Nautica Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 (endret) Hei Jeg har Dell dimension 4600 fra 2003,med intel Pentium 4 266 ghz. Orginalt kingston 2x 256 mb ram DDR pc 2700 166 mhz 2.5 volt dual i slott 1 og 2 I tillegg tenker jeg å sette 2 x 1 gb. dvs. da skulle jeg få totalt ca 2.5 gb. 2x 1024 Crucial hos Komplett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=309845 Eller burde jeg ha samme type som før "kingston" Ser at 2 gb. brikkene er på mere hertz "400" Har det noe betydning ? Også er dem på 2.6 V men det tror jeg går greit. Er det noe jeg må tenke på ? andre innstillinger jeg må gjøre på pc ? Eller er det bare og putte dem inn og starte opp så er alt greit ? Det er minne i slot 1 og 2,men dem står ikke i samme "holder". Er dette riktig : slot 1-3 slot 2-4 ? I følge dell så skulle det gå og putte inn opptil 4 ghz,men så mye trenger jeg ikke. Informasjon om type kort anbefalt av Dell : http://accessories.euro.dell.com/sna/categ...mp;chassisid=-1 http://accessories.euro.dell.com/sna/produ...amp;mfgpid=1694 Informasjon om pc´n : HQHVR0J lim inn http://support.euro.dell.com/support/topic...=gen&~tab=2 Er takknemlig for all hjelp. skal installere Adobe lightroom.Minimum 768 mb ram. Endret 15. mars 2008 av Nautica Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Eller burde jeg ha samme type som før "kingston"Ser at 2 gb. brikkene er på mere hertz "400" Har det noe betydning ? Brikkene du har funnet støttes av hovedkortet. Ideelt sett bør minnebrikker alltid være like, men du kan kombinere de. Ulempen er at hovedkortet kjører på hastighet tilsvarende de tregeste. Hvis mengde RAM er viktigst spiller det liten rolle, hvis hastighet er viktigst er det ikke så lurt. Du kan godt bruke bare de nye brikkene i Dual Channel. 2GB skal være nok til normal bruk. Er det noe jeg må tenke på ? andre innstillinger jeg må gjøre på pc ?Eller er det bare og putte dem inn og starte opp så er alt greit ? Normalt sett skal det være bare å "putte de inn" så skal alt fungere. Hvis du ikke har satt inn eller byttet brikker før så får du heller si ifra, så får du noen smarte tips for å unngå noe tull. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 (endret) Eller burde jeg ha samme type som før "kingston"Ser at 2 gb. brikkene er på mere hertz "400" Har det noe betydning ? Brikkene du har funnet støttes av hovedkortet. Ideelt sett bør minnebrikker alltid være like, men du kan kombinere de. Ulempen er at hovedkortet kjører på hastighet tilsvarende de tregeste. Hvis mengde RAM er viktigst spiller det liten rolle, hvis hastighet er viktigst er det ikke så lurt. Du kan godt bruke bare de nye brikkene i Dual Channel. 2GB skal være nok til normal bruk. Er det noe jeg må tenke på ? andre innstillinger jeg må gjøre på pc ?Eller er det bare og putte dem inn og starte opp så er alt greit ? Normalt sett skal det være bare å "putte de inn" så skal alt fungere. Hvis du ikke har satt inn eller byttet brikker før så får du heller si ifra, så får du noen smarte tips for å unngå noe tull. Takk for svaret Så det lureste er og "kaste" de gamle brikkene på 166 hz og sette de nye 400hz i samme porter. Bruker ikke pc´n til spill,men den blir brukt til "normale" ting,men skal begynne og lære meg å fotobehandle bilder,der er det noen programmer som trenger mye ram. Blir jeg og merke stor forskjell vs nåværende kofigurasjon og ved bytte til 400 hz ? De gamle brikkene er jeg ikke helt sikker på hz´n ved søk så kommer det opp 166hz men det står ddr333 i systeminformasjon "har nå lagt inn servicekode i første tråd" Har ikke byttet brikker før,får heller komme tilbake til det nå eventuelt nye brikke er i hus. Blir nok ved tiden og skaffe meg en kraftigere pc,hvis fotobehandling