Gå til innhold

Hvor ble det av rammen?


Enceladus

Anbefalte innlegg

De nye ram brikkene på 2000mb registreses ikke skikkelig av pcen. Fra før av er det 2000. Altså tilsammen skal det være rundt 4000mb men bare 2500 vises. Av de nye brikkene registreres bare 500mb

 

Hva kan dette skyldes?

 

Hva er de valigste grunnene til at dette skjer?

 

Systemet mitt:

Core 2 Duo 2,6

NForce 680i SLI

2X Geforce 8800GTS SLI

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De nye ram brikkene på 2000mb registreses ikke skikkelig av pcen. Fra før av er det 2000. Altså tilsammen skal det være rundt 4000mb men bare 2500 vises. Av de nye brikkene registreres bare 500mb

 

Hva kan dette skyldes?

 

Hva er de valigste grunnene til at dette skjer?

 

Systemet mitt:

Core 2 Duo 2,6

NForce 680i SLI

2X Geforce 8800GTS SLI

 

Hva slags operativsystem har du? Og er det 32 eller 64bit? Hvis du har 32 bit får du ikke utnyttet/vist 4gB ram.

Lenke til kommentar

Det kan nok stemme det, ja, viss du køyrer 2 x 640mb SLI skjermkort...

 

Sidan det med 32bit (eg tippar det er det du har) berre kan addresserast 4gb minne, og 1280mb går med til skjermkort, og det sikkert er litt andre ting som det må addresserast minne til, så høyrest det ikkje så urimlig ut det, nei.

 

Dersom du hadde brukt 64bit OS, så hadde nok ikkje dette skjedd.

Lenke til kommentar

Du har 32-bit operativsystem (som bare støtter opp til 4gig RAM), og dine grafikk-kort i SLI 1,5gig RAM av de 4. Da sitter du igjen med ca 2,5 (litt under pga. operativsystemet trenger oss litt småplukk her og der til andre ting).

 

Lev med det eller oppgrader til et 64-bit OS.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Et litt annet spm. i samme kategori:

 

Om man setter inn helt nye RAM-brikker (bytter ut de gamle), vil de oppdages av PCen automatisk, eller må man "godkjenne" de i BIOS e.l.? Syns en gang at jeg leste dette, men husker ikke sikkert.

 

Bare et litte newb spm. =)

Lenke til kommentar

Det er ikke slik at selve rammen blir brukt.

Det er CPU som benytter Memory Mapped IO for input/output ikke bare for adresser mot selve minnet , men mot enheter i systemet for IO.

Disse enhetene er bla.

1) BIOS – inklusive ACPI og legacy video support

2) PCI bus inklusive bridges etc.

3) PCI Express support vil reservere minst 256MB (opp til 1GB) med 1 GFX kort avhengig av type.

Disse IO adressene brukt av CPU overlapper det fysiske minnet fra 4GB grensen og nedover ,slik at man ikke får utnyttet det fysiske minnet som ligger på samme adresser.

 

Å bare legge inn 64 bit system hjelper ikke , IO adressene fra 4GB og nedover vil fremdeles bli brukt om man ikke slår på remapping i BIOS (eller memory hoisting). Disse benyttede MMIO adressene blir da flyttet til 8GB og nedover.4GB fysisk minne har da alle sine adresser legig og kan utnyttes som ram fullt ut.

 

 

Det er en god artikkel på "Ask Dan" som belyser dette bra og litt andre ting rundt dette.

http://www.dansdata.com/askdan00015.htm

Lenke til kommentar
Et litt annet spm. i samme kategori:

 

Om man setter inn helt nye RAM-brikker (bytter ut de gamle), vil de oppdages av PCen automatisk, eller må man "godkjenne" de i BIOS e.l.? Syns en gang at jeg leste dette, men husker ikke sikkert.

 

Bare et litte newb spm. =)

neida, det går fint :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...