.Butthead. Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Jeg synes nesten litt synd på skjermkortet mitt da det ligger på 60C idle, så jeg tenkte jeg skulle renske av den gamle kjølepastaen, så legge på et nytt lag. Det er altså snakk om et Foxconn 8800GTS 320MB Noen spørsmål. Først av alt - Hvordan skal jeg ta av plastikk dekselet, og kjøleribba. Mener jeg har hørt folk flekke av minnet i samme slengen og endte med å ødelegge hele kortet. Skal jeg bytte på de kjøleblokkene som er på minnet også? Det er vel thermal-pads der? Normal pasta renner vel nedi mellom "rillene"? Vil skifting av kjølepasta gi noe særlig bedre resultat? Jeg har altså aldri gjort dette før, som dere kanskje forstår. Takk for hjelp på forhånd mvh Meg Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Det kommer helt ann på hvordan kjølepasta du bytter til. Men du vil neppe tjene noe mer enn 0-5 grader. Det som kan være et problem er at den sitter ganske godt. Da er det bare å prøve å få litt luft mellom blokk å kort. Det kan gjøres med å lett dytte under et lite flatjern. Eller skyve det mot siden. RAMen har lite å si slik at det er bare å beholde den gamle thermal-paden Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 14. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2008 Det er enten Arctic Silver 5 eller OCZ Freeze Extreme Thermal Conductivity Compound. Er det mulig å ta av plastikk-dekselet uten å løsne kjøleblokka? Kan like greit spør så slipper jeg å ødelegge noe. Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Okei. Satt nettopp på artic silver 5 på CPUen min.. Gikk ned 5grader. Dette er forskjellig fra produsent slik at det vet jeg ikke. Det må du nesten bare prøve å se på selve kortet. Men ofte er det slik at du må ta av hele for å kunne gjøre dette. Pga de ofte blir montert som en enkelt bit for å gjøre det lettere. Lenke til kommentar
9hdoksaet4 Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Min erfaring med samme kort er at det kan være like mye å hente på å blåse vekk støv i innsuget og innimellom kjøleribben(ved å ta vekk dekselet med de små skruene. Kortet tåler mye varme, så det er ikke noe problem at det blir 60 grader. Rivatuner måler nå 55 grader i mitt kabinett. Kortet er klokket til 600/1389/850. Så kjøp deg en boks med luft på boks og blås rundt viftebladene og mellom kjøleribbene, da vil nok temperaturen gå en del ned. Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 Jeg vet det tåler mye varme, men det blir varmt i kabinettet når skjermkortet er så varmt. Fin setning? Det var derfor jeg spurte om det var mulig å ta av plastikk-dekselet uten å løsne kjøleribba, nettopp for å fjerne støv. Mitt kort er også overklokka, derfor litt høyere temperatur. Lenke til kommentar
Locci Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Jeg vet det tåler mye varme, men det blir varmt i kabinettet når skjermkortet er så varmt. Fin setning? Det var derfor jeg spurte om det var mulig å ta av plastikk-dekselet uten å løsne kjøleribba, nettopp for å fjerne støv. Mitt kort er også overklokka, derfor litt høyere temperatur. Ja det er mulig og ta av dekslet, har gjort det selv på et XFX 320MB kort. Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 Kjører du uten dekselet? Hvis du gjør, er det lavere eller høyere temp? Eller ingen endring? Lenke til kommentar
Locci Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Kjører du uten dekselet? Hvis du gjør, er det lavere eller høyere temp? Eller ingen endring? Jeg kjører med, har dog teipet over rillene på kortet da jeg har relativt lav luftflyt rundt skjermkortet. Med helt lukket kasse og viftene på laveste rpm vs ytelse så ligger kortet på rundt 80grader ved tung grafikk. Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 16. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2008 (endret) OH TUSEN TAKK! Tempen har sunket med 10 grader, nå ligger det på 48 Altså med vifta på 59%, orginalt. Du hadde rett, det var VELDIG mye støv på kjøleribba. Forresten, jeg begynte å skru av dekselet, men fant det ikke helt ut. Så litt senere så jeg at klisteret dekket over skrue hullene, rev av klisteret(jeg trodde kun det var et da) Jeg skiftet ikke goop alikevell, fant ut at det var for mye arbeid. Det gikk fra kortet med lilla, svart, rød farge på, til det med svart og grønn. Noe som jeg synes er MYE finere Endret 16. mars 2008 av !Butthead! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå