Gå til innhold

TEST: Trend Micro Gatelock X200


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veeeel...

jeg satser på en 3Com variant..

denne koster 400 kroner ca. og har alt som trengs.

Den har ikke virus scanner, men lets face it, en hardware boks som scanner filer for virus er ikke helt heldig tror jeg.

Den pakker ikke opp filer, sjekker ikke for pop3 eller ftp, men kun http.

Er neppe verdt pengene mener jeg. Har t.o.m. ikke innebygget switch..

 

3Com boksen kan du sette opp et mye større scope som kan dele internett med flere en 32 også.

Lenke til kommentar

Hvor mye koster denne boksen? tror ikke det står noe om det i testen?

 

Såvidt jeg kan se så har denne boksen ingenting ekstra i forhold til andre "bredbåndsroutere" som f.eks SMC barricade som koster knappe 600 kroner og da oxo lar deg koble til 4 andre datamaskiner. SMC barricade routern har også firewall, dhcp server etc.

 

Denne boksen som er testet trenger fortsatt en ekstra router/hub for å koble til flere maskiner enn 1. (noe som er et stort minus og burde vel ha blitt blitt nevnt bedre)

 

Hvorfor skal man anbefale denne boksen når det helt klart finnes bedre alternativer på markedet? (med et forbehold om pris seff, jeg fant ingen prisantydning i testen)

Lenke til kommentar
Som mannen skrev i omtalen, er jo denna ganske OK i et lite kontor/bedrifts miljø.

 

Man har en ekstra sikkerhet mot virus. Ikke alle småbedrifter som har råd til en ITansvarlig.

 

Ja det er passende for bedrifter som liker å kaste penger ut gjennom vinduet..

 

Jeg vil gjerne høre skribentens svar til min post ovenfor. Hvorfor anbefale et produkt når det koster mere, og gir deg mindre for pengene enn andre tilsvarende produkter på markedet? (se min post ovenfor)

Lenke til kommentar

Som svar på Aurstad sine poster over.

 

Jeg tester produktet som et enkelt produkt. Du har rett det er et dyrt produkt, og dyrere enn andre løsninger. Det er også flere grunner som kan skille. Det er ikke bare hva løsningene leverer, det er stabilitet, hastiheter osv. Jeg testet X200 som et produkt som leverer dette, og dermed anbefalte den med trekk for prisen tatt i betraktning. Dette ser jeg på som er seriøs og fornuftig vurdering.

Lenke til kommentar

Jeg tester produktet som et enkelt produkt. Du har rett det er et dyrt produkt, og dyrere enn andre løsninger. Det er også flere grunner som kan skille. Det er ikke bare hva løsningene leverer, det er stabilitet, hastiheter osv. Jeg testet X200 som et produkt som leverer dette, og dermed anbefalte den med trekk for prisen tatt i betraktning. Dette ser jeg på som er seriøs og fornuftig vurdering.

 

Jeg skjønner at produktet i all sin enkelthet fremstår som et produkt som gjør hva det er ment det skal gjøre på en overbevisende måte. Men det jeg reagerer på er at denne vurderingen ikke i det hele tatt innbefatter at det finnes andre produkter på markedet som gjør jobben bedre, billigere og har i tillegg flere funksjoner!

 

Jeg kan ikke se noen grunner til at hw.no skal sette sitt "kvalitets-stempel" på dette produktet. Er det ikke meningen med denne logoen:

 

hw_anbefales_5.jpg

 

at folk kan se at dette produktet er bedre enn gjennomsnittet og vil lede forbrukeren til å tro at dette er et godt kjøp? På samme vis som dere tildeler webshoper "merker" når de gjør det godt i den kvartalsvise webshoptesten?

 

Min oppriktige mening er at hw.no bør revurdere denne artikkelen.

Lenke til kommentar
En del fra aurstad

 

Om et produkt er billigere og leverer visuelt de samme løsningene betyr ikke det produktet er bedre i sin helhet. Dette produktet kan virkelig anbefales for det leverer både det produktet lover og strukturen i produktet er upåklagerlig. Skal vi tenke på den måten du sier kan vi aldri anbefale noe da det er umulig å ha kontroll på hver lille del av markedet.

Lenke til kommentar

 

Om et produkt er billigere og leverer visuelt de samme løsningene betyr ikke det produktet er bedre i sin helhet.

 

Neida, men når dette produktet langt overgår X200 i både funksjoner, pris og nyttighet.

 

Dette produktet kan virkelig anbefales for det leverer både det produktet lover og strukturen i produktet er upåklagerlig.

 

Jada, for all del. Det gjør det skal gjøre.. So what? La oss sammenligne det med f.eks et HIFI blad tester øretelefoner. "ACME øretelefoner gir grei lyd og lar deg høre på musikk når du vil. Kjempeprodukt! Anbefales!"

 

Hva sier denne uttalelsen deg? lite. Særlig når det er helt klart at andre øretelefoner gir deg bedre lyd, mere komfort og hele produktet for en billigere penge.

 

Skal vi tenke på den måten du sier kan vi aldri anbefale noe da det er umulig å ha kontroll på hver lille del av markedet.

