Jokemon Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Ja jeg har Alfanett hjemme, men har kun en antenne utgang, som befinner seg i stua. Får at jeg skal koble meg opp på nettet må jeg da ha 100 m ledning tuklet rundt om i hele huset. Går det ann for meg og ha et trådløst nettverk hjemme, som gjør at jeg da slipper å ha ha hele huset fullt av ledninger? Skal lage meg egen PC som skal stå på midt eget rom, og har derfor oxo lyst til å ha internett der....Litt knot og begynne å lage antenne uttak på midt rom! Så håper dette finnes, da blir alt så mye enklere! Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Skal gå bra det her, ihvertfall hvis det er snakk om et trehus. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 ...Det skal kunne gaa hvis du har betong vegg ogsaa, men det er jo noe du maa prove selv. Det kan jo vere en ide aa ha hovedpuntet paa en sentral plass, hvis du har mulighet tilaa strekke en 10m kabel slik at du kan plassere base stasjonen i f.eks gangen/hallen. Hvis du ikke har problemer med rekkeviden pa basestasjonen og det gar greit igjennom betong vegg, saa kan du jo bare plassere den ved siden av antenneuttaket hvor du faar internet ifra Frankie Singapore Lenke til kommentar
Jokemon Skrevet 25. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2003 Ja, det kan jeg, det ¨går ca.30 meter, fra antenne uttaket til rommet midt. Det går rett frem kun gjennom tredører som sannsynlighvois kan stå åpent. Vet du hva noen slikt koster? Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Du får sikkert et accesspunkt/router pluss et stykk trådløst netverkskortfor en 1000-1500 kroner. Mulig du finner billigere og. Prisguiden eller bruktmarkedet er bra plasser og begynne Lenke til kommentar
Jokemon Skrevet 25. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2003 Takk, selvom det er litt dyrt, så blir det nok billigere enn å få elektriker hit får å lage antenne uttak på rommet midt, skal ta en titt jeg! En ting til, kan internetten plutselig slutte å funke pga. dårlig forbindelse etc. eller funker det bra, slik at jeg kan dl ting uten å være bekymret? Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 En annen ide, kan vere folgende (hvis antenne uttaket er i stuen): PLasser kabel modemet ved antenne uttaket, kobl til en hub/switch som du ogsaa lar vere i nerheten av kabelmodemet. Kjop saa en lang TP kabel som du kan strekke fra hub/switch'en og inn til ditt rom. En TP kabel er ganske fleksibel og det skal ikke vere noe problem aa legge den langs veggen. Som tidligere nevnt kjop traadlost nettverk en basestasjon og en "klient" Frankie Singapore Lenke til kommentar
Jokemon Skrevet 26. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2003 hmm, det er jo oxo et valg... Lenke til kommentar
Jokemon Skrevet 26. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2003 sorry, er ikke 30 meter fra stua til rommet midt, det er 11 meter.... :wink: Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 sorry, er ikke 30 meter fra stua til rommet midt, det er 11 meter.... :wink: HEhe, jeg ante ugler i mosen her ja. 30m lang(t) hus/leilighet, lol. Vel det jeg ville ha gaatt for er folgende (hvis du skal dele internet med flere maskiner) Antenne uttaket: Kabel modem og hub/switch Legg en 20m lang TP ledning langs veggen og inn til rommet ditt, har du mulighet til aa lage et funt hull i vegge saa gjor det. (Det ser litt mer ryddig ut enn aa la kabelen gaa fra rom til rom paa gulvet:) Inne paa rommet: Legg opp en ny hub/switch hvor du kan koble til din(e) datamaskin(er). Det som er ulempen med kabel modem er at signal styrken ikke altid er saa veldig god mellom kabel modem og switch/hub, naar jeg bodde hjemme i Norge saa hadde jeg en kabel pa 1m mellom kabel modem og hub'en. Det andre forslage er jo bare genialt Kabel modem hvor du kobler til en traadlos base stasjon. Disse har jo taalig bra rekkevidde, tror den ligger paa rundt 100-200m (kan godt jeg husker helt feil, beklager hvis det er tilfelle). Naar det gjelder maskinen din (traadlos klient) saa har du to muligheter, enten en traadlos USB enhet, plug rett inn i maskinen din og du er nesten oppe og gaar. Den andre er aa installere en PCMIA overgang, dette er et PCI kort hvor du kan koble inn et traadlost PCMIA kort (dette var det jeg gjorde). Det som er kjekt med sist nevnte losning er at paa noen PCMIA kort har du mulighet for en ekstern antenne, dette betyr at hvis du skal ha traadlost nettverk med en nabo som bor et stykke unna deg saa kan du legge opp en antenne som du har ute paa husveggen e.l . Det er klart at en traadlos losning koster mer penger, men du slipper kabler, det er bare aa plugge i vei, enkelt og greit. Men ikke kom tilbake til meg aa klag hvis noe ikke funker, det er best aa kontakte et firma som selger traalost utstyr aa hore hva de mener Frankie Singapore Lenke til kommentar
Jokemon Skrevet 26. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2003 hehe, tusen takk Frankie! Nå har jeg flere valg, og tenker at jeg går får det trådløse. Blir dyrere, men som du sa, det blir litt ryddigere. Tusen takk for all hjelpen! Lenke til kommentar
aron Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 Siden du har Alfanett vil jeg om du ikke vil dele maskinen din med hele nabolaget anbefale deg en router med brannmur. Siden en router koster litt kan du like godt satse på et trådløst nettverk hvor det er router innebygget i basestasjonen. Jeg mener også at du kun får en ipadresse fra Alfanett? Trenger du flere må du betale ekstra. Da er jo routeren kjekk siden den deler ut interne ipadresser til maskinene bak routeren mens den tar i mot en ip fra Alfanett. Har selv kjørt Alfanett knirkefritt med router og 3 maskiner og savner det veldig.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå