Gå til innhold

Er Harald Zwart sponset av Apple?

Anbefalte innlegg

Under promoteringen av Harald Zwart's nye film "Lange Flate Ballær 2", så har han og skuespillerne gjort radioprogrammer, tvprogrammer etc. Noe som jeg synes er bra. :) Men en ting som slo meg om, og om igjen fra p3Morgenen - Grosvold på Nrk1...

Han flasher med iPhonen sin, meldinger får han støtt og stadig. "Hei, nå fikk jeg akkurat en melding om at kinosalen i Drammen er stappfull!"..etc Han snakker også veldig mye om telefonens funksjoner, hvordan telefonboken fungerer, touchskjermen.. Han snakket også om at han var en av de første i verden til å kjøpe telefonen. Og programlederne lar seg jo rive med!

Hadde dette vært en ny Sony Ericsson, så hadde han nok ikke snakket så veldig mye om telefonen. iPhone er en "ny" teknologi, eller ivertfall et apple "promotert" produkt. Og da blir den kjent over natta.

Men selvom flere i Norge allerede har skaffet deg telefonen over dammen, så vet ikke bestemora mi hva en iPhone er. Det vet heller ikke min Pappa.

Hvorfor gjør Zwart dette på nesten hvert program han stiller opp på? Ligger det noe bak? Er det dette vi kaller skjult promotering? :)

Endret av stonhans
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan hende du har rett, det kan ligge skjulte avtaler med Apple bak - men det kan også hende at Zwart er en teknofreak innerst inne i filmhjertet sitt, og at han bare er "naturlig" stolt over å faktisk være en av de første i verden som har fått tak i denne nye teknologidingsen.

Lenke til kommentar
Det kan hende du har rett, det kan ligge skjulte avtaler med Apple bak - men det kan også hende at Zwart er en teknofreak innerst inne i filmhjertet sitt, og at han bare er "naturlig" stolt over å faktisk være en av de første i verden som har fått tak i denne nye teknologidingsen.

En av de første i verden? Hva i alle dager prater du om, den har solgt i bøtter og spann i USA og Europa, og det finnes veldig mange iPhones i Norge etter den ble låst opp i fjor høst. Å kalle Zwart en av de første i verden vil jeg ikke kalle en korrekt påstand.

Lenke til kommentar
En av de første i verden? Hva i alle dager prater du om, den har solgt i bøtter og spann i USA og Europa, og det finnes veldig mange iPhones i Norge etter den ble låst opp i fjor høst. Å kalle Zwart en av de første i verden vil jeg ikke kalle en korrekt påstand.

Jeg unnskylder ikke det jeg skrev, men jeg tok faktisk sitatet fra Zwarts munn, i følge trådstarter.

"En av de første i verden" kan tolkes på mange måter, men siden Zwart har penger og er kjent, er det ikke da en mulighet for at han fikk tak i den ganske tett opp mot lanseringen i USA? La oss si at han fikk tak i den i løpet av de første 3 dagene etter lanseringen. Da er han faktisk en av de første i verden til å få tak i en iPhone. Og ja, det finnes mange som har iPhones i Norge, og det betyr jo bare at det ikke er så vanskelig å skaffe seg iPhone i Norge. Det styrker jo bare påstanden om at Zwart faktisk var en av de første i (Norge og) verden til å få tak i en iPhone.

Lenke til kommentar

Nå nevnet han jo også at han sto i kø, når den ble lansert i New York. :)Den som først kjøpte iPhone, er vell strengt tatt Greg Parker. Men nok om det.

Det kan nok godt hende at Zwart er en teknofreak, men slik som jeg nevnte i mitt tidligere innlegg, så er det nesten åpenlyst at han promoterer den. Det er nesten som om han bruker medianorge. Han skaper blest om iPhone.

Om en slik avtale eksisterer, så øker nok kanskje dette muligheten for at iPhone kommer til Norge. Om ikke så altfor lenge?

Ikke bare i Tv og radio, men også hos IDG viser han telefonen frem for pressen, der snakker han veldig mye om hvordan telefonen hjelper han med filminnspillingen:

Computerworld møter Harald Zwart under en hektisk pause mellom to scener. Sentrale medarbeidere samler seg rundt regissøren som viser skisser til den neste scenen på alt-i-ett-telefonen.