 

Her er en tanke som har vansker for å slippe inn i hw.no redaksjonen og deres søstersider: Fordi dere er i den posisjonen at dere får tilsendt produkter til testing så betyr ikke dette at dere må legge dere på rygg å anbefale produktet! Jeg synes denne artikkelen er et hårreisende eksempel på at integriteten til hw.no nettverket er i en nedadstigende kurve. Personlig har jeg stor tiltro til hw.no og ikke minst medarbeiderne som sliter og jobber for oss lesere, men poenget er at det vil bli færre av oss ettersom de anbefalinger som gies ikke holder mål.

 

Jeg sier dette som min egen mening og jeg prøver å gi så konkret og konstruktiv kritikk som mulig. Jeg er ikke ute etter å flame eller svartmale enkeltpersoner eller hw.no nettverket. Håper dere forstår det.

Lenke til kommentar

Ser at produktet får pluss for "Antivirus med automatisk oppdatering", men jeg kan ikke se at produktet ble testet for hvor godt virusbeskyttelsen fungerer. Det samme gjelder firewallen (utover at det sies at porter kan stenges og åpnes), men at dere skulle teste h

 

Jeg stiller meg veldig skeptisk til hvorvidt denne boksen er i stand til faktisk å beskytte mot virus. Det hjelper jo fint lite om den beskytter så dårlig at du trenger software antivirus i tillegg for å være trygg. Om det viser seg at flere virus passer Gatelock'en så vil jo det at den påstås å ha antivirus virke som en falsk trygghet.

Lenke til kommentar

Jeg synes at begrepet anbefales blir utvannet med denne artikkelen.

Jeg har selv en bredbåndsrouter som gjør samme jobben untatt virusbeskyttelsen til ca.450,- og den funker lekkert både på telenor og bluecom adsl. Den har plass til fire maskiner, og med huber opp til 256, slik de fleste routere fra d-link, netgear, SMC osv. har. noe som dekker de fleste privathusholdninger og småbedrifters behov.

Jeg tviler på at det vil vere serlig lurt å kutte ut virusbeskyttelse på pc'en sin med en slik boks, og da er det vel en smule overkill.

 

Kan ikke fatte og begripe hvordan det går an å anbefale en løsning som koster 4 ganger så mye som andre løsninger.. Jeg kommer ikke til å stole på anbefalingene til hardware.no lenger.

 

@rnf.

Lenke til kommentar

Jeg tillater meg å nevne et par sider ved Gatelock X200 som kanskje ikke kom godt nok frem i testen:

 

- Den kjører et lite "Linux-program" som skanner all inngående Internett-trafikk for virus. Virusdefinisjonen oppdateres automatisk fra Trend Micro hver time så lenge man har gyldig abonnement (kjøpes for ett år av gangen, koster ca 600 kr per år. 1 års oppdatering er inkl. i prisen). Den stopper f.eks. Trojans/mailvirus som Bugbear etc.

 

- Alle "angrep" rapporteres til administrator pr e-post.

 

For et nettverk med f.eks. 20 brukere er dette rimelig sikring mot virus og uønskede inntrengere, fremfor å kjøpe lisenser på antivirus som må installeres og vedlikeholdes på hver maskin. For en typisk hjemmebruker er produktet neppe like aktuelt, bl.a. grunnet prisen.

 

Mer informasjon om boksen her.

 

TomsHardware.de har forresten også kikket på boksen (oversatt artikkel).

 

Hvis det skulle være av interesse, kåret også PCWorld Norge Gatelock X200 til årets produkt 2002, uten at det er noen grunn til at Hardware.no automatisk skal gi produktet en god omtale.

Lenke til kommentar

Dette er et sikkerhetsprodukt og kan ikke sammenlignes med vanlige bredbåndsrutere. I tilegg kommer det fra et firma som har verdens beste antivirusløsninger.

Det er litt synd at testen ikke fokuserte på sikkerhet. Man måtte jo bare le litt av det der ping-testing.

Dette er et bra og billig produkt for de som trenger det og det er omtrent alle som ikke bruker piratkopierte antivirusløsninger.

Det at testeren er åpenbart amatør bør ikke brukes mot produktet.

Lenke til kommentar

Det er litt synd at testen ikke fokuserte på sikkerhet. Man måtte jo bare le litt av det der ping-testing.

 

Faktisk gjorde vi en del andre tester også. F.eks download, respons, flooding, hacking ol. så vi tok en del tester. Grunnen til download, resons, tracert tider osv. ikke ble tatt med var det lille avviket. Jeg er enig vi kunne konsentrert oss litt mer over antivirus løsningen og kanskje beskrevet firewallen noen hakk bedre og tar det til ettertanke.

Lenke til kommentar

Det er litt synd at testen ikke fokuserte  på sikkerhet. Man måtte jo bare le litt av det der ping-testing.  

 

Faktisk gjorde vi en del andre tester også. F.eks download, respons, flooding, hacking ol. så vi tok en del tester. Grunnen til download, resons, tracert tider osv. ikke ble tatt med var det lille avviket. Jeg er enig vi kunne konsentrert oss litt mer over antivirus løsningen og kanskje beskrevet firewallen noen hakk bedre og tar det til ettertanke.

 

Kan du beskrive hvordan du testet hacking ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...