Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor lenge kan man gå uten å spise?


Tuddelidu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kommer vel helt an på forholdene. En uke uten vann høres litt drøyt. Etter rundt 3 dager er man bevisstløs.

Såklart, ligger man helt i ro i et kjølig klima går det jo kanskje an å overleve så lenge.

Tommelregelen "3" :thumbs:!

 

3 min uten klær. (I norden)

3 timer uten hjelp.

3 dager uten vann

3 mnd uten mat.

 

Her snakker vi om en snitt ;)

vaio ;)

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Til alle dere som snakker om gjennomsnitt, hva er så en gjennomsnittlig voksen person? Hva er "normal" kroppsvekt? Hva er gjennomsnittet av en mann og en kvinne, den gjennomsnittlige høyden, vekten, fett- og muskellprosent? Jeg vil tippe levetiden uten mat kan variere stort mellom to friske individer. Det er veldig individuelt hvor høy hvileforbrenning man har for at kroppens vitale organer skal fungere. Varmt klima og ulike stressfaktorer er nok også med på å pushe ned levetiden.

 

Her kan dere forresten lese om en dame på under 20 kg som kjemper mot anoreksi. Hun gikk kanskje ikke akkurat måneder i strekk uten mat, men påkjenningen på kroppen er nok av en helt annen skala. 

http://metro.co.uk/2015/05/25/anorexic-woman-who-weighs-just-40lbs-raises-over-150k-for-treatment-after-desperate-plea-for-help-5213611/

Endret av potetfisk
Lenke til kommentar

Nå er dessverre BMI et uhyrlig dårlig verktøy for å å si noe mer fornuftig enn hvor mange kilo man har per (høyde i meter)^2. Dessuten så går vel normalen fra noe sånt som 18,5 til 24. Det er vel også rimelig å anta at normal voksen høyde strekker seg fra 167,1 cm til 179,9 cm (SSB, 2012). 

Lenke til kommentar

Jeg har slitt med anoreksi i en del år og har i perioder store vansker med å få i meg næring.

For litt siden var jeg tre dager uten noe føde og væske og ble innlagt med en blodsukkerverdi på 2,5, noe som er veldig lavt.

Jeg var i følge legen ikke faretruende dehydrert da, men hvor fort det kan endre seg vet jeg ikke.

Jeg tror det var blodsukkeret de var mest bekymret for og jeg ble innlagt med en gang og satt på intravenøs væske og glukose.

 

Jeg vet lite om hvilke forhold som eventuelt spiller inn, med tanke på kroppsvekt som noen her skriver om.



Anonymous poster hash: ebddb...a0c
Lenke til kommentar

 

kommer vel helt an på forholdene. En uke uten vann høres litt drøyt. Etter rundt 3 dager er man bevisstløs.

Såklart, ligger man helt i ro i et kjølig klima går det jo kanskje an å overleve så lenge.

Tommelregelen "3" thumbs.gif!

 

3 min uten klær. (I norden)

3 timer uten hjelp.

3 dager uten vann

3 mnd uten mat.

 

Her snakker vi om en snitt wink.gif

vaio wink.gif

 

Ikke for å pirke eller noe. Men jeg lurer på om det er 3 min uten hjelp og 3 timer uten klær?

Aldri hørt ordtaket før, men vi hadde førstehjelpskurs på jobb for 2 mnd siden.

Der lærte vi at om hjertet stopper så er man hjernedød etter ca 3 minutter uten førstehjelp.

Men, det er ikke sikkert det var det du mente med "hjelp" ? :)

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Han der vaio skrev så utrolig mye gjennomgående sludder i sin tid at det er helt dypt skremmende at han var legestudent. 3 minutter uten klær er selvsagt helt feil. 3 måneder uten mat var nå også veldig lenge.

 

3 minutter uten luft

3 dager uten vann

3 uker uten mat.

 

Sånn er regelen.

 

Hvor lenge man kan gå uten mat kommer selvsagt an på hvor mange kalorier man forbrenner. Jobber man hardt kan man forbrenne over 2 ganger så mye kalorier som en person som bare ligger i senga. Jeg tror Olaf Tufte spiste 7000 kcal, mot under 2000 for en helt stillesittende person.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...