Gå til innhold

BK på tre fuglebilder

Anbefalte innlegg

Her er tre fuglebilder jeg tok for noen dager siden, som jeg kunne tenke meg litt tilbakemelding på.

Formålet med fototuren var å prøve meg på fuglefotografering med den nye telezoomen min. Jeg hadde også som mål å øve meg på å holde støyen nede på et minimum ved bruk av høy ISO, ved å presse histogrammet så langt til høyre som mulig før bildene ble overeksponert, slik det er beskrevet i denne tråden.

Kamera: Nikon D80

Objektiv: Nikkor AF 70-210 f/4-5.6D @ 210mm

Blender: f/5.6

Lukkertid: 1/800s

ISO: 800

swan.jpg

Lukkertid: 1/400s

ISO: 400

ducks.jpg

Lukkertid: 1/500s

ISO: 400

duck.jpg

Jeg takker på forhånd for alle tilbakemeldinger!

Francis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det var vel egentlig ikke det...

Gjelder alle bildene: Dødsstygg ramme. Alt for tykk og dominerende. Stjeler oppmerksomhet fra bildet og er ødeleggende.

Bilde 1)

Ser av tekst at du egentlig leker med ISO/Støy->Resultat, så skal se vekk fra at jeg syns støyen er sjenerende og at lys/lukkertid tilsier at du kunne helt fint ha brukt lavere ISO.

Fuglen (svanen) i seg selv er fint fanget i dette bilde. Fuglen fremstår som skarp og klar, dråpene gir bildet det lille ekstra med liv. dessverre syns jeg at steinen(e) til venstre i forgrunnen forstyrrer og er i lag med rammen med på å ødelegge det som kunne ha vært et mye bedre bilde. Det er og noe med vannet som jeg syns er forstyrrende, kan se ut som for mye støydemping og dermed reduksjon av detaljer. Men det er kanskje bare OOF som gjør det.

Bilde 2)

Fuglen i bagrunnen ødelegger bildet for meg. Den stjeler ppmerksomhet, noe som hadde vært ok mtp diagonal, dersom det hadde vært benyttet en mindre blenderåpnin for å få større dybdeskarphet. Slik det er nå blir det feil, for meg.

Bilde 3) Helt klart det beste, kanskje det kjedeligste vil noen si. Men fuglen er skarp, klar og jeg liker bakgrunnen med lysspillet i vannet. Det kunne vært bedre om du hadde fått oppmerksomheten til fuglen slik at den såg mot oss.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for kommentar!

Kritikken på det første bildet er jeg enig i, men på det andre klarer jeg ikke å bestemme meg for om jeg hadde likt det bedre med større DOF eller slik det er nå.

Jeg har et bilde til der fuglen i bilde 3 ser rett mot kamera, men da synes jeg at jeg mistet for mye av profilen til hodet, derfor valgte jeg å legge ut dette bildet :)

Ang rammer. Jeg synes innramming av bilder er veldig vanskelig. Kanskje jeg tok for hardt i denne gang. Har dere forslag til passende rammer på slike bilder?

Mvh

Francis

EDIT: Skrivefeil

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

Hei, igjen :)

Ser vi har forskjellige oppfatninger av bilde 2, og kanskje bilde 3. Det er helt greit ;) Alle kan ikke like det samme, det er jo du som er fotografen og skal fremstille ting slik du tenker deg det.

Videre til rammer:

Min tanke om rammer til disse bildene her ville ha vært en hvit asymmetrisk ramme (oppe/nede/venstre/høyre/) 5px, 15px, 5px og 5px, hvor navnet er plassert nede til venstre på det hvite feltet. Innenfor dette (mellom hvit/bilde) en tynn sort ramme på max 2px.

Den hvite rammen vil da gi mer luft rundt bildet når det blir vist i nettleseren (hvor hvertfall min bakgrunn er hvit), navnet ditt kan gjerne være litt gjennomsiktig (ikke 100% sort). Den tynne sorte rammen blir da den synlige rammen i bildet.

Det er da hvertfall ett forslag. Det er bare å prøve seg frem. Men dominerende rammer fungerer ofte dårlig. Hvis rammen ikke tilfører bildet en ekstra kvalitet, så er det feil ramme... Prøv og feil ;)

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Mange takk for ytterligere kommanterer! :)

Jeg skal teste ut det du foreslår med rammer når jeg har tid (først må jeg få unnagjort 4 obliger på skolen... :dontgetit:).

Jeg kan poste ett av bildene med annen inramming når jeg får eksperimentert litt, så kanskje du/dere kan si om det blir noe bedre. :)

Francis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...