærbar som også er bra. men vil selge denne først slik at økenomien blir bedre.

 

takker masse for respons her

og god påske:)

Endret av Majin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Komponenter du "husker i farta" er ikke så lett å gi noen pris på :)

Skjermkortet har du vel byttet nå nylig, eller mener du 8600?

 

Hva mener du med spill som ikke fungerte? At maskinen ikke klarer å kjøre de på full grafikk? Eller er det andre problemer?

Det er en fordel om du kan svare på slike (og andre) spm fra de som evt vil kjøpe den :)

 

Du kan benytte deg av Bruktmarkedet her inne, helt gratis. Jeg har bare solgt et skjermkort der, men det virker som det er mye "trafikk" der og fort gjort å få interesserte på tråden.

 

Kjør gjerne noen tester på spill og oppgi så mange opplysninger som mulig om maskinen og hva den er god for. Hva som evt ikke fungerer så bra kan også være greit å ta med (eller iallfall ha klare svar på) så du ikke får noen klager i ettertid.

"Katta i sekken"-kjøp/salg er ikke så artig når man gjør det som privatperson. Kan fort bli litt utrivelig stemning om man holder tilbake noe info.

Sier ikke at du har tenkt til det altså, bare at man bør være så ærlig som mulig ved private handler. Håper du ikke misforstod dette, det var bare et velment råd :)

 

Vanskelig å tippe noen pris. I dag får man veldig mye bra til en billig penge og det er vel bare biler som taper seg like fort i pris som PC`er.

Men skal jeg tippe så satser jeg på en 5-7000,-.

 

Det kommer an på hvem som kjøper også. En erfaren pc-bruker vil nok heller bygge noe bedre selv til den prisen, eller tilby deg mye lavere pris for å evt ta i bruk deler de kan bruke. En pappa til en pjokk som vil "spille litt" kan kanskje betale deg det jeg tippet på. Så har han en pc til nettbank og hverdags-bruk i tillegg :)

Men som sagt, det er vanskelig å tippe noe. Legg ut annonse og skriv "Selges til høystbydende" så får du bare se det an.

 

God påske til deg også :thumbup:

Lenke til kommentar

takk for god ide om å legge det ut her. tenker jeg legger ut på finn.no også for å få større sjangs på respons.

 

den er i god fysisk stand og med at noen spill ikke funker at det er bug i spill og at de plutselig ikke vil funke i det hele tatt. om det er spill eller dataen er jeg litt usikker på. men de fungerte helt fint før. og kompiser av meg møter samme problem. så vil tro det er spillene sin skyld.

 

men det at jeg legger ved vista lisens burde jo ha en fordel i seg selv. den har er jo dyr når du kjøper den i butikken??

 

så jeg syns den skal ligge på mist 6k helst 7k.

tenker å gi rundt 12k for min nye bærbare så vil ha mellomlegget inst mulig;P

 

men har du noen ideer om hva som bør gjøres med dataen før jeg selger den?

formatere, cpu cleaner, installere os på nytt??

Lenke til kommentar
takk for god ide om å legge det ut her. tenker jeg legger ut på finn.no også for å få større sjangs på respons.

 

den er i god fysisk stand og med at noen spill ikke funker at det er bug i spill og at de plutselig ikke vil funke i det hele tatt. om det er spill eller dataen er jeg litt usikker på. men de fungerte helt fint før. og kompiser av meg møter samme problem. så vil tro det er spillene sin skyld.

 

men det at jeg legger ved vista lisens burde jo ha en fordel i seg selv. den har er jo dyr når du kjøper den i butikken??

 

så jeg syns den skal ligge på mist 6k helst 7k.

tenker å gi rundt 12k for min nye bærbare så vil ha mellomlegget inst mulig;P

 

men har du noen ideer om hva som bør gjøres med dataen før jeg selger den?

formatere, cpu cleaner, installere os på nytt??

 

Installere OS på nytt er vel et must, både for at kjøper skal få "ny pc" følelsen, og fordi at du skal slippe å finne bilder av deg og kjæresten på en eller annen shabby side bare fordi du glemte å slette de før du gav PC-en videre. :p

 

Når det gjelder bug i spill så kan det være fordi du har gamle drivere, gå på dell sin hjemmeside og last ned de nyeste driverene til din pc, som du installerer etter at du har formatert og installert OS på nytt.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Installere OS på nytt er vel et must, både for at kjøper skal få "ny pc" følelsen, og fordi at du skal slippe å finne bilder av deg og kjæresten på en eller annen shabby side bare fordi du glemte å slette de før du gav PC-en videre. :p

 

Det er faktisk ikke nok å innstallere OS på nytt for å være 100% sikker på å unngå slike uheldige situasjoner :(

Det spørs jo selvsagt hvem som kjøper den og om de gidder å "lete" etter gamle spor. Man må jo selvsagt gjøre en innsats og vite litt om hvordan man skal finne filer som ikke er overskrevet. Men den risken ville ikke jeg tatt iallfall :)

 

Jeg har aldri solgt pc og vært nødt til å gjøre det der, så jeg vet ikke hva slags program man kan bruke. Men i dagens pc-verden så finnes det muligens noen gratisprogrammer som kan gjøre den jobben?

Uansett, du får helt sikkert tips fra andre her inne.

Endret av cheeba
Lenke til kommentar
Installere OS på nytt er vel et must, både for at kjøper skal få "ny pc" følelsen, og fordi at du skal slippe å finne bilder av deg og kjæresten på en eller annen shabby side bare fordi du glemte å slette de før du gav PC-en videre. :p

 

Det er faktisk ikke nok å innstallere OS på nytt for å være 100% sikker på å unngå slike uheldige situasjoner :(

Det spørs jo selvsagt hvem som kjøper den og om de gidder å "lete" etter gamle spor. Man må jo selvsagt gjøre en innsats og vite litt om hvordan man skal finne filer som ikke er overskrevet. Men den risken ville ikke jeg tatt iallfall :)

 

Jeg har aldri solgt pc og vært nødt til å gjøre det der, så jeg vet ikke hva slags program man kan bruke. Men i dagens pc-verden så finnes det muligens noen gratisprogrammer som kan gjøre den jobben?

Uansett, du får helt sikkert tips fra andre her inne.

 

 

jeg har hørt at cpu cleaner er lurt. en kompis solgte nettopp sin data, og den hadde han glemt å slette noen bilder av han selv som flexser foran kamara i boksern XD

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...