Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Hei! når jeg ser på projektor i et mørkt rom og snur på hodet/skifter fokus kommer det loddrette streker med farger (tror det er rød, grønn og blå, litt usikker)fargene kommer foran "skjermen" når jeg vender på hode, altså vrir jeg hode til høyre kommer strekende på høyre side av bildet. jeg lurer veldig på hva det kan være. jeg har ikke hatt det før. det begynte for noen uker siden. jeg har heller ingen andre plager som f. eks hodepine. det som er rart er at jeg ikke har merket det på pc eller tv. bare på projektor. jeg mener selv at jeg ser bra men tror øynene har blitt mer følsom for lys med tiden. jeg bruker mye pc både på skole og fritid. er dette et tegn på at jeg kommer til og trenge briller i nærmeste fremtid? Lenke til kommentar
Artemis-Entreri Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Dette kan komme av noe som kalles "regbue-effekt". På single-chip DLP projektorer kan enkelte se rød, grønn og blå farger. Noen ser det konstant, andre når man vrir på hodet slik du forklarer. Få med deg noen venner og se på en film, så vil de sikkert ikke merke noe til fargene. Noen kan også oppleve det samme på plasma-tv. Litt dyrere 3chips DLP-projektorer eliminerer dette problemet. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 takk for svaret. men hvofor ser noen dette mens andre ikke ser det? er det fordi jeg begynner og få dårlig syn? jeg er ganske sikker på at det ikke har vært sånn før. Dette kan komme av noe som kalles "regbue-effekt". På single-chip DLP projektorer kan enkelte se rød, grønn og blå farger. Noen ser det konstant, andre når man vrir på hodet slik du forklarer. Få med deg noen venner og se på en film, så vil de sikkert ikke merke noe til fargene.Noen kan også oppleve det samme på plasma-tv. Litt dyrere 3chips DLP-projektorer eliminerer dette problemet. Lenke til kommentar
Artemis-Entreri Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Tror ikke det har noe med at du har dårlig syn. Effekten kan være veldig forskjelig fra film til film. Og noen sier det tar litt tid før de oppdager det. Hvor lenge har du hatt den projektoren? Her er en tråd på avforumet der de diskuterer regnbueffekten: Avforum Hvis du vil lese me om emne: Flicker fusion treshold og DLP Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 vel det er ikke min projektor, den er i klasseromet. så har ikke prød og sett på film. har forsovitt brukt den hele året. men merket det første gangen da jeg underviste de andre i klassen, sikkert fordi det ble mye vridning på hodet frem og tilbake. etter det merker jeg det nesten hele tiden. rart.. men godt og vite at det er projektoren det er noe galt med og ikke mine øyne. takk for svaret Tror ikke det har noe med at du har dårlig syn. Effekten kan være veldig forskjelig fra film til film. Og noen sier det tar litt tid før de oppdager det. Hvor lenge har du hatt den projektoren? Her er en tråd på avforumet der de diskuterer regnbueffekten: Avforum Hvis du vil lese me om emne: Flicker fusion treshold og DLP Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå