Gå til innhold

Er ute etter ei macro/portrettlinse

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ute etter ei macro/portrettlinse, men er veldig usikker på hva jeg bør gå for.

Har sett litt på denne: http://japanphoto.no/product/objektiver/ta...di-macro-nikon/

Jeg har ei 50mm fastlinse fra før av, men er ikke så fornøyd med den, da det ikke eksisterer vidvinkel. Må nesten stå i vinduskarmen når jeg skal ta bilde. Har et Nikon D80.

Takker for hjelp

Endret av Daemonifuge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel ikke mulig å få vidvinkel på et god portrettobjektiv da de gjerne er fastoptikk med en brennvidde rundt 85-100mm, vidvinkel er jo objektiver under 28mm (18mm på "digitale" objektiver).

Jeg bruker selv både 50mm og 100mm til portretter og er meget fornøyd med begge to:)

Har også tatt noen få med min 28-75mm 2.8 på rundt blender 8 og de har vært ganske bra de også, men man kan presse litt mer skarphet ut av 50 og 100 mm.

Lenke til kommentar

Linsene jeg har fra før av er 18-70, 50, 55-200 og ei gammel Vivitarlinse manuellfokus 28-105 macro. Det er egentlig macrolinsa jeg hovedsaklig har lyst å bytte ut, men det hadde ikke vært dumt å fått ei bra portrettlinse på kjøpet. Har generelt lite greie på optikk dessverre.

Takk for hjelpen sålangt :)

Lenke til kommentar

Ok - så da er 18-70 i boks :!:

Nikon har en meget bra 105mm macro, men den koster nok mer.

Et alternativet er å få tak i den brukt.

Selv har jeg ei gammel 105mm, ikke makro, som jeg liker veldig godt.

Til makro så er manuell fokus best (synes jeg), så du kan jo "freiste" lykken med den Vivitar-zoomen.

Jeg synes jeg kjenner meg igjen i din problemstilling:

du har det du trenger, men vil ha mere og bedre.

La kredittkort-:devil: få det som han vil!

Lenke til kommentar
Hva med Nikkor 105mm f/2.8 VR? Er ganske dyr, men da har du kvalitetsoptikk med gode makro- og portrettmuligheter.

Tamron 90mm som du allerede har sett på, anbefales av mange, men vet ikke hvor fin den er til portretter. Uansett ikke noe fan av den tuten som stikker ut. ;)

Ellers har Sigma mange bra alternativer. Jeg har også en Micro Nikkor 105mm jeg bruker mye. En 70, 90 eller 105 er flott til både makrobruk og portrett. Hvis du trenger litt arbeidsavstand ved makro (eks insekter) må du nok ha minst 105.

Lenke til kommentar

Grunnen til at du vil ha fastobjektiv med en dose brennvidde (mer enn 50mm, i alle fall) er at da kan du komme deg på litt avstand for å eliminere forvrenging av perpektiv. Om du tar et headshot med 30mm så vil avstanden mellom personens nese og resten av hodet utgjøre en forskjell siden du må stå såppass nærme. Vanskelig å forklare skikkelig. Prøv å ta to bilder av hodet til en venn. Et på 18mm og et på 70mm, begge slik at hodet fyller nesten hele bildet. Du vil se at på bildet tatt med 18mm vil nesa framstå som større, hårfestet mer tilbaketrukket, haka mindre, det kan godt være at ørene har forsvunnet helt og du vil få mindre bokeh. Grunnen til at du helst vil ha fastobjektiv er at de er skarpere og har større blender, som åpner for mer lek med uskarphet/bokeh. Macro-objektiver er litt mindre lyssterke enn rene portrettobjektiver, men ikke mye. I tillegg skal de og helst ha litt tele så du får litt avstand til motivet. At begge typer objektiver (portrett og macro) trenger omtrent de samme egenskapene er heldig for oss/deg, men det er kanskje ikke det du trenger om du ikke vil klatre ut vinduet. Det høres i alle fall ikke ut som om du har lyst til å skyte headshots? Er det heller noe slikt du skal ha: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=11869# Ikke at jeg aner noe om det objektivet, men det er i alle fall macro vidvinkel.

Sikkert et fryktelig uryddig innlegg. Jeg trenger frokost.

Lenke til kommentar

Makro: Nikon 60/2,8, Sigma 70/2,8, Sigma 105/2,8, Sigma 150/2,8 (anbefales!), Nikon 105/2,8 VR, Tamron 90/2,8, Tokina 100/2,8. Mao har du mange å velge mellom Nikon 105 VR og Sigma 150/2,8 er dyrere enn de andre, de andre ligger på rundt 3-4 k ny. Ingen av disse har fått dårlig omtale.

Portrett: Nikon 105/2, Nikon 135/2, Nikon 85/1,4, Nikon 85/1,8. De 3 førstnevnte er dyre, men du kan få kjøpt dem brukt til en rimeligere sum. Nikon 85/1,8 koster rundt kr 3000 ny og er kanonbra - skarp med finfin bokeh.

Lenke til kommentar

Nå anbefaler du jo to objektiver da, Autoxave, og ikke ett til begge deler.

Jeg ville gått og skal gå for Nikkor 105mm f/2.8 VR. Mulighet for håndholdt macro, og VR kommer alltids godt med i portrettbruk i tillegg. Men som Autoxave nevner, ville jeg også anbefalt 85mm f/1.8 hvis intensjonen er hovedsakelig portretter. God lysstyrke og gode muligheter for å skille motivet fra bakgrunnen.

Lenke til kommentar
Jeg ville gått og skal gå for Nikkor 105mm f/2.8 VR. Mulighet for håndholdt macro, og VR kommer alltids godt med i portrettbruk i tillegg

For en "nybegynner" så forsvarer IKKE Nikonen prisen kontra Sigma 105 og Tamron 90mm - selv om den har VR og intern fokusering

Anbefaler på det sterkeste Sigma 105mm f/2.8 macro

Lenke til kommentar
For en "nybegynner" så forsvarer IKKE Nikonen prisen kontra Sigma 105 og Tamron 90mm - selv om den har VR og intern fokusering
Nå vil Nikkoren holde prisen bedre, og kjøper man fra USA er det en hel del å spare - prisforskjellen blir mye mindre i kroner og øre. 105mm Micro-Nikkor f/2.8VR er kanskje det beste macroobjektivet som er å oppdrive, i hvert fall om man tar med anvendelighet... Den bør vurderes i hvert fall - det er et supert objektiv.
Lenke til kommentar

Hei og takk for all responsen! Beklager at jeg svarer så seint, hektisk på skolen nå før påske. Har etter det jeg har lest her kommet fram til at jeg vil fortsette å bruke 18-70mm og 50mm linsene min til portrett og heller kjøpe meg ei skikkelig macro-linse. Nikon 105mm linsen blir dessverre altfor dyr for en fattig student. Det som er mest aktuelt for meg i dag er Tamrons 90mm og Sigmas 150mm. Jeg blir å kjøpe på Ebay for å spare penger. Har bare gode erfaringer å kjøpe derfra. Hva bør jeg gå for? Er sånn høvelig flink å ta bilder, men sliter litt med alle betegnelsene på linsene og hva som er forskjellen osv.

Endret av Daemonifuge
Lenke til kommentar

150mm er i alle fall en fryktelig brennvidde til portrett. 105mm vanskelig, men godt fungerende når du har plass. 90mm bedre, 85mm perfekt og 70mm også perfekt. Sigmas 70mm vil fungere best som kombinasjon av de to bruksområdene, men Tamrons 90mm er en velkjent klassiker som man ikke skal fnyse av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...