Itw Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Heisann Er mye ute og reiser, og blir dermed til at jeg legger masse bilder inn på laptopen, mens når jeg er hjemme legges bildene inn på den stasjonære. Har begynt og ordne meg farge kartotek, "color's" og legge bildene i bulker, på maskina hjemme, kan dette kopieres til lightroom på laptoppen også, og motsatt? Så når jeg er ute og reiser, og legger inn bilder og vil redigere de, sette de i bulker og med fargekoder, kan jeg kopiere bildene sånn at lightroomen på den stasjonære vet hva jeg allerede har gjort, så jeg evnt slipper og gjøre alt omigjenn? Har også lagring i mapper med ÅR, Dato og lurer på om det finnes noen måte og få det over uten at jeg må fysisk kopiere hver enkelt dag over i mappe på den stasjonære fra laptopen, om jeg alt har en mappe med samme dag på den stasjonære? Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Hei, i LR så kan det høres ut som du er en kandidat for å benytte deg av flere 'catalogs' (LR databaser med tilhørende bilder). Du kan f.eks på laptop'en lage en catalog som heter "Roma" for en tur du var i Roma. Når du så kommer hjem igjen kobler du sammen Pc/laptop, starter LR på den stasjonære PC-en går til 'File' og 'Import Catalog'. Dette vil importere catalog'en fra laptop'en, og bildene, med eventuelle justeringer du har gjort. Nå har jeg ikke sett på hvilke valg man får i den dialogboksen etter at man har valgt catalog'en som skal importeres, så jeg vet ikke om du f.eks har en valgmulighet som gjør at bildene legger seg i din 'vanlige' mappestruktur. Håper dette hjelper litt. http://www.lightroomkillertips.com har en video som omhandler dette med flere 'cataloges'. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Itw Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 (endret) Ja har alt bladd gjennom den siden, har vell ca 15filmer derifra liggende på maskina alt. Har også hjulpet meg mye med framgangsmåten som du beskriver i en annen lightroom tråd. Har ikke brukt catalog noe ennå, da som beskrevet over så er bildene lagt i år-dato mappestruktur. Men har sett videoen med catalog's og man kan jo fortsatt beholde, år-dato når lager catalog, og når catalog er importert så vill bildene legge seg i år-dato mappene jeg alt har eller lage seg en ny mappe? Er kansje vanskelig og svare på, enkleste er jo og bare teste det:) Viktigst er jo egentlig og få over alle instillingene mine. Men finnes det noen måte og og føre over alle bilder, beholde mappestruktur, farvekode, og instillinger mellom 2 maskiner`? Som nå så sitter jeg jo med dobbelkopi på disse 2 maskina, men på den stasjonære rydder jeg med og slette bilder osv, og for og da slippe og gjøre alt 2 ganger? Må jeg da legge alle bilder i collections? Blir jo veldig mange ettervert da? Hmm finner ikke noen tips om catalog's på den siden, hadde missforstått med collections jeg... Finner ikke helt ut av det så om noen har en direktelink hadde det vært knall:) Endret 15. mars 2008 av Itw Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Vi snakker visst litt rundt hverandre, så jeg skal presisere det. LR lagrer alle endringene i en database. Denne databasen kalles for en 'catalog', så hver gang jeg skriver 'catalog' med "C", så snakker jeg om LR sin database. Når du importerer en database får du med alle bildene, PLUSS alle endringene utført på disse bildene, siden de er lagret i 'Catalog'en. Siden jeg IKKE har prøvd dette selv, så skal jeg foreta litt fantasering og antagelser akkurat nå: Jeg antar at man når man importerer en catalog kan bestemme via en dialog HVOR LR skal putte de nye bildene, om de skal sammen med alt annet, eller om du vil putte de en annen plass. Linker: http://www.lightroomkillertips.com/2007/vi...catalogs-in-11/ http://www.lightroomkillertips.com/2008/vi...isting-folders/ Disse 2 ser ut til å kunne være relevant for deg. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Itw Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 Tusen takk, den catalogs videoen fiksa jo alt, bildene legger seg ikke inn i dato mappene utenvidre, men viktiste er jo at de kommer over på den stasjonære med alle instillingene:) Tusen takk:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå