Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvor viktig er redundant PSU?

Rettere sagt: Hva er sannsynligheten for at PSU i en typisk 1-2U server ryker i løpet av 3 års levetid?

Finnes det noen standardstørrelser på redundante PSU til 1-2U servere? I så fall, hva koster slike løst?

Vi tåler litt nedetid en sjelden gang men jo flere maskiner man setter i en klynge jo større blir sannsynligheten for nedetid på minst en av maskinene som dermed drar med seg resten av maskinene ned. Klyngen skal være 2 maskiner i starten og utvides til 4 maskiner i 2009 og 8 maskiner i 2010.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I mangel av tall regner jeg med konstant 2% sannsynlighet for at én PSU ryker i løpet av ett år. Da vil sannsynligheten for nedetid på klyngen (pga PSU) være:

2008, 2 noder: 1-0,982 = ~4%

2009, 4 noder: 1-0,984 = ~8%

2010, 8 noder: 1-0,988 = ~15%

Synes dere antagelsen om konstant 2% sannsynlighet er høy eller lav?

Bør jeg justere sannsynligheten opp for PSU'ene når de blir eldre?

Lenke til kommentar

Men når du skal eks sette inn nye servere i rack og rote litt på baksiden i et rack, så er faren rimelig stor for at du røsker ut en strømkabel ved et uhell. Altså planlagt arbeid uten konsekvenser, får allikevel konsekvenser :p Har gjort det ørten ganger , kjøper aldri noe utstyr uten redunant PSU. Det gjelder forsåvidt også switcher og routere.

Endret av xcomiii
Lenke til kommentar

Du må huske at du må tenke lenger enn kun PSUen. Poenget med redundant PSU er å hindre nedetid ved brudd til den ene. Dette vil kunne være alt fra at PSUen dør, UPSen den er tilkoblet dør, sikringen på kursen feiler, sikringen på kursen går, du er uheldig å røsker ut kabelen ++++

PSU'er er sånn enten eller.... En god PSU-serie uten større problemer vil du nok oppleve godt under 0.1% feilrate på 5 år, dersom du derimot er uheldig (som f.eks den mest berømte Compaq Proliant DL360 G1 hvor oppimot 80% av PSUene døde i løpet av 18 måneder...

Dersom du ikke er avhengig av 24/7 oppetid på nodene i klyngen ville jeg ikke lagt ekstra penger i det.

Lenke til kommentar
Dersom du ikke er avhengig av 24/7 oppetid på nodene i klyngen ville jeg ikke lagt ekstra penger i det.

Vi trenger ikke 24/7 oppetid. Vi kan godt ta en omstart eller andre avbrudd opp til flere ganger i måneden, bare vi kan planlegge nedetiden. Jobbene som kjøres tar fra noen dager opp til flere uker og det er veldig dumt om en 3 ukers jobb bryter av etter 2,5 uke. Mellom jobbene kan vi godt ta omstarter osv.

Lenke til kommentar

Vi trenger ikke 24/7 oppetid. Vi kan godt ta en omstart eller andre avbrudd opp til flere ganger i måneden, bare vi kan planlegge nedetiden. Jobbene som kjøres tar fra noen dager opp til flere uker og det er veldig dumt om en 3 ukers jobb bryter av etter 2,5 uke. Mellom jobbene kan vi godt ta omstarter osv.

Så lenge at en feil på en node vil kunne skape det problemet der, ville jeg absolutt gått for redundant psu.

Lenke til kommentar

Basert på det du skriver høres det ut som om du bør ha redundant PSU. Jeg tipper kostnadene for redundans er så lave at det helt klart er verdt det kontra å miste en beregning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...