messo Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 (endret) Jeg har akkurat begynt å skrive "colemak"! (For de som ikke vet hva colemak er: www.colemak.com) Etter å ha lest en del om QWERTY og DVORAK, kom jeg frem til at det var på tide bytte tastatur-layout. Jeg innså at QWERTY var ueffektivt og lite smart å bruke. Men det er ikke bare enkelt å switche! Jeg har tidligere prøvd meg på DVORAK uten hell. Problemet da var at ALT på tastaturet var omøblert – tilogmed punktum, komma og bindestrek var flyttet til motsatt side av tastaturet. Med andre ord: for mye nytt på en gang. Det er ikke tilfelle med colemak, hvor kun de mest brukte tastene har blitt plasert på den midterste raden. Når jeg nå skulle prøve meg på "take two", ville jeg ha noe som gav økt effektivitet uten for bratt læringskurve. Rota litt rundt og oppdaget colemak. Har til nå skrevet et par timer med det nye oppsettet, og er strålende fornøyd! Jeg flytter mye mindre på fingrene enn før, og merker at bokstavene er logisk plassert. Farten er ikke noe å skryte av foreløpig, men regner med å komme på QWERTY nivå iløpet av noen uker, og øke farten ytterligere etter noen måneder. Finnes det andre modige sjeler som har begitt seg ut på reisen som switcher? (Btw, hele innlegget er skrevet med colemak-layout!) EDIT: Skriv gjerne om dine erfaringer etterhvert som du prøver colemak! Sleng innom en statusrapport i ny og ne. Kan være oppmuntrende for andre som switcher, eller ønsker å prøve. Endret 15. mars 2008 av messo Lenke til kommentar
Atald Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Noen som har tips til å få det til å virke i Vista? Lenke til kommentar
messo Skrevet 14. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2008 (endret) Har bare funnet norsk oppsett til mac foreløpig... *.layout filen må legges under /Library/Keyboard Layouts/ Etter en omstart kan du finne det nye oppsettet under "internasjonalt" - valgpanelet. Anbefaler å legge til den flaggmenyen + hurtigtast til å bytte mellom oppsettene. Jeg har også hatt oppe den visuelle tastaturoversikten i starten for å lære hvor tastene sitter. Har også klistret på lapper på blåtann-tastaturet mitt, men har funnet ut at jeg ikke trengte de så mye ... Endret 15. mars 2008 av messo Lenke til kommentar
messo Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 Status: Har fått øvd ett par timer til. Det går fortere, men krever fortsatt en del konsentrasjon. Bytter mellom QWERTY og colemak uten problemer! Hadde trodd det ville bli rot, men det er mer som å kunne engelsk og norsk på en gang. Ser frem til å kunne legge QWERTY på hylla for godt! Lenke til kommentar
Minus Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 (endret) Uten at jeg har lest så mye om dette, hvordan vet man som nybegynner hvor hver bokstav er? Jeg antar at tastene på mitt fysiske tastatur ikke hopper rundt ettersom jeg bytter oppsett, så da kan det bli vanskelig. Edit: fant noen bilder http://colemak.com/Images Endret 16. mars 2008 av GoodKat Lenke til kommentar
messo Skrevet 16. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2008 (endret) Jeg brukte det øverste av de bildene (det med farger som viser hvilken finger man skal bruke), og kjørte igjennom html-leksjonene én gang. Det var nok til at jeg lærte hvor alle tastene var plassert. EDIT: Nå viser det bildet riktignok uten æøå, men det gikk greit for min del. Er relativt få bokstaver å huske utenatt. Endret 16. mars 2008 av messo Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Herregud, hva er poenget? Hvor mye kan dette hjelpe deg? QWERTY tastatur fungerer jo helt fint hvis du har litt erfaring. 1 Lenke til kommentar
