Gå til innhold

Ta foto "scanning" av a1 format

Anbefalte innlegg

Jeg har noen A1 format tegninger som jeg gjerne vil digitalisere. Jeg har ikke tilgang på så stor scanner, så jeg vil henge dem opp på veggen og ta bilder av dem. Jeg har et Canon 400d.

Det jeg lurer på er hvordan jeg kan få best mulig kvalitet på denne måten. Er det noen som har noen erfaringer mht dette? Hvilken innstillinger jeg skal bruke og slik.

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oh la la. Dette er visstnok ikke enkelt.

Mine beste råd, så kan andre fylle på:

1. Bruk stativ. Still det inn helt riktig i høyde, slik at
  2. Bruk et objektiv med så lite forvrenging som mulig. Evt en brennvidde med så lite forvrenging som mulig dersom det er en zoom.
  3. Undersøk på hvilken blender dette objektivet er skarpest for gitte brennvidde.
  4. Sørg for jevn belysning. Det betyr at du vil skru av alt annet lys enn f.eks. to lamper med softbox (eller kanskje to stålamper med makne pærer og lys tilsiden som du softer med bakepapier). Unngå for enhver pris dagslys. Vi ønsker lik hvitbalanse på alt lys.
  5. Skyt i RAW, og inkluder et helt hvitt ark i et av bildene slik at du kan sette hvitbalansen helt perfekt.

Lenke til kommentar

som jpsalvesen sier så er ikke dette så enkelt, og en scanner ville jo vært foretrukket, men jeg har gjort samme typen fotografering selv, men da alltid tusj-tegninger i svart-hvitt. Det jeg bruker å gjøre er å henge bildet opp på en hvit vegg så stramt og fint som jeg klarer. Deretter setter jeg kamera på stativ og bruker ca 50mm brennvidde, og rundt f/8 for å få optimal skarphet. Her trengs det som tidligere nevnt jevn og god belysning, samt å kjøre custom hvit-balanse kan være lurt. Men uansett må det påberegnes endel justeringer i ettertid med tanke på hvitt-sort og eventuelt farge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...