blir "gøyalt" nok. Hilsen Vidar Edit: Søk i CPUID viser dette : Dram frekvens 166.3 mhz. Så jeg blir vel og merke "den" forsjellen ved øking til 400 mhz. Snakker vi om overklokking da. Vil helst gjøre minst mulig med maskinen Endret 15. mars 2008 av Nautica Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Du mente det vel ikke bokstavelig, men du trenger ikke kaste de da Kan komme godt med om du får noe trøbbel med de nye (før eller senere), så får du iallfall startet opp maskinen hvis uhellet først skulle være ute en gang. Alltids greit å ha noe i reserve. 2GB RAM skal holde lenge til fotobehandling. Du vil nok merke stor forskjell, men det er først og fremst pga økning i mengde RAM. Fra 512MB til 2GB vil du få en helt annen opplevelse og flyt i det du holder på med. At de også er raskere er jo selvsagt også positivt. Men hadde du kjøpt kun raskere brikker og fortsatt med 512MB så ville du ikke merket så veldig mye. Hastigheten er mer prikken over i`en. DDR = Double Data Rate, så DDR333 er 166MHz x 2 = 333MHz. Så de 400MHz brikkene vil altså da vises som 200MHz hvis du har samme innstilling som nå. Så det er ikke som du kanskje tror, at forskjellen er differansen mellom 166 og 400 som = 234MHz. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 Mente ikke bokstavelig og kaste dem Nå har jeg bestilt 2 x 1 gb 400 mhz fra Komplett.no http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=309845 får dem vel i mitten av uka,hvis ikke påsken ødelegger det da. Er det noen fasit på og bytte brikkene eller er det bare og dra ut stikket fra veggen og passe på at man er jordet,så sette inn de nye der de gamle sto. Eller er det noen innstillinger på maskinen som må modifiseres ? Takk for fine svar. cheeba kan jeg sende deg en PM.når jeg har fått brikkene ? Hilsen Vidar. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Godt valg, disse vil fungere. De brikkene du valgte er gode, lykke til ! Flott at du ikke valgt sitt sinnsykt dyre alternativ. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 når du tar ut den gamle ramen må du bare presse ut de hvite greiene på sidene av brikkene. da skal de vere helt løse og du kan ta de ut trygt. så lar du de pinnene bare stå i ute posjisjon og dytter de nye ordentlig godt ned, da skal pinnene feste seg selv automatisk. det kan hende du må dytte den siste mm av de hvite pinnene selv. da skal det funke =) Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 PM`n er alltid åpen så det er bare å sende. Men hvis du lurer på noe så kan du også hente frem igjen denne tråden og poste spm her. Det er ikke sikkert jeg kan svare på alt Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 (endret) PM`n er alltid åpen så det er bare å sende. Men hvis du lurer på noe så kan du også hente frem igjen denne tråden og poste spm her. Det er ikke sikkert jeg kan svare på alt Takker Tar opp igjen tråden når brikkene har kommet/blitt innstallert. Takker for alle svar. for dette forumet. Hilsen Vidar Endret 15. mars 2008 av Nautica Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2008 Nå er nye brikker på plass Bestilt på lørdag,kom i posten på tirsdag.Billigeste transport måte. Fenomenalt gjort av Komplett.no Alt gikk greit. Ved første oppstart,kom det opp beskjed om at det var installert nye brikker. Startet opp på vanlig måte,ingen problemer. Synes maskinen er ca 50/60 % raskere i alle programmer også mailkontoer og nettleser. Kan bare være noe jeg syns Takk til alt hjelp jeg fikk av dere her.Spesielt til cheeba for raske og seriøse svar. Jeg gir meg nok ikke her.Blir nok til kjøp av ny pc etter hvert,så det er nok ikke det siste dere hører fra meg. Hilsen vidar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå