Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"Sirkulerende overflødighetskontroll"-feil under systeminstallasjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en IBM Thinkpad t42p som ikke fungerer helt som den skal.Har hatt den i godt og vel 3,5 år nå. Etter en systemkræsj så jeg eneste alternativ å installere hele maskinen på nytt gjennom de installasjons-cdene som følger med av produsente. Cdene har fungert perfekt tidligere, men denne gangen klarer ikke maskinen å kopiere cdene korrekt inn på datamaskinen. Cdene skal settes inn etter tur slik programvaren for installasjonen krever (IBM rescue and recovery). I begynnelsen ser alt ut til å fungere bra, og prosessen går fint. Men plutselig, går prosessen saktere og saktere, til den ganske irriterende feilmeldingen "sirkulerende overflødighetskontroll" dukker opp og prosessen med å kopiere er dermed avsluttet. Har prøvd diverse måter å fullstendig formatere harddisken i samråd med IBM kundesenteret, men dette ser ikke ut til å gi noe utslag i kopieringsprosessen, annet enn den rimelig ufestlige feilmeldingen dukker opp. KopieringsCDene har ingen skraper eller fettmerker, og ser ikke skadet ut på noen som helst måter. Begynner å mistenke at det kan være noen slags hardware-feil, men dette virker også usansynelig ettersom jeg gjorde et fullstendig systemsjekk i PC-doktor etter systemkræjet (kjørt fra IBM recue and recovery). Et alternativ kan være å betale noe sånt som 1200 kroner for et nytt sett med installasjonsCDer fra IBM, som jeg ikke har garanti for at vil virke, så dette er vel et uaktuelt alternativ.

Ser det har vært noen saker tidligere om sirkulerende overflødighetskontroll, men kan ikke se at noen av de er relatert til fullstendig installasjon av en datamaskin. I noen tilfeller har det vært noen feil på minnet. Rett før kræsjet ble maskinen scannet ganske kraftig på Heathrow flyplass. Vet det er ganske drøyt å mistenke at dette kan ha forårsaket problemene, men jeg klarer ikke å finne noen annen kilde til problemet. Alternativet vil i så fall være minnet, men vet ikke helt hvordan jeg skal kunne få sjekket det nå, som PC-doktor også er ute av maskinen etter fullformateringene.

Noen som har peil, eller har vært borti en liknende sak tidligere? Håper virkelig det :-)

Vennlig hilsen

Eirik Møller

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Microsoft XP koster ca 850,- i butikk.

Samtlige av dine drivere burde være å finne på nett.

Er dette et alternativ?

Det er ikke umulig at denne løsningen vil gi deg en renere og raskere maskin.

Slettes ikke dumt i det helt tatt. Har jo rett i at jeg ikke nødvendigvis trenger alt stæsjet fra IBM. Takk for bra inspill!

Lenke til kommentar

Hei, jeg hadde lignende problem som jeg løste med å bruke en annen cd-rom. Nå vet jeg ikke hva xp koster, men hvis du kjøper en oem - vesjon, da risikere du å måtte kjøpe ny lisens når du skifter ut laptopen.

Har du prøvd å trykke den blå knappen i oppstart for å resette til fabrikk instillinger .?

Ellers finner du lett drivere med Systemupdate som du laster ned, hvis det finnes for t42 ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

kan jo hende det er noe galt med selve cd spilleren ja. Begynner jo å bli noen år så det er jo mulig. Skal se om jeg klarer å oppdrive en cd-spiller et eller annet sted :)

Den blå knappen min fungerer dessverre ikke lenger, da alt maskinvare har blitt slettet med diverse formateringer. Jeg har jo cd-ene som skal til, men får liksom ikke brukt de. jeje. Takk for innspill uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...