messo Skrevet 16. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2008 (endret) Er enig at dette ikke er "greia" for alle. Man bør ha litt nerde-gen for å begi seg ut på et slikt prosjekt. For min del så ser jeg på det som en artig utfording, pluss at det er en nyttig ting å kunne. Ikke bare øker det effektiviteten, men det reduserer sjansene for senebetenelser og andre skader som er knyttet til heftig bruk av tastatur. Om man ikke ser noe poeng i å prøve colemak, så la det være. Denne tråden er kun for intresserte, og for folk som ønsker å gi tilbakemelding om sine erfaringer med å bytte layout. Om du er fornøyd med QWERTY, så fortsett å bruk det og drit i colemak Endret 16. mars 2008 av messo Lenke til kommentar
Ozwald Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Noen som har Norsk layout for Windows? Kan godt tenke meg å pröve dette, men ikke om jeg må trykke altgr+w/p/z for å få norske bokstaver... Lenke til kommentar
messo Skrevet 16. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2008 Ta en titt på denne tråden og dette programmet Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Jeg lærte meg dvorak et par år siden, men glemte det etter en sommerferie jeg nesten ikke brukte PC desverre og har ønsket å lære det igjen siden. Jeg har til og med klistret på dvorak-klisermerker på de to tastaturene jeg bruker, men har enda ikke tatt det siste steget og virkelig øvd det inn. Poenget er at jeg støtter "alt annet enn qwerty" selv om jeg nok går over til dvorak igjen enn colemak. Lenke til kommentar
Ozwald Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 (endret) Ta en titt på denne tråden og dette programmet Takktakk! Ser ut som Colemak layout-et mangler noen symboler og, pluss at alt blir tull når jeg legger til tre bokstaver, så jeg blir nødt til å stokke litt om på symbolene, og samtidig gjøre dem mer norsk-layout lignende, men jeg tror jeg skal overleve. Endret 16. mars 2008 av Ozwald Lenke til kommentar
messo Skrevet 16. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2008 Jeg ville nok kanskje prøvd å ta utgangspunktet i et QWERTY oppsett, for så å stokke om på de bokstavene som trenger det. Er det som har blitt gjort med det oppsettet jeg bruker for mac. Har ikke prøvd den "offisielle" versionen, fordi den har amerikansk oppsett av en del tegn. Lenke til kommentar
glennib Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 (endret) Hvis du vil ha et bra norsk layout for Colemak, pm meg med mailadresse, så mailer jeg deg med et oppsett jeg har konfigurert for standard Norsk tastatur, med alle tegn intakt. Endret 23. mars 2008 av glennib Lenke til kommentar
Argyros Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Hallois! Sparker litt liv i denne gamle tråden igjen.. Hvordan går det med Colemak for dere som prøvde å switche i 2008? Har skrivehastigheten tatt seg opp, og bruker dere et egendefinert oppsett for norsk tastatur? Cheers! Lenke til kommentar
messo Skrevet 14. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2015 (endret) Hvordan går det med Colemak for dere som prøvde å switche i 2008? Innser at dette svaret kommer lovlig sent; jeg har brukt COLEMAK siden jeg skrev det opprinnelige innlegget, og har ikke sett meg tilbake siden. Tenker ikke over det lenger. Ironisk nok skriver jeg dette innlegget på med QWERTY-layout, og innser at jeg fortsatt kan switche tilbake uten problemer. Jeg prøvde DVORAK en stund, men gav fort opp, ettersom alt var anderledes. Alle hurtigtaster jeg vanligvis brukte hadde også fått nye og upraktiske plasseringer. COLEMAK mestret jeg praktisk talt på et par uker. Jeg har vært bortskjemt de siste årene, som bruker av GNOME 3 (på Arch Linux), hvor den norsk utgaven av colemak følger med OSet som standard. Nå har jeg akkurat formatert en eldre mac, og innser at det norske COLEMAK-layoutet fortsatt ikke følger med OSX. Er det noen som tilfeldigvis har en norsk COLEMAK.layout-fil for OSX, som de kunne delt? Har saumfart nettet uten å finne en fungerende lenke til et silkt layout :/ Endret 14. februar 2015 av messo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå