runela Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Jeg driver og bygger meg en kasse til 2 stk treveis 10" ellementer som jeg skal ha bake i min stasjonsvogn. Har funnet ut at jeg skal lage en kasse med mål 35x70x30cm. Burde jeg ha 2 kammer eller går det greit og bare lage et stort til begge? Eller siden de kommer til og spille i stereo? er det kanskje viktig og ha 2 kammer? Lurer også på hvor viktig det er at en lukket kasse er 100% tett? Burde jeg tette der kassen er satt ihop med sikafex eller noe lignende? Lenke til kommentar
okasin Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Du kan gjerne ha bare et kammer.. for det spiller ingen rolle om det er stereo.. for de laveste frekvensene er i 99.9 % av tilfellene i mono.. fordelen med å ha 2 kammer må bare være at det stiver av kassen en god del.. JA ! kassen skal være 100% tett.. lekker kassen en del, så kan det sammenlignes med å hoppe opp og ned på en "tjukkas" .. he he du vet så tykk "madrass" vi hadd i gymmen ? husker du ?.. du får ikke hoppet særlig høyt på dem? vell, du må ha en tett kasse slik at elementene har noe å sprake fra mot.. hmm om du skjønner? jeg har nettopp kommet fra nattskift, så utsagnene mine blir kanskje litt søkt.. men lag kassa di helt tett.. Har du regnet ut antall liter på kassa i forhold til vas og fs på elementene? hvordan har du kommet frem til akkurat de målene? Lenke til kommentar
runela Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 Du kan gjerne ha bare et kammer.. for det spiller ingen rolle om det er stereo.. for de laveste frekvensene er i 99.9 % av tilfellene i mono..fordelen med å ha 2 kammer må bare være at det stiver av kassen en god del.. JA ! kassen skal være 100% tett.. lekker kassen en del, så kan det sammenlignes med å hoppe opp og ned på en "tjukkas" .. he he du vet så tykk "madrass" vi hadd i gymmen ? husker du ?.. du får ikke hoppet særlig høyt på dem? vell, du må ha en tett kasse slik at elementene har noe å sprake fra mot.. hmm om du skjønner? jeg har nettopp kommet fra nattskift, så utsagnene mine blir kanskje litt søkt.. men lag kassa di helt tett.. Har du regnet ut antall liter på kassa i forhold til vas og fs på elementene? hvordan har du kommet frem til akkurat de målene? Var noen for en stund siden på Hardware som regnet ut målene.. men er jo ikke 100% sikre om de stemmer. Er disse elementen: http://www.jbl.com/car/products/product_de...MEL&ser=CSS Lenke til kommentar
okasin Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 sorry men det hjalp ikke stort.. faktisk ingenting.. ingen tekniske data på elementene der.. men målene du har fått er sikkert riktige! og du kan " bomme" en god del på lukkede kasser uten at det blir hørbart, så gå for målene du har blitt gitt !! Bare få kassa tett så går det nok bra Lykke til Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Er ikke sikkert de måla er så ille... JBL T-595 skal til sammenligning ha 55liter pr stk, i reflekskasse, så med tanke på at lukket kasse som regel er midre, så tenker jeg det blir bra Lenke til kommentar
runela Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 Nå har jeg bygget kassen. Brukte tykke sponplater og stivet opp med en plate i mitten av kassen. Brukte skruer og lim i tillegg så det ble sinsykt tett lurer på om jeg trenger og dempe kassen med noe? en liten bit skomgummi? eller bare drite i d? Blir montering av elementer og prøvekjøring i kveld når alt lim og lakk har tørket Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Sånn sitteunderlag er nok fint å dempe med, ellers har du glava da. Forresten så er det ikke nødvendig å bruke sånne luksus-greier som sikaflex, vnalig, billig trelim og akryl funker som fjell. Bruker selv lim og akryl fra billig-merker, og kassene mine har blitt hermetisk tette. Legger bare en stripe med lim innerst og en med akryl ytterst, eller motsatt. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Nå har jeg bygget kassen. Brukte tykke sponplater og stivet opp med en plate i mitten av kassen. Brukte skruer og lim i tillegg så det ble sinsykt tett lurer på om jeg trenger og dempe kassen med noe? en liten bit skomgummi? eller bare drite i d? Blir montering av elementer og prøvekjøring i kveld når alt lim og lakk har tørket Du trenger ikke å dempe den med noe nei... og iverfall ikke glava, det støver, og fyker rundt i kassa, og inn i elementene, ikke bra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå