Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger en HPC-klynge til fluidmekanikkberegninger. Den trenger ikke voldsomt med båndbredde mellom nodene så vi holder oss til Gbit-nettverk. Vi tenker oss 2 noder i første omgang, deretter en planlagt utvidelse til 4 noder om et års tid, og en ytterligere utvidelse til 8 noder om ca 2 år.

Spørsmålet er hvordan vi bør sette opp nettverket. Hver node har i utgangspunktet to Gbit nettverksporter. Det kan utvides til fire om nødvendig.

Her har jeg satt opp en tegning av alle 8 nodene med 2 nettverskporter (rød) og mulig utvidelse til ytterligere 2 nettverksporter (grå). I overkant og nedkant av tegningen er den samme svitsjen med totalt 16-24 porter. Kan dere tegne inn streker for å illustrere hvordan det bør kobles? F.eks om alt bør gå via svitsjen eller om noe bør gå direkte mellom maskinene. Klyngen skal også kobles til et øvrig nett med 1 port.

post-3851-1205572992.png

Videre: Hvilken type svitsj bør jeg satse på? (Prisguiden)

Er det noen innvendinger mot denne Zyxel 24-porteren? (Jumbo frames er vel kjekt å ha?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke erfaring med routeren, men generelt vil jeg anbefale deg å velge en leverandør som står ansvarlig for all hardware leveranse, slik at du har noen å forholde deg til skulle det oppstå issues. Du har leverandører som kan tilby ferdig oppsatt klynge både med tanke på hardware og software, så det er fullt mulig å kjøpe seg ut av hele greia. Hvis du skal ta noe selv så vil jeg anbefale softwarebiten.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet kan du bare kjøre en kabel fra hver node til switchen for å oppnå full duplex mellom alle nodene.

LACP(etherchannel) er en åpen standard som slår sammen 2 eller flere fysiske switchporter til en logisk port med dobbling av båndbredden.

Hvis du er avhengig av rask overføring fra den nye switchen til den neste kan du kjøre opp til 8 porter i etherchannel noe som gir 16 Gbps full duplex 2*8 Gbps inn og ut.

Jeg vet ikke noe om HPC men hvis kravet er at alle noder kommunisrer med hverandre likt som 2 eller flere desktop burde dette være plug&play oppsett og det skulle ikke være nødvendig å koble node direkte mot node siden switchen gir full duplex mellom hver node.

LACP krever konfigurasjon på switchen gjennom webinterface eller console.

Men du trenger kun 1 Gb port pr HPC og den siste blir overflødig inntil videre siden båndbredde ikke er noen issue?

Da skal det holde med å koble en vanlig rett kabel fra hver HPC til switchen.

Og en kabel brukt som trunk videre inn i nette ditt til feks neste switch.

Dette krever ingen konfigurasjon.

Hvis du mener at du kommer til å få bruk for begge Gb portene pr HPC så kan du jo sjekke ut om de portene støtter LACP og kjøre det mot switchen slik at du får totalt 4 Gbs 2*2 Gbs full duplex inn ut.

Hvis du ikke har planer om å bruke LACP eller andre kontrollfunksjoner for å separere trafikk(VLAN) så skal den switchen du har funnet holde.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...