Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Firefox virker ikke, selv om jeg har nett

Anbefalte innlegg

Firefox har begynt å slutte å virke den siste tiden, det vil si at jeg ikke får opp noen nettsider.. Det eneste som hjelper er å skru pcen av og på..

Jeg har nett, for jeg kan fortsatt bruke msn og sånn program..

Hva er feil?

Endret av Nordfonn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettlesere bruker alltid en spesiell port, enten 80 (standard) eller 443 på https.

MSN etc bruker andre porter og kan således virke selv om nettleser ikke virker.

Derfor bør man alltid starte feilsøking når nett virker på noe og ikke på annet med å sjekke om det er stengt porter i brannmur på enten maskina eller på router (f.eks. 80/443).

En enkel måte er å slå av brannmur fullstendig for å teste. Sannsynligheten for å bli kompromitert i løpet av 30 - 40 sekunder er ikke så stor

Dersom ikke port 80/443 er stengt kan man ha fått en situasjon der f.eks proxy-instiller er aktivert i nettleser eller at brannmurprogram har gjort det samme. Skjedde faktisk meg ved en oppgradering av Symantek for noen år siden.

NB! Dersom man har en annen maskin på det interne nettet som kan kjøre en webserver, kan man teste om problemet er ut av router mot WAN.

Dersom man finner at innstillingene i brannmur (maskin/router) er feil/har endret seg må årsaken til dette finnes. Dersom årsaken ikke er at noen "fysisk" har gjort en feil, og kludret til en innstilling. Hender faktisk det, og problemet burde da være løst. Skulle ikke det være en opplagt "menneskelig" konfigurasjonsfeil, da er det fremgangsmåten med HiJackThis og andre scannerprogram som gjelder, da det er trolig at noe grums har forkludret oppsettet, og vil fortsette med dette.

Finner man ikke noe der heller, er det primært reinstallasjon av brannmur/antivirus og nettleser som gjelder.

NB! Min anbefalte prosedyre indikerer langt fra at SNIPPSAT sin fremgangsmåte er feil, min er langt mer generell og i dette tilfellet er direkte scanning ikke dumt.

Men trådstarters indikasjon av at det virker etter restart av maskina, er identisk med en symptomer på feil i deler av brannmurprogramvare jeg har opplevd ved flere tilfeller.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...