Tidligere opptak klippes og ferdigstilles av teamet på filmselskapets kontorer i Gamlebyen, og ferdige scener overføres kontinuerlig til Zwarts iPhone. Dette skjer uavhengig av om han skulle befinne seg i Oslo, Fredrikstad eller Hollywood, der han for tiden også jobber med innspillingen av en ny Pink Panter-film.

Han tar seg tid til å gi både skuespillere og utvalgte pressefolk en eksklusiv forhåndsvisning av noen ferdige scener fra den kommende morofilmen. Visningsrommet er den lille telefonen.

- Den erstatter telefon, computer, monitor – ja egentlig alle andre verktøy, forteller Zwart.

Jeg vet ikke hva jeg skal tro? :)

Endret av stonhans
Lenke til kommentar

Det der var unødig mye reklame ja, men artikkelens overskrift referer jo til det. Den handler om spesifikasjonene til iPhone, og at den kan bli brukt til mange formål.

Det er sannsynlig at Zwart ikke er i kontakt med Apple, og at han selv bare synes iPhone er en flott duppedings. Og at det resulterer i at han og "Lange flate ballær 2" får mer oppmerksomhet, også fra folk som leser gadget-relaterte artikler. Han tjener penger ved å utvide målgruppa som leser om ham. Apple tjener selvfølgelig også penger på det, men han synes vel at så lenge han også tjener på det, så er det jo greit.

Men kan jo ikke si noe helt sikkert (enda) om denne saken.

Lenke til kommentar

Er den noen som virkelig har lært seg marketing og reklame av djevelen, så er det Apple!

Denne "artisten" feks:

Er en marketing kampanje av Apple. Jeg har flere gang kommentert det på artist siden, og på video'en, men det blir sensurert og fjernet. Youtube "pusher" han på framsiden og promoterer han da de selvfølgelig får penger av Apple for det. Denne type reklame er "heldigvis" forbudt i Norge (utenom product placement)

Snakk om det lille selskapet som fikk litt penger i hendene og ble verre enn deres "storebror"

..Og med millioner av fanboy's uten kritisk sans rundt om i verden så blir det liksom ikke bedre!

Lenke til kommentar

Hadde det vært sånn at han var en teknofreak og var ute etter skikkelige teknodingser, hadde han vel strengt tatt ikke kjøpt seg en iPhone vel? ;)

Lenke til kommentar

Hadde det vært sånn at han var en teknofreak og var ute etter skikkelige teknodingser, hadde han vel strengt tatt ikke kjøpt seg en iPhone vel? ;)

Teknofreak var en dårlig betegnelse. Jeg ville bare få frem at han kunne ha vært naturlig glad for å ha kjøpt en iPhone :)

Lenke til kommentar
Snakk om det lille selskapet som fikk litt penger i hendene og ble verre enn deres "storebror"

..Og med millioner av fanboy's uten kritisk sans rundt om i verden så blir det liksom ikke bedre!

:yes:

Uansett er det rimelig sløvt hvis journalister repeterer reklama, og sender film med skjermbilder og sånne ting. Jeg mener - hvis Zwart får penger for å bruke en telefon han liker, .... Men du bør ha en rimelig sær vinkling på nyhetsrapporten hvis en skal slippe unna med noe som nærmer seg "Zwart er skikkelig glad i iPoon sin". Jeg mener, det er bare udugelig journalistikk.

Lenke til kommentar

Folk som jobber i mediebransjen virker generelt å ha en forkjærlighet for Apple-produkter. Flere tv-serier (Dexter, Entourage, Big Love, Weeds, The Sopranos, m.fl.) hvor spesielt MacBook brukes av hovedkarakterene. Om det er ren produktplassering eller set-designerenes valg vet jeg ikke. Kanskje en blanding..? Entourage er eks. stappfull av «name dropping» (produktplassering?).

At Zwart skryter at mobilen sin finner jeg ikke så merkelig. Han bor jo store deler av tiden i USA og amerikanerene er jo generelt glad i å vise fram det de måtte ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...