Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

hjelp jeg skal vitne

gompa

Anbefalte innlegg

jeg har akurat fått vite i et brev at jeg må vitne i en sak. men forstår ikke helt hva som står i brevet mitt å hva som kommer til å skje..kan noen hjelpe meg litt?

hva betyr å avgi forklaring under hovedforhandling?

hvor lenge må man stå inne i rettsalen å vitne?er det snakk om minutter,halvtime osv?

Når det er offentlig straffesak,er der publikum da?

takker alle som er villig til å hjelpe meg med spm mine:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Møt opp når du skal. Det kommer en aktor eller advokat og tar et par ord med deg om hva som skjer, hvordan du skal oppføre deg mot dommeren osv. Så sitter du bare og venter i gangen til de roper på deg. Så skal du si din historie foran de som er i retten og svare på spm. dems.

Når jeg var vitne tok det ca 3 min.. Kommer vel helt ann på saken.

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar

saken er den at en mann har blitt siktet for å ha sex me mindreårige. det 3 stk som har anmeldt saken. jeg har også hatt sex med vedkommende,men tror det var etter jeg fylte 16. det er 10 år siden,så det jeg husker er minimalt.

har derfor ikke anmeldt han..men har derfor blitt vitne istedenfor.. kan noen forklare meg litt mer om hva som vil skje da?

Lenke til kommentar

Du møter opp

De stiller deg spørsmål

Du forteller din historie

Du går

Verre er det ikke.

Du bør forøvrig ikke poste opplysninger om saken din i et åpent forum så lenge den ikke er avsluttet.

Endret av CAT0
Lenke til kommentar

Av det du nevner i saken virker det som en du har interesse av å vitne imot. Anbefaler deg å avgi forklaring så best du kan på møte med aktor eller lignende før rettsaken, og holde deg til den. Pga sakens alvor har han sannsynligvis ikke akkurat en passiv forsvarsadvokat og de benytter enhver sjanse til å få deg til å si noe annet enn det du har sagt i forklaring osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...