Angel Dust Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 (endret) Hei. Jeg har en Lacie 250GB som jeg har liggende noen filmer på, når jeg nå skal se på disse filmene "lagger" det, det virker som overføringen fra den eksterne disken går veldig treigt. Det går også veldig treigt å kopiere over fra ekstern til intern. Prøvde dette for å kjøre filen "lokalt", og det gikk fint uten "lagg". Hva kan dette skyldes? Har ikke vært slik tidligere. Har forøvrig nyinstallert 64-bit Vista. Endret 15. mars 2008 av Angel Dust Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 USB2 er aktivert i BIOS og drivere installert? Lenke til kommentar
Angel Dust Skrevet 14. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2008 Ja det er aktivert i BIOS. Har ikke installert noen spesifikke drivere da Vista vel gjør dette selv? Lenke til kommentar
Angel Dust Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 Nå står den og "hakker" også, akkurat som den jobber med et eller annet. Er det kanskje noe verktøy jeg kan kjøre for å teste den, eventuelt får jeg bare prøve å kopiere ut ting som ligger der, men det tar jo voldsomt med tid... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Er den formatert til FAT32 eller NTFS. FAT32 som eksterne disker kommer med ferdig som default er et "veldig" ineffektivt filsystem for store partisjoner... Lenke til kommentar
Angel Dust Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 Det oppdaget jeg for en god stund siden ja, og formaterte på nytt med NTFS, så det skal ikke være det. Kjører chkdsk nå så får vi se. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Sjekk at den faktisk går med USB2.0 speed. Og at du har påskrudd cache. Enkleste for å sjekke USB 2.0 speed er å åpne device manager - på View menyen velge show devices by connection. Bruk + for å ekspandere og konfirmer at disken ligger under controlleren som heter EHCI (Enhanced Host Controller= og ikke under OHCI. Cache av/på sjekker du med properties i device manager på den under disks - policies og sjekke at den ikke står på "optimize for quick removal" men på "optimize for performance". Du MÅ da benytte "trygg fjerning/safe removal" når den koples ifra. Lenke til kommentar
Saint123 Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Kan også være pga On Access Scanner som f.eks NVC etc Lenke til kommentar
Angel Dust Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 Kan også være pga On Access Scanner som f.eks NVC etc Hva er dette? Jeg tolker det som om du kan mene det er noe som kjører på disken og det kan stemme, for når jeg prøver å bruke "trygg fjerning" får jeg beskjed om at disken er opptatt, uten at jeg har noe som kjører på den. Har sjekket de instillingen med cache og det skal være fikset på nå, men like treig, virker som det er noe som stjeler ressurser. Lenke til kommentar
Angel Dust Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 Hmmm, dette er jo nesten pinlig, men prøvde å koble den direkte i maskinen og ikke via hub, og da ble det bra... Har aldri hatt slike problemer tidligere, kan det være noe med Vista 64? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Kan være hubben er kun USB 1.1 Ellers så deles alt av båndbredde mellom tinga på en hub , kan være greit å bruke til småting som ikke krever stor båndbredde/respons men ikke "eksterndisk". Lenke til kommentar
Angel Dust Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 Jepp, har mus, tastatur og TrackIR i tillegg til ekstern disk, men fra nå av kobler jeg den rett i maskinen. Takk for hjelp folkens. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå