Gå til innhold

Forskjell på scart kabler?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Scart er en type kontakt.

I kablene går det analoge signaler, så hva slags kontakt som sitter i hver ende kan variere.

Det er ikke noe problem å gå fra Scart til Kompositt, RGB og S-video

Man får scart-rgb kabler, men disse er ikke så vanlige.

Men sitter det scart kontakt i begge ender er alle kabler like.

RGB er videosignaler via en Rød, en Grønn og en Blå RCA kontakt.

Kompositt er videosignaler via en enkel Gul RCA kontakt.

S-video er videosignaler via en S-video-kontakt (ser ut som gamle tastatur tilkoblinger, med 5-7 små pinner)

Scart derimot ser slik ut:

180px-SCART_20050724_002.jpg

Lenke til kommentar

Det finnes en del SCART kabler som ikke overfører RGB. Slike ble typisk levert sammen med VHS spillere, de bruker ikke RGB.

Det er også forskjell på kvalitet på fullkoblede kabler, men om de dyreste kablene gir noen forskjell på bildet kan sikkert diskuteres.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Stiller spørsmålet mitt her, ettersom tråden omhandler sånn omtrent akkurat det samme:

Jeg har en TV med mulighet for RGB inn, og en satelitt-tuner med RGB ut. Begge disse signalene går via Scart-kontakter. Hvis jeg var fornøyd med å koble disse direkte sammen, så hadde det jo vært nok med en fullkoblet scart-kabel. Nå er imidlertid problemet at signalet helst skal gjennom en surround-receiver i midten, med 3xRCA-kontakter for RGB/komponent-video inn og ut. Spørsmålet er da hvor jeg får tak i passende overgangskabler; Scart-RGB (fra tuner til receiver) og RGB-scart (fra receiver til tv)? Har lett på en drøss nettbutikker, både norske og utenlandske, uten nevneverdig resultat...

Scart-adaptere med gul+rød+hvit RCA+S-VHS med velger for input/output finner man jo overalt, men overganger til RGB/komponent er mye vanskeligere å finne, har jeg etterhvert oppdaget..

Edit: fant denne overgangen, men om den er for input, output, eller har bryter for å velge, er uklart. Vil også gjerne ha en alt-i-ett-løsning komplett med ca 0,5-1m kabel; jo flere løse overganger og kabler man kobler sammen, jo større er muligheten for dårlig kontakt en plass. Virker nesten som det enkleste blir å ta en slik og kappe den på midten, og lodde på to scart-kontakter selv.. :hmm:

Edit 2: Etter å ha studert scart-pinouten, så har jeg skjønt at at det er de samme "pinnene" som brukes for både RGB ut og inn, så da virker altså den overgangen jeg fant begge veier uten noen velgebryter. Men jeg leter fremdeles etter en alt- i-ett-løsning med overgang og passe lang kabel i ett, og gjerne fra en norsk webshop..

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Har mine tvil om en slik lurekobling vil virke.

For det første, et slikt adapter vil jo ikke gjøre om RGB til komponent. Det blir RGB signaler som du vil kjøre gjennom receiveren.

For det andre, så tror jeg ikke det holder med 3 ledninger for RGB. Da får du ikke med sync.

http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/faq/vga2rgb/scart.html

Det har dessuten ingen hensikt å gå via receiver hvis det er bare tuner som går via komponent inn-ut.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvor stor er denne forskjellen på scartkabler?

Sitter med et inntrykk av at man må ha et trent øye eller bruke måleinstrumenter for å detektere en forskjell :hmm:

Og hva gir eventuellt størst forbedring? Skifte fra komponent til RGB signal eller bruke en bedre kabel (f.eks Monster).

Får man så mye ut av å kjøpe en gullforgylt Monsterkabel til 500kr